کد خبر 392961
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸

رئیس جمهور سودان در ادامۀ همراهی با سیاست‌های ضد ایرانی سردمداران آل‌سعود، مدعی شد که خارطوم تمام مراکز ایرانی را به دلیل "تهدید امنیت ملی" سودان بسته است.

خوش‌خدمتی به گزارش مشرق، عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان دیروز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه سعودی العربیه، گفت: تمامی مراکز فرهنگی ایران را در خارطوم به‌دلیل تاثیرات منفی آنها بر روی امنیت سودان تعطیل کردیم.

البشیر در بخشی از این گفتگو مدعی شد: در روابطی که با ایران داشتیم، به بعضی موضوعات بزرگ توجه نکرده بودیم. ایران با ایجاد مراکز فرهنگی و حسینیه‌ها تشیع را ترویج می‌کرد، بی‌اعتنا به این‌که سودانیها سنی هستند. ما مشکلاتی که خودمان داریم برایمان کافی است، تحمل مشکلات جدید و اختلاف میان سنی و شیعه را نداریم.

شش ماه پیش و در پی تعطیلی مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی در سودان، روزنامه «سودان تریبیون» در گزارشی نوشته بود که نه تنها اقدام مذکور از سوی دولت سودان انجام گرفته، بلکه اقدامات بیشتری نیز در راه است و این موضوع با استقبال روحانیون اهل سنت سودان نیز روبه‌رو شده است.

این روزنامه در 14 شهریور 93 نوشته بود: روحانیون سودانی از تصمیم دولت در تعطیلی مرکز فرهنگی ایران در خارطوم استقبال کرده و خواستار انجام اقدامات بیشتری علیه شیعیان در این کشور شده‌اند. در یکی از این موارد، عصام احمد البشیر، امام جمعه مسجد «النور» در شرق خارطوم، ضمن طرح اتهاماتی علیه شیعیان و منحرف خواندن عقاید شیعه، گفته مرکز فرهنگی ایران مروج این گونه ایده‌ها بوده است.

وی با بیان این ادعا که شیعیان قصد نفوذ به جامعه سودان را دارند، گفته بود: امنیت ملی سودان و اعراب باید مورد توجه قرار گرفته و تأمین شود و اقدامات دیگری از جمله توقیف کتاب‌های مروج عقاید شیعه، چه در کتابخانه‌های عمومی و چه کتابخانه‌های خصوصی نیز در راه است و انجام خواهد شد.

عبدالحی یوسف، از دیگر روحانیون تندرو‌ سودانی نیز در آن روزها و همزمان با تعطیلی مراکز فرهنگی ایران، در خطبه‌های نماز جمعه گفته بود که وی از مدت‌ها پیش نسبت به گسترش تشیع در سودان هشدار داده، اما برخی افراد موضوع را جدی نگرفته‌اند و برخی دیگر نیز «به بهانه وحدت مسلمانان، فریب خورده‌اند»!

اکنون رئیس جمهور سودان در مصاحبه با بلندگوی تبلیغاتی آل سعود، بار دیگر آن ادعاها را تکرار کرده و فعالیت مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی در سودان را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور دانسته است.

رئیس جمهوری سودان، پیش از این در مصاحبه‌ای با روزنامه اماراتی «الاتحاد» گفته بود که گروه اخوان المسلمین، امنیت ملی و ثبات کشورهای عربی را تهدید می‌کنند.

وی با اشاره به گسترش اندیشه اسلامی گروه اخوان المسلمین در میان برخی کشورهای عربی، گفت: «سودان به شدت با گسترش گفتمان جهان شمولی اخوان المسلمین و دخالت آن‌ها در امور داخلی کشورهای عربی مخالف است. هر کشوری برای حفظ امنیت و ثباتِ جامعه مردم خود، سیاست‌های مناسب با شرایط خود اتخاذ می‌کند».

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    سرانجام دم خروس این یارو هم بدجور زد بیرون !!!!
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    کاش بعضیها یک روبات سخنگو بغل گوششان بود تا بعد از اینهمه جنایات رژیم کثیف سعودی, هر موقع به دنبال حسن نیت و ایجاد گفتگو صمیمانه با این رژیم بودند این روبات دائما شروع به یادآوری از جنایت این رژیم بر علیه شیعیان کند.
  • ضدداعشی ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    زهرمارت شه اون کمکایی که بهت کردیم.
  • ارش ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    ای نمک نشناس
  • سیدحسین گوهریان ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    در عرصه سياست روي دوستي و ارتباط نبايد اعتماد داشت
  • مهدی ص ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    اخه چرا به این مردک کمک کردیم حداقل الان گوشمالیش بدین دلمان خنک شه همونطوری که از سقوط مرسی نمک نشناس خنک شد
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    مشکلی نیست این مردک هم رفتنیه
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    این عنکبوت سیاه سودان را تکه تکه کرد و برای همیشه در تاریخ سودان رو سیاه خواهد بود
  • ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    مسئولین خودمون عادتشون دادن، که همشون، قربون بند کیفتم، تا پول داری رفیقتم باشند
  • حامد ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    اینم مثل خالد مشعل
  • حمید ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    شاید هم به خاطر تحریمها جیره اش قطع شده اینکار را کرده
  • کنعانی ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    یادتان است وقتی دیوان داوری لاهه این ملعون را محکوم و تحت تعقیب بین المللی قرارداد ریئس مجلس ما اولین فردی بود که به دیدارش شتافت و کمک و پشتیبانی حکومت ما را به سمع و نظر ایشان رسانید!؟
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    وباز هم مشخص شد اینا قابل اعتماد نیستند
  • پسر ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    و بازهم ایران از پشت خنجر خورد به این عربای وهابی نمیشه اعتماد کرد مخصوصا اگه آفریقایی باشه با یه ساندویچ نظرش عوض میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس