کد خبر 390575
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳

اگر چه حزب جریان المستقبل دعوت «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله برای مشارکت در نبرد با تکفیری های تروریست در سوریه را جدی نگرفت اما بیشتر سفیران اروپایی در نشست های خصوصی خود برای پیگیری دقیق نبرد سوریه برضرورت کاهش فشارهای داخلی و منطقه ای بر حزب الله اذعان می کنند.

 به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی الاخبار درشماره روز چهارشنبه خود افزود:سفیران اروپایی همچنین در این خصوص به حزب جریان المستقبل به ریاست «سعد الحریری» توصیه هایی را کرده اند.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه « دیپلمات های غربی تقریبا سناریوهایی مشابه را برای رویارویی با داعش نقل و به دو مرحله اساسی اشاره می کنند»، نوشت: در مرحله کنونی آمریکا و همپمانانش فشارهای هوایی و از طریق کردها را همزمان با گسترش تلاش های زمینی ایران و همپیمانانش درعراق افزایش داده اند تا داعش را دراین کشور شکست دهند.

الاخبار افزود: با این وجود هنوز نمی توان از زمان دقیق شکست داعش و عقب نشینی نظامی آن از عراق سخن گفت.

این روزنامه لبنانی اساس مرحله دوم را « بازگرداندن داعشی ها به سوریه» دانست و هشدار داد:در این صورت لبنان از پیامدهای آن در امان نخواهد بود و این خطر تنها به وجود برخی باندهای خفته در مناطقی از لبنان محدود نمی شود بلکه براساس یک نظریه امکان لشکرکشی از کوه های لبنان در مرز با سوریه تا سواحل دریا تنها ده ها دقیقه امکان پذیر است.

الاخبار خاطرنشان کرد: سفیر یک کشور اروپایی برای مرحله دوم سه اقدام پیشگیرانه را مورد توجه قرار داده و افزایش بازرسی هواپیمایی هایی که از اردن و ترکیه وارد می شوند، بررسی دقیق فهرست مسافرانی که از فرودگاه های این دو کشورعازم نه فقط اروپا و آمریکا بلکه همه کشورهای جهان به ویژه اندونزی و دیگر کشورهای منبع تروریست می شوند وهماهنگی میدانی غیرمستقیم بین دشمنان داعش به واسطه ارتش لبنان را اقدام اول اعلام کرده است.

« این سفیر اروپایی دومین اقدام را ،افزایش فشارها بر ترکیه توسط سازمان ملل اعلام کرده است و براساس آن ترکیه باید قبول کند حلب سوریه از شرایط مناسب و مطلوب برای ایستادن درمقابل داعش برخوردار است».

سفیر اروپایی« تسریع در مسلح کردن ارتش لبنان برای شرکت در جنگ علیه داعش در مناطق کوهستانی که حزب الله و ارتش سوریه نمی توانند در آنجا به سلاح مناسب دست یابند» را اقدام سوم خوانده است.

وی همچنین به سه اقدام روشن احتیاطی و پیشگیرانه حزب الله و همپیمانانش اشاره کرده و گفته است که اقدام اول، تقویت میدان داخلی با شروع گفت وگو با حزب جریان المستقبل است.

الاخبار نوشت: این سفیر اروپایی در باره دومین اقدام گفته است که حزب الله نباید به فرار دولت لبنان از پذیرش هبه نظامی ایران به ارتش لبنان و یا خرید سلاح روسی اهمیتی بدهد و این زمینه را باید برای ارتش فراهم سازد تا حضور خود را از جمله با نصب برج های دیدبانی در مناطق حساس تقویت کند.

وی درخصوص سومین اقدام تصریح کرده است: ارتش سوریه باید خود را قبل از داعش به مناطق جنوبی این کشور برساند زیرا به دلیل همسایگی این منطقه با فلسطین اشغالی و حضور اکثریت مردمی از یک طایفه مذهبی و باندهای خفته وابسته، برای داعشی ها اهمیت زیادی دارد.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: بررسی نقشه ها روشن می کند که ارتش سوریه و همپیمانان آن در منطقه حمص از چند ماه قبل در مقابل داعش صف آرایی کرده اند تا مانع ورود آن به عمق خاک سوریه شوند و ترک ها در مرز ادلب و اسراییلی ها هم در مرز القنیطره به گروه جبهه النصره کمک می کنند.

الاخبار تصریح کرد: اینجا یکی از مهمترین اختلافات بین دو محور آمریکایی و ایرانی نمایان می شود، در زمانی که حزب الله با قاطعیت می گوید داعش والنصره دو روی یک سکه هستند برخی از همپیمانان آمریکا براساس یک موضع مضحکانه مدعی هستند که از النصره برای دفاع از خود در مقابل داعش استفاده می کنند.

این روزنامه لبنانی درعین حال تاکید کرد: به نظر می رسد، دو محور ایرانی و آمریکایی که با داعش مبارزه می کنند در لبنان به یک اتفاق نظراساسی رسیده اند و آن حمایت از ارتش و گفت وگوی بین حزب الله و حزب جریان المستقبل است.

الاخبار به نقل یکی از نمایندگان حزب جریان المستقبل در پارلمان لبنان نوشت: نصب برج دیدبانی در مرزهای شرقی ، باری سنگین را از دوش حزب الله برداشت ، حزب الله قبلا مجبور بود صدها نیرو را برای مراقبت از این منطقه به کارگیرد اما اکنون ارتش می تواند بیش از 114 کیلومتر از مرزهای لبنان و سوریه را در 24 ساعت نظارت و آن را کنترل کند.

این روزنامه لبنانی افزود: یک منبع آگاه گفته است که ارتش لبنان اخیرا به دستگاه های پیشرفته برای کنترل مرزها دست یافته و دستور لازم را برای هدف قرار دادن عناصر مسلح دریافت کرده است.

الاخبارهمچنین خاطرنشان کرد:هبه اخیر آمریکا با هبه های خنده دار گذشته آن تفاوت دارد و این بار بیش از 26 میلیون انواع گلوله برای سلاح های مختلف از جمله توپ در اختیار ارتش لبنان قرار گرفته است.

یک منبع نظامی لبنانی گفته است که این محموله بسیار مهمتر از توپ هایی است که فرانسه تصمیم دارد به موجب هبه 3 میلیارد دلاری عربستان به لبنان بفروشد.

الاخبار به نقل از منابع نظامی تاکید کرده است که« برج های دیدبانی و توپ های جدید به ارتش لبنان برای جلوگیری از حملات تکفیری ها کمک می کند اما انتقال ارتش لبنان از مرحله دفاع به حمله و هجوم منتظر رسیدن جنگنده ها است.

این روزنامه لبنانی افزود: فرماندهان ارتش های آمریکا و لبنان خبر اعلام دریافت جنگنده توساط ارتش لبنان را به تاخیر انداخته اند تا شاید بتوانند عناصر مسلح را غافلگیر کنند.

الاخبار نوشت: منابع آگاه تاکید کرده اند که تسریع در شروع عملیات علیه عناصر مسلح قبل از ذوب شدن برف ها در پایان ماه آوریل آینده بسیار بهتر است.

این روزنامه لبنانی در گزارش دیگری تاکید کرد: تجهیز ارتش لبنان به سلاح لازم برای مبارزه با تروریست های تکفیری که بخش هایی از ارتفاعات شرقی لبنان و در مرزهای سوریه را اشغال کرده اند، همچنان با اما و اگر مواجه است.

الاخبار با بیان اینکه« یک تصمیم سیاسی، فقط مجهز کردن ارتش لبنان به سلاح آمریکایی را مورد تاکید قرار می دهد»، خاطرنشان کرد: به رغم سفر یک هیات نظامی لبنانی به روسیه و توافق با مسکو در خصوص فهرست سلاح ها برای ارتش لبنان اما این توافق به مرحله اجرا نرسیده است.

این روزنامه لبنانی، علت را تامین نشدن منابع مالی لازم دانست و نوشت: سعد الحریری نخست وزیر اسبق لبنان قرار بود از محل یک میلیارد دلار هبه عربستان منابع مالی این توافق را تامین کند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

الاخبار افزود: علاوه بر موشک های کورنیت وموشک هایی با برد 30 کیلومتر، قرار است روسیه موشک های « توس» را هم که برای جنگ در کوهستان کاربرد دارد در اختیار ارتش لبنان قرار دهد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس