کد خبر 390257
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴

نماینده تام الاختیار علی دایی درمورد نحوه واگذاری سرخابی ها گفت: نبود مشتری قابل پیش بینی بود.

به گزارش مشرق، بهمن دهقان درباره واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی گفت:با توجه به شرایط مزایده می شد حدس زد که خریداری پیدا نشود.در این مزایده وضعیت دو ورزشگاه درفشی فر و مرغوبکار معلوم نبود زیرا زمانی که دولت این دو ورزشگاه را به سرخابی ها داده بود آنها در زمره شرکت های دولتی نبودند بلکه شرکت در حال واگذاری محسوب می شدند و به شرکت در حال واگذاری نمی شود اموال دولتی را داد و مجلس هم این مصوبه را باطل کرده است.زمین تلو متعلق به استقلال را هم شنیدم که حکم قضایی علیه آن صادر شده و متعلق به استقلال نیست.ساختمان دو باشگاه هم سندشان رسما به نام فدراسیون فوتبال است.پس فقط می ماند برند دو باشگاه.

او ادامه داد: با مراجعه به سایت ثبت علایم تجاری می بینیم برند شماره 144442 که برای پرسپولیس به مزایده گذاشته شده اصلا برند ورزشی نیست و در گروه‌های غیر ورزشی ثبت شده.برند ورزشی پیروزی(پرسپولیس) شماره ثبت آن 144444 است. پس اگر کسی برندی که به مزایده گذاشته شده را هم می خرید با آن نمی توانست فعالیت ورزشی انجام دهد.البته برند استقلال برندی ورزشی است.

وی تصریح کرد: خریدار باید شرکت جدید ثبت کند که طبق قانون ثبت شرکت ها نمی تواند نام این شرکت پیروزی(پرسپولیس) و یا استقلال باشد زیرا در حال حاضر شرکت هایی به این نام وجود دارند و قانون اجازه ثبت نام مشابه را نمی دهد.این هم یک ابهام بزرگ است.

دهقان درخصوص شرایط فعلی که خریداری وجود ندارد گفت: مزایده در هر حال برای بار دوم تجدید می شود و قیمت هم همواره همین قیمت کارشناسی است. ما در قانون واگذاری ها ، مزایده و بورس را داریم اما حراج نداریم.

اینکه گفته می شود بعد از مزایده دوم اگر خریداری نبود در مزایده سوم به خریدارانی که بالاترین قیمت را بدون توجه به قیمت پایه کارشناسی شده تحویل می دهند با روح قانون در تضاد است. قاعده عوامانه اش شاید این باشد که سرم را بشکن اما نرخم را نشکن.یعنی امکان تغییر قیمت وجود ندارد.به هر حال برای قیمت گذاری فرآیندهایی طی شده ، و نمی شود یک شبه گفت آن قیمت را در نظر نگیریم و باطل کنیم.دولت نمی تواند جنس خودش را ارزان بفروشد و قیمت کارشناسی را نادیده بگیرد.اگر این اتفاق رخ دهد خطری برای مزایده های بعدی شرکت های دیگر است و کمیسیون واگذاری این کار را نمی کنند.

مدیرعامل سابق شاهین بوشهر ادامه داد: راهکار بعد از مزایده دوم، اجاره به شرط تملیک است که بازهم با همان قیمت پایه 290 میلیارد تومان خواهد بود.راهکارهای بعدی که در آیین نامه واگذاری ها آمده اجاره عادی و یا مدیریت پیمان است .البته اگر کمیسیون واگذاری به این نتیجه برسد که دلیل عدم واگذاری ، ساختار ایراد دار دو باشگاه است طبق قانون این اختیار را دارد که مزایده را تا یکسال عقب بیاندازند.

وی یادآور شد: آیین نامه می گوید اگر همه این راهکارها را را طی کردید و با سه بار مزایده بازهم اتفاق خاصی رخ نداد می توان شرکت ها را منحل کرد! این هم یک راه حل برای خلاصی دولت از هزینه کرد در شرکت هایی است که سود ندارند.

دهقان افزود: راهکار نهایی آیین نامه هبه کردن سهام به موسسات عمومی غیر دولتی است.موسساتی که البته در راستای ورزش فعال باشد.

او در پاسخ به اینکه آیا شرکت پیشکسوتان پرسپولیس می تواند موسسه عمومی غیر دولتی باشد و سهام طبق آنچه پروین گفته به آنها هبه شود تصریح کرد: من نمی دانم علی آقای پروین چه گفته اما وقتی می گوییم موسسه عمومی غیر دولتی یعنی یک موسسه که اهداف تجاری ندارد و عمومی باشد.مثل هلال احمر یا بنیاد شهید یا شهرداری ها .البته اینها ورزشی نیستند و من فقط مثال زدم. شرکت پیشکسوتان یک شرکت سهامی خاص است و اصلا موسسه نیست.

او در مورد فعالیت شرکت پیشکسوتان هم اظهار داشت: تا جایی که من خبر دارم این شرکت بابت خرید ماشین هایی که به بازیکنان داده شده بود بدهی های زیادی داشت و نمی دانم تکلیف آن بدهی ها که بعضا به حکم قضایی هم منجر شده و دردسرهایی را برای سعید شیرینی که انصافآ برای آن شرکت و تیم پرسپولیس زحمات زیادی کشید ایجاد کرده بود به کجا رسید.در هر حال پیشکسوتان برای پرسپولس زحمت کشیده اند و باید حق آنها در این واگذاری دیده شود.

دهقان در خصوص راهکار پیشنهادی خود در این خصوص گفت: به نظر من از قاعده یک سال تعویق مزایده می توان استفاده کرد و در این یکسال فراخوان داد و همه طلبکارها اسناد مثبته خود را ارئه دهند تا حساب کتاب ها شفاف شود.بعد به جای برند ،سهام را واگذار کنند که منطقی تر است. با تسویه بدهی ها قیمت هم پایین تر می آید.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس