يک پژوهشگر فعال در عرصه مهدويت با بيان اينکه تعيين مصاديق نشانه‌هاي ظهور و شخصيت‌هاي آخرالزمان دقيقاً رفتاري است که دشمن انتظار دارد، گفت: اهل بيت عليهم‌السلام چنين رفتاري را تأييد نمي‌کنند.<BR> <BR>

به گزارش مشرق به نقل از فارس، انتشار گسترده لوح فشرده مستند «ظهور بسيار نزديک است» که در 75 دقيقه از منظر خود به بررسي نشانه‌هاي نزديکي ظهور، وقايع و شخصيت‌هاي تأثيرگذار مي‌پردازد؛ واکنش‌هاي مختلفي در پي داشته است، تا آنجا که حضرات آيات سيستاني و مکارم شيرازي به شدت از آن انتقاد کردند. همچنين «مرکز تخصصي مهدويت» حوزه علميه قم با صدور اطلاعيه‌اي مستند «ظهور بسيار نزديک است» را رد و مستندات آن را برگرفته از کتب غيرمعتبر اعلام کرد.
اين مستند در 4 بخش تهيه شده است که جنجالي‌ترين بخش آن در 45 دقيقه به بررسي مصاديق شخصيت‌هاي عصر ظهور شامل سيد خراساني، سفياني، سيد يماني، دجال، عبدالله عربستان و شعيب‌بن صالح مي‌پردازد.
از همين رو و به منظور بررسي موارد طرح شده در اين مستند جنجالي، گفت‌وگويي با محمود مطهري‌نيا، مدير گروه پيشين مطالعات راهبردي مهدويت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام داده‌ايم که در پي مي‌آيد.

* تعيين مصداق ياران امام زمان برخلاف نظر اهل‌بيت (ع) است

مطهري‌نيا در ابتداي اين گفت‌وگو در باره موارد تطبيقي مستند «ظهور بسيار نزديک است» بيان داشت: وقتي براي نشانه‌هاي ظهور و شخصيتهاي آخرالزمان، مصداق‌سازي مي‌کنيم دقيقا از همان جنس رفتاري را انجام داده‌ايم که دشمن مي‌خواسته است انجام دهد. شما وقتي مي‌گوييد فلاني قطعاً همان سيد يا فرمانده عصر ظهور است، مانند اين است که بگوييد چهره امام (ره) در ماه ديده شده! چون هر دوي اينها مصداق قول سديد نيست و اسلام و اهل بيت عليهم السلام هرگز چنين رفتاري را تاييد نمي‌کنند.
وي افزود: نظام برخاسته از انقلاب اسلامي در امر تبليغ مهدويت واقعاً موفق بوده است؛ اما براي رسيدن به هدف ايده‌آل و مطلوب، فاصله زيادي داريم و تا رسيدن به آن هدف مطلوب، يک لحظه درنگ و کوتاهي و رکود، ظلم به خودمان، تمام موجودات، تمام هستي و تمام بشريت است.
مطهري‌‌نيا در ادامه اين گفت‌وگو به پرسشي مبني بر تعريف دوره ظهور چنين پاسخ گفت: دوره ظهور امام زمان (عج)، دوره تحقق تمام آرمان‌هاي تمام بشريت و ديگر موجودات است. يعني هم انسان‌ها و هم غير انسان‌ها، هر کس با هر جنسيتي با هر دين و آئيني و مرام و مسلکي هر آرزويي که دارد در آن دوره، هزاران هزار بيشتر از آن را مي‌تواند تحقق يافته به دست بياورد.
وي همچنين ادامه داد: حال نقطه مقابل دوره ظهور، دوره آخرالزمان و عکس تمام آن آروزهاست. اگر مردم مطلوبشان عدل است، در دوره آخرالزمان ما شاهد فراگير شدن ظلم خواهيم بود. اگر مطلوب ثروتمندي است در اين دوره شاهد فقر و بدبختي خواهيم بود. رفاه که مطلوب همگان است، در دوره آخرالزمان پيدا نمي‌شود، يا چيزهاي ديگري مانند امنيت، آسايش، ثروت حلال و عادلانه بي حد و اندازه و....
اين فعال حوزه مهدويت گفت: ما مطلوب‌ترين دوره حيات تاريخ بشريت را عقب مي‌اندازيم و در دوره سياه و تاريک آخرالزمان دست و پا مي‌زنيم. هر چقدر اين دوره بيشتر طول بکشد، همه خودمان، هم باقي انسان‌ها و باقي موجودات بيشتر ظلم خواهيم ديد و مطلوب خودمان را ديرتر به دست مي‌آوريم.

* «مهدويت» عامل وحدت تمام انسان‌هاي تاريخ است

اين محقق و پژوهشگر مهدويت در ادامه در خصوص ميزان موفقيت در تزريق انديشه شيعي مهدويت در باور پيروان ديگر اديان و مذاهب افزود: موضوع مهدويت، محور وحدت تمام انسان‌هاست و نه تنها پيروان اديان؛ چون «منجي» مطلوب تمام انسان‌هاست. در کتاب «ظهور حضرت مهدي (عج) از ديدگاه اديان، مذاهب و ملل جهان» نوشته آقاي هاشمي شهيدي که توسط انتشارات مسجد جمکران منتشر شده است، روايات اسلامي راجع به حضرت مهدي (عج) با روايات مکاتب هندوها، مسيحيت، يهود و زرتشت در اين باره مقايسه شده‌اند که در طي آن به زيبايي و حيرت تمام متوجه مي‌شويم؛ همه در انتظار يک نفر هستند.
وي ادامه داد: حتي نوع تعابيري که راجع به امام مهدي (عج) در روايات شيعي راجع به ايشان، مرکبش، لباسش و حتي سلاحش به کار رفته، عين همان تعابير در منابع هندوها، مسيحي‌ها، يهودي‌ها و زرتشتي‌ها بيان مي‌شود، مضاف بر اينکه مهم‌ترين عامل وحدت تشيع و تسنن همين موضوع مهدويت است. همه در انتظار آمدن يک نفر هستيم و عمده اختلاف شيعه و سني، در شخصي و نوعي بودن مهدويت است. مانند اينکه آيا امام مهدي (عج) فرزند امام عسکري (ع)، فرزند امام هادي (ع) تا امام علي (ع) است يا بين اينها تعداد افرادي ديگري فاصله است.
مطهري‌نيا در ادامه سخنان خود اظهار داشت: خيلي از اهل تسنن طبق آنچه که در کتاب‌هايي مانند «ينابيع المودة» و يا کتاب‌هاي ديگر آمده به موعود شيعي باور دارند و در انتظار همان شخصيت هستند. همان غيبت را براي او قائلند و با ديگر مذاهب اسلامي مختصر اختلاف‌هايي را با هم داريم.
وي در ادامه افزود: متأسفانه در تمام محورهاي وحدت، با ديگر مسلمانان و اهل تسنن و همچنين با پيروان ديگر اديان، چندان به محورهاي وحدت‌آميز توجه نمي‌کنند. يعني واقعيت اين است که سراغ محورهاي ديگر مي‌رويم. جا دارد يک بازنگري جدي و شاخصي در باره چگونگي بيان عقايد مهدوي خود در جمع پيروان ديگر مذاهب و اديان داشته باشيم.

* حوزه مهدويت شامل 3 بخش نظري، عملي و قلبي است

مترجم کتاب «شش ماه پاياني» (تقويم حوادث شش ماهه پيش از ظهور) نيازهاي تغيير نگرش و روش در تبليغ مهدويت را يادآور شد: تعبيري را مرحوم «کاشف‌الغطاء» راجع به فعاليت‌هاي تبليغي داشته است که حق و حقيقت از اقدامات باطل و گمراهي منتشر مي‌شود. براي تبليغ مهدويت بايد به تکنولوژي‌ها و رسانه‌هاي مدرن روي بياوريم. ما درعرصه‌ دنياي مجازي و رسانه‌‌هايي مانند اينترنت، نرم‌افزار، کتاب‌هاي همراه که براي تلفن‌هاي همراه تهيه شده‌اند و موارد اينگونه فعاليت‌هاي خوبي داشته‌ايم؛ اما در چند عرصه کاستي قابل توجهي داشته‌ايم.
وي بيان داشت: به تعبير خود حضرت مهدي (عج)، اين کشور، کشور امام زمان است. در توقيعات شريف امام زمان (عج)، ايشان لعن کرده‌اند کسي را که درهمي از اموال امام را براي خودش حلال بداند. وقتي کل اين مملکت، مملکت امام زمان شد، هر نوع تصرف خودسرانه و غير منتظرانه‌اي در اموال و نفوس مردم، اگر آگاهانه باشد، مشمول لعن امام مي‌‌شود و آنهايي که در جايگاه‌هاي حساس کشور قرار گرفته‌اند اگر اين نگاه را نداشته باشند، قبل از هر کسي براي خودشان مشکل‌ساز مي‌شوند.
مطهري‌نيا گفت: حوزه مهدويت شامل 3 بخش نظري، عملي و قلبي مي‌شود. در حوزه نظري هر کس هر قدم و قلمي مي‌تواند براي امامش بردارد، نبايد کوتاهي کند. در فعاليت‌هاي عملي، رفتار ما بايد يک رفتار منتظرانه باشد. اگر شعار انتظار مي‌دهيم، اين انتظار بايد در رفتار ما، در سياست‌گذاري‌ها و رفتارهاي فردي و اجتماعي مشاهده شود که فراي فعاليت‌هاي رسانه‌‌هاي به معناي عام خودش است.
محمود مطهري‌نيا در پايان خاطرنشان کرد: مرحله سوم، مرحله قلبي است. با رسانه، نهادها و سازمان‌هاي اجتماعي مي‌توانيم دو بخش قبلي را متولي شويم؛ اما فراموش نکنيد اين ظرف سازمان‌ها و ظرف رسانه‌ها براي موضوع مهدوديت و پيوند قلبي با امام زمان (عج) کاملاً ناکارآمد است. پيوند بايد دلي باشد و دل با دل ارتباط برقرار کند و ما اگر اين تکنيک را داشته باشيم، در خروجي کارها، سياست‌گذاري‌ها، تخصيص بودجه‌ها و تقسيم مناصب کاملاً متفاوت مي‌شود و هر کدام از اين فعاليت‌ها به شکل ديگري خودش را نشان مي‌دهد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس