کد خبر 393729
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳

سازمان امنیت و همکاری اروپا از جامعه جهانی خواست به موازات برقراری آتش‌بس و خروج تسلیحات سنگین از منطقه بیش از ۳۰۰ ناظر به منطقه اعزام کند.

به گزارش مشرق، در شرایطی که طرف‌های درگیر در شرق اوکراین همچنان عملیات خروج تسلیحات سنگین خود را از منطقه ادامه می‌دهند، ماموریت ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSZE) از جامعه جهانی خواسته است تا با توجه به توافق 12 فوریه مینسک،‌ نظارت‌های بیشتری بر تجهیزات فنی و نیروهای متخصص منطقه داشته باشد.‌ «الکساندر هوگ» دیپلمات سوئیسی این سازمان در این مورد به روزنامه آلمانی «فرانکفورترآلگماینه» گفت: «ما به پهپادها، تصاویر ماهواره‌ای، وب‌کم و تجهیزات راداری نیاز داریم تا خروج تسلیحات از منطقه را زیرنظر بگیریم.»

علاوه بر این امکان اینکه کارشناسان چه تجهیزاتی را می‌توانند در اختیار داشته باشند و اطلاعات را برآورد کنند هم ضروری است. از این کارشناسان در خدمت سازمان امنیت و همکاری اروپا در بخش خصوصی به کار گرفته می‌شوند و باید در اولین فرصت به و هنگام خروج تسلیحات از منطقه فعالیت داشته باشند. این نیروها می‌توانند در تامین امنیت هر کدام از نیروها، موانع خیابانی و تمرکز نیروهای نظامی موثر باشند.

  هر 2 طرف خروج نیروها را تحت‌نظر دارند

در مجموع برای این ماموریت در شرق اوکراین 350 نفر نیاز است. هوگ گفت که ارتش اوکراین و استقلال‌طلبان، تجهیزات بیشتری را از منطقه خارج کرده‌اند. در شهر «دونستک» و «ماریوپل» گزارش‌هایی از فعالیت‌های سازمان امنیت و همکاری اروپا به دست آمده است و در مجموع می‌توان گفت که اوضاع آرام است. هوگ ارائه اطلاعات بیشتری در اختیار نگذاشته است. وی با اذعان به نقص اطلاعات گفت که باید اطلاعاتی درباره اینکه این سلاح‌ها به کجا برده می‌شوند و از چه مسیری  انتقال داده می‌شوند موجود باشد. البته پاسخ‌هایی داده شده که کافی نیستند.

دونتسک امروز آخرین قطعات تسلیحات سنگین را از منطقه خارج می‌کند

«ادوارد باسورین» معاون فرمانده نطامیان جمهوری خودمختار دونتسک (DPR) اعلام کرد که نظامیان این کشور خروج  آخرین قطعات تسلیحات سنگین خود را مناطق درگیری دونباس واقع در جنوب شرقی اوکراین آغاز کرده‌اند. وی گفت که این اقدام از ساعت 10 صبح به وقت محلی شروع شد. پیش از این دونتسک اعلام کرده بود که روز یکشنبه آخرین روز خروج این تسلیحات از خطوط درگیری در منطقه دونباس خواهد بود.

جمهوری خودمختار لوهانسک هم روز شنبه اعلام کرده بود که 80 درصد از تسلیحات سنگین خود را از منطقه خارج کرده است. این در حالی است که در همین زمان کی‌یف تنها 15 درصد از تسلیحات را از منطقه مورد مناقشه بیرون برده بود.

با این حال «الکساندر جیورجینی» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه از آتش‌بس در اوکراین ابراز رضایت کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس