کد خبر 394203
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۶

30 دانشمند روسیه که دارای تخصص‌های هسته‌ای هستند، برای همکاری‌های هسته‌ای با مصر وارد این کشور شدند.

به گزارش مشرق، برخی از منابع خبری اعلام کردند که 30 دانشمند روسی برای مسائل هسته‌ای به مصر سفر کرده‌اند.

خبرگزاری «آناتولی» گزارش داد که امروز در یکی از هتل‌های غرب قاهره با مشارکت 30 دانشمند هسته‌ای روس، یک کارگاه فعالیت مشترک مصر و روسیه در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای آغاز به کار کرد.

این کارگاه همزمان با سفر یک هیئت از امنیت ملی روسیه به قاهره و بازدید شماری از کارشناسان روس از پایگاه «الضبعه» واقع در غرب مصر برگزار شد.

دولت مصر همچنین در تلاش است با همکاری روسیه تا از این پایگاه برای ایجاد یک مرکز هسته‌ای استفاده کند.

«محمود صقر» رئیس آکادمی پژوهش‌های علمی مصر در این باره گفت: «تحرکات میان مصر و روسیه این هفته در سفر هیئت امنیت ملی روسیه و بازدید کارشناسان روس از پایگاه الضبغه صورت گرفت».

وی با اشاره به سفرهای متقابل میان رؤسای جمهور مصر و روسیه، اظهار داشت که این سفرها بر میزان همکاری دو کشور در زمینه انرژی هسته‌ای افزود.

صقر با بیان این مطلب افزود: «تأسیس پایگاه الضبعه دارای تمایلات سیاسی است و تا زمانی که این تمایلات وجود دارد باید برخی از مسئولان مصر بتوانند این پایگاه را اداره و آن را به کار بیاندازند».

این کارگاه در چارچوب طرح همکاری برگزار شد که از 5 سال پیش میان آکادمی پژوهش‌های علمی مصر و پژوهشگاه مطالعات هسته‌ای روسیه به امضا رسید و این پژوهشگاه به ابعاد فنی اهتمام دارد.

رئیس آکادمی پژوهش‌های علمی مصر ادامه داد: «مصر از این معاهده بیشتر از سایر معاهدات همکاری سود می‌برد که دولت برای آن هزینه می‌کند».

صقر تأکید کرد، اینکه روسیه در هر تابستان 30 پژوهشگر هسته‌ای را برای آموزش می پذیرد و به آنها اجازه می‌دهد که وارد پایگاه های حساسی مانند رآکتورهای هسته‌ای شود، کفایت می‌کند.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر نیز چندین بار درباره قصد قاهره برای ایجاد یک پایگاه به منظور استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای سخن گفته است.

«طارق حسین» استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه قاهره نیز همکاری میان مصر و روسیه را سود متبادل ارزیابی کرد.

اوایل فوریه گذشته (21 بهمن ماه) ولادیمیر پوتین در پاسخ به سفر اخیر عبدالفتاح السیسی به مسکو، به قاهره سفر و با مقامات مختلف مصر دیدار و اعلام کرده بود که مسکو در مصر نیروگاه اتمی خواهد ساخت.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    رژیم صهیونیستی هم گذاشت..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس