رئیس‌جمهور در اجلاس علوم فناوری و نوآوری کشورهای جنبش غیرمتعهد‌ها گفت: امروز کسی نمی‌تواند ادعا کند برنامه هسته‌ای ایران غیرصلح‌آمیز است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام روحانی صبح امروز (دوشنبه) 4 اسفند‌ماه در اجلاس وزیران علوم و فناوری و نوآوری کشورهای جنبش غیرمتعهد‌ها گفت: منافع ناشی از توسعه علوم مرزی نمی‌شناسد.

وی ادامه داد: به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران و رئیس جنبش عدم تعهد ضمن یادآوری سخنرانی سال 2013 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و طرح جهان عاری از خشونت و افراط‌گری و تصویب آن تاکید کنم که هرچه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به قدرت‌های بزرگ و بلوک‌بندی‌های سیاسی متعهد نیستند اما تعهدی تزلزل‌ناپذیر به علوم، فناوری و توسعه کشورهای خود دارند.

وی با بیان اینکه علم و فناوری نه تنها از یک سو به توسعه کشورها می‌انجامد بلکه از سوی دیگر بستری پایدار و طولانی مدت برای حذف خشونت و افراطی‌گری به همراه دارد اظهار داشت: گسترش فقر و بیکاری در کشورهای در حال توسعه ذیل یک نظام سیاسی و اقتصادی بین‌المللی ناکارآمد زمینه‌های مساعد و زمینه‌های گسترش افراطی‌گری و خشونت را فراهم آورده است که اصلاح این مناسبات و حرکت به سوی توسعه پایدار در سطح جهان و ایجاد جوامع دانش‌بنیان کاهش تمایل به سلطه‌گری، افراطی‌گری و خشونت را در پی خواهد داشت. بنابراین علم و فناوری با همه ابعاد جانبی مثبت آن زمینه‌ساز صلح و امنیت خواهد بود.

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه امروز کسی نمی‌تواند ادعا کند برنامه هسته‌ای ایران ماهیت غیرصلح‌آمیز داشته است اظهار داشت: اما چرا فشارهای غیرمنطقی همچنان ادامه دارد، پاسخ را در تلاش قلوب دارندگان علوم و فناوری برای ممانعت از دسترسی و ورود دیگران جست‌وجو نمود.

وی ادامه داد: این رفتار سلطه‌جویانه مصداق بارز تحمیل تبعیض علمی است که می‌تواند هر یک از کشورهای در حال توسعه را درگیر خود کند.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید جمهوری اسلامی ایران با تشخیص اهمیت علم و فناوری در توسعه همه‌جانبه بستر‌های رشد پایدار را در این مبنا فراهم آورده و امروزه با داشتن 4.5 میلیون دانشجو که 2 میلیون و 200 هزار نفر از آنان را دانشجوی زن تشکیل می‌دهد، از نظر نیروی انسانی توانا در ردیف کشورهای پیشرفته جهان قرار دارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ایران رتبه شانزدهم علمی جهان را بر اساس مقالات علمی منتشر شده و انجام ده‌ها پروژه همچون ساخت ماهواره و ماهواره‌بر و ساخت ابر‌رایانه و تکنولوژی و دستیابی به داروهای انحصاری در کنار پیشرفت‌های تکنولوژیک هسته‌ای تنها بخشی از این دستاوردها به شمار می‌آید که شاید بتوان گفت یکی از پایه‌های موفقیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه علم و فناوری در چند دهه گذشته نگاه عالمانه به حضور زنان در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی می‌باشد.

وی افزود: ما شاهد پیشتازی زنان در ورود به دانشگاه‌ها هستیم که کارایی شگرف این قشر در نانوفناوری، بیوفناوری، علوم شناختی و فناوری اطلاعات در کشور نشان می‌دهد که کشورهای عضو نمی‌توانند فرصت گرانبهای حضور زنان را در عرصه‌های علم و فناوری به دست فراموشی بسپارند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • یک نفر ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    روحانی مهربان و حزب الهی و مقاوم و و مبارز و انقلابی و دشمن شکن و عاشق شهادت، دوستت داریم
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    عاشق شهادت...
  • جوان ایرانی ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    دیگر همه ایران روحانی را عاشق هستند. درود بر روحانی، ننگ بر خاتمی و موسوی و کروبی ساده لوح که این مشکلات به خاطر وقایع 88 آنهاست
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    فقط با قسمت دوم موافقم
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    خودت خندت نگرفت ؟
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    پس چرا تو متن خبر چیزی راجع به F14 نبود
  • سیروس ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    مشرق قضیه اف 14 ها رو از کجا آوردی؟؟
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    یکی روی اعصاب منه و من به هر کس که آغاز سال 1396 را مژده بده یک کلید طلایی هدیه میدم ! البته تمام دار وندارم اینقدر نمیشه ولی یه طوری ازش تشکر میکنم ! و یک رییس جمهور جوان و فعال و جهادی هم روش ! امیدوارم مبارکش باشه !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس