به نظر می رسد حضور شرکت های خارجی در ایران پس از توافق ژنو در آذرماه 1392 تاکنون، به گشت و گذار و دیدار با مسئولان دولتی خلاصه شده و خبری از سرمایه گذاری واقعی این شرکت ها در ایران نشده است.

میزان سرمایه گذاری خارجی در ایران کاهش یافت
گروه اقتصادی مشرق-آمارهای مقدماتی از کاهش سرمایه گذاری خارجی در کشور در نیمه اول امسال خبر می دهد. این در حالی است که طبق آمارهای موجود در سال های پایانی دولت دهم، هر سال بیش از 4 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کشور شده بود. این رقم البته در اولین سال دولت یازدهم (1392) به زیر 4 میلیارد دلار یعنی 3 میلیارد و 310 میلیون دلار کاهش یافت و ادامه کاهش این روند در نیمه اول امسال، وضعیت خوبی در این حوزه را نشان نمی‌دهد.

سرمایه‌گذاری خارجی می تواند ابزاری برای رشد و توسعه باشد و اغلب کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه که امکانات اقتصادی کمتر و نقدینگی پایین‌‌تری دارند، برای اجرای طرح‌های اقتصادی و رشد اقتصادی – صنعتی خود، به دنبال جذب سرمایه‌های خارجی هستند.

هر چند دولت یازدهم یکی از اولویت های اقتصادی اش همواره جذب سرمایه گذاران  خارجی بوده است و با توافق ژنو نیز انتظار می رفت طبق وعده مسئولان دیپلماسی دولت، تعداد زیادی از سرمایه گذاران خارجی و شرکت های بزرگ بین المللی در ایران حضور پیدا کنند، اما تا امروز عملا این اتفاق رخ نداده است.

در هفته ها و ماه های پس از توافق ژنو، تقریبا هر روز اخبار اغواکننده و امیدبخشی از بازگشت غول های نفتی و خودروسازی روی خط رسانه های زنجیره ای حامی دولت می رفت؛ اما ماه ها است دیگر از این اخبار حتی در سرسخت ترین رسانه های حامی دولت نیز خبری نیست.

این در حالی است که محمد خزاعی – معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در دولت یازدهم – چند ماه پیش گفته بود: در طول یکسال گذشته مراجعات هیات‌های سرمایه‌گذاری خارجی به ایران 500 درصد افزایش داشته است.

خبری از جهش سرمایه گذاری خارجی نیست

وی تصریح کرد: در یک سال گذشه با توجه به سیاست‌های اعمال شده، کاهش تنش در سطح بین‌المللی و ارائه ادبیات نوین در عرصه بین‌المللی برای معرفی اهداف جمهوری اسلامی ایران به دنیا مسیر برای سرمایه‎گذاری فراهم شده است.

خزاعی عنوان کرد: درخواست و مراجعات خارجی‎ها برای همکاری اقتصادی بویژه در زمینه سرمایه‌گذاری پنج تا 6 برابر افزایش داشته که بنا به برخی ملاحظات جزئیات را اعلام نمی‌کنم.

وی با اشاره به اینکه هر هفته پذیرای چند گروه سرمایه‎گذار از کشورهای عربی و اروپایی هستیم، بیان کرد: در چند ماه آینده شاهد اتفاقات جدید در این زمینه هستیم و زمان می‎برد تاسرمایه‌گذاری‎ها عملیاتی شود.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد:در چند ماه آینده پس از طی برخی پروسه‌های بانکی و ورود سرمایه‌ها به کشور آمار دقیقی از سرمایه‌گذاری صورت گرفته اعلام می‎کنیم.

به نظر می رسد حضور شرکت های خارجی در ایران، به گشت و گذار و دیدار با مسئولان دولتی از جمله رئیس سازمان سرمایه گذاری خلاصه شده است که از شرکت های غربی به خوبی پذیرایی می کنند؛ اما همانطور که ذکر شد هم آمارها و هم مشاهدات عینی از عدم جهش جذب سرمایه خارجی به کشور پس از توافق ژنو حکایت دارد.

لازم به یادآوری است آمارهای سرمایه گذاری خارجی در کشورهای جهان همه ساله از سوی کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (آنکتاد) بر مبنای اطلاعات ارسالی کشورها و محاسبات این سازمان، اعلام می شود.

از آنجا که آمارهای آنکتاد در قالب سال های میلادی اعلام می شود، تفاوت اندکی میان آمارهای این سازمان و آمارهای سازمان سرمایه گذاری خارجی کشورمان که آمارها را در قالب سال های شمسی اعلام می کند، وجود دارد.

آمارهای آنکتاد هم از کاهش سرمایه گذاری خارجی در ایران در سال گذشته حکایت دارد.

خبری از جهش سرمایه گذاری خارجی نیست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    بازم دروغهای شاخدار مشرق
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    میراث دولت پاکی هاست !!! دنیا رو باهامون بد کرد
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    شما سرتو بکن تو برف واقعیات مشکلات کشور رو نبین هزار تا تفاوق وضع کشور رو درست نمیکنه تا نریم سراغ تولید و اشتغال و صادرات درست نمیشه
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    کبک!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس