کد خبر 392256
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳

یک پایگاه خبری یمنی، طی گزارشی به بررسی مهم‌ترین معضل شاه جدید عربستان و احتمال تغییر در سیاست‌ خارجه ریاض پرداخت.

به گزارش مشرق، با پادشاهی ملک «سلمان بن عبدالعزیز» در 23 ژانویه گذشته پس از مرگ برادرش «ملک عبدالله»، تغییراتی ریشه‌ای در گارد سلطنتی ایجاد شد.

پایگاه خبری «اخبار الیمن» با بررسی این مسئله در یک گزارش، نوشت: این تغییرات موجب شد تا سوالات متعددی درباره سیاست داخلی و خارجی ریاض آن هم در شرایطی که منطقه شاهد بحران‌های متعددی است، ایجاد شود. برخی این سوال را مطرح می‌کنند که آیا سیاست‌های جدید ریاض منطبق بر گذشته خواهد بود و صرفا چند تغییر تاکتیکی روی خواهد داد یا خیر؟

یمن؛ خنجری مسموم در پیکر عربستان

خاورمیانه در سایه تهدیدهای داعش و سایر جریان‌های افراطی، شاهد بحران‌ها و درگیری‌های سیاسی متعددی است. جنگ داخلی جاری در سوریه، عدم ثبات در مصر و ... همه نگران‌کننده هستند اما اوضاع در یمن برای عربستان بیش از سایر کشورها از اهمیت برخوردار است و مهمترین مشکل ریاض در سطح خارجی به شمار می‌آید.

«محمد عصام لعروسی» کارشناس امور استراتژیک، در گفت‌وگو با رادیو «سوا» گفت: پرونده یمن از پرونده‌های بسیار مهم برای عربستان است که ریاض از طریق آن تلاش می‌کند به تعادلی استراتژیک در منطقه و اتخاذ مواضعی روشن در قبال توسعه هلال شیعی در منطقه و نقش ایران در سوریه، عراق یا یمن برسد.

وی گفت: یمن خنجر مسمومی است که در پیکره عربستان فرو رفته و جنوب این کشور را تهدید می‌کند. به طوری که عربستان همواره نقشی ناظر بر تحولات این کشور دارد و از ائتلافها و سران سنی حمایت می‌کند.

این کارشناس امور یمن افزود: اخیرا انصارالله یمن موفق شد، کنترل کشور را به دست گیرد و دولت مرکزی یمن که تضعیف شده بود، به استعفا ناگزیر شد. سیطره انصارالله بر یمن، یک نقطه برتری دیگر برای ایران که تلاش دارد وهابیت و حکومت سعودی را در منطقه تضعیف کند، ایجاد کرد. اما هنوز نقش عربستان در یمن روشن نیست و باید طرح‌های راهبردی جایگزنی در این کشور ایجاد شود تا ماهیت ائتلاف‌های بین‌المللی در منطقه و مشارکت در تلاش‌های امنیتی و اطلاعاتی برای توقف هرگونه تهدید گروه‌های تروریستی از یمن درک شود.

لعروسی در ادامه این سوال را طرح کرد: آیا در چنین شرایطی، ملک سلمان برای جلوگیری از روشن شدن آتش درگیری‌ طائفه‌ای که می‌تواند کل منطقه را دربر گیرد، دست کمک به سوی ایران دراز می‌کند؟

آیا واگرایی عربستان و ایران همچنان ادامه می‌یابد؟

«حسین امیر عبداللهیان» معاون وزیر خارجه ایران، 3 روز پیش گفت که ایران، گامهایی را برای رایزنی با عربستان به عنوان کشوری مهم در منطقه، برداشته است.

این در حالی است که تهران مدتی است به ویژه از زمان کاهش قیمت نفت که برای هر دو طرف مشکلاتی را به دنبال داشته، تلاش دارد به روابط با عربستان، بهبود بخشد. اما اختلافات میان دو کشور درباره چند مسئله همچنان ادامه دارد.

العروسی معتقد است که امکان همگرایی عربستان و ایران در شرایط کنونی میسر نیست و دلیل ان نیز، تناقض میان دو نظام سیاسی و رقابت دو طرف برای رهبری در منطقه است. اما توافق میان این دو نیروی منطقه‌ای و به طور وسیع‌تر میان کشورهای عضو شورای همکاری و ایران ضروری است. به ویژه که منطقه در مرز بی‌ثباتی قرار گرفته است. در چنین وضعیتی بهتر است به جای مقابله، هر دو طرف امتیازاتی را به یکدیگر بدهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    از کی تا حالا عربستان در حد ایران شده که بخواد با ایران هم رقابت کنه؟! البته تو زن گرفتن ایرونیها به گرد پاشونم نمیرسن. ولی تو بقیه موارد خاک پامونم نمیشن.
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    آی گفتی. دمت گرم انصافا دمت گرم
  • اولدوز ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    ما افتخار ندادیم اسب هامون از رو خاک این قوم زبون نفهم رد بشه ...با این تیترها اینا رو مهم نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس