فوتبال در آمریکا در بخش مردان محبوبیت چندانی نداشته و همواره در زیر سایه بسکتبال، فوتبال آمریکایی و بیسبال قرار داشته ‌است.

گروه ورزشی مشرق- فوتبال در آمریکا همان‌قدر به مرز اپیدمی نزدیک شده که ابولا در این کشور. این را نیویورکر در مقاله خود نوشت و از سیاست های ورزشی مقامات آمریکایی انتقاد کرد.

به راستی پس از نزدیک به دو دهه تلاش آمریکا برای آشتی دادن مردم این کشور با پدیده مهمی به نام فوتبال، این پروژه تا چه حد موفق عمل کرده است؟

به استناد آمار منتشره از سوی فدراسیون فوتبال آمریکا که تحت عنوان اتحادیه ایالتی نیز به ثبت رسیده، در 10 سال گذشته معادل نیمی از بودجه تخصیص یافته در بخش کشاورزی به فوتبال بودجه اختصاص یافته است. برای مقامات مالی این موضوع بسیار اهمیت دارد که پروژه فوتبال به سرمنزل مقصود برسد و اینهمه هزینه نجومی در شرایطی که آمریکا با معضلات جدی مهاجرت و بیکاری دست به گریبان شده، توجیه مناسبی داشته باشد.

فوتبال و ابولا، دو غریبه در آمریکا
ساختمان مرکزی فدراسیون در  شهر شیکاگو

فوتبال در آمریکا در بخش مردان محبوبیت چندانی نداشته و همواره در زیر سایه بسکتبال، فوتبال آمریکایی و بیسبال قرار داشته ‌است. آمریکا در سال 1994 میزبان جام جهانی بوده و سابقه حضور فعالی در این بازی‌ها دارد. تیم ملی مردان همچنین چهار بار قهرمان گلدکاپ (جام ملت های ناحیه کونکاکاف) شده‌ و با مکزیک رقابت شدیدی دارد. اما این کشور با وجود داشتن یک لیگ حرفه ای و سابقه و پشتیبانی هایی که داشته هنوز نتوانسته در سطح ملی توجه و محبوبیت مردم کشور خود را نسبت به این ورزش برانگیزد.

چندی پیش یورگن کلینزمن، سرمربی آلمانی تیم ملی آمریکا در مصاحبه ای جنجالی گفت: «فوتبال آمریکا برای پیشرفت نیاز به پول ندارد، نیاز به عشق دارد. کمبود این موضوع مرا نگران کرده است.»

وی ادامه داد: «هنوز هم بعد از این‌ همه مدت احساس غربت می‌کنم‌. اینجا همه من را به عنوان عضوی از جامعه خود قبول کرده‌اند اما بازهم نمی‌توانید با اروپا مقایسه‌ اش کنید. فوتبال در آمریکا در حال پیشرفت است. مثل یک لوکوموتیو در حال حرکت که تیم ملی، موتور آن است.»

فوتبال و ابولا، دو غریبه در آمریکا

در نظرسنجی اخیر نیویورکر از جمعیت آماری 6 دانشگاه بزرگ آمریکا و جوانان 4 ایالت بزرگ این کشور که فراوانی حداقل 40 هزار نفری را شامل می شود، به این نتیجه مهم اشاره شده که بیش از 80 درصد مخاطبان، تنها نام های لیونل مسی و رونالدو را می شناختند و دیگر هیچ شناختی از فوتبال و ستارگانش نداشته اند. آنها حتی نام چند باشگاه مهم فوتبال در کشور خود یعنی آمریکا را نیز به درستی نمی دانستند و برایشان هم هیچ اهمیتی نداشته که تیم فوتبال شهرشان چیست و چه نامی دارد.

لیگ برتر فوتبال آمریکا معروف به MLS، مجموعه‌ای از مسابقات باشگاهی فصلی است که توسط کونکاکاف تشکیل شده و از 1993 تا کنون با 19 باشگاه در آمریکای شمالی برگزار می‌شود. لیگ ام‌ال‌اس از لحاظ کیفیت در رتبه هفتم جهان قرار داشته و از لحاظ تعداد طرفداران در رتبه 12 جهان قرار دارد. این لیگ، لیگ دسته دوم نیز دارد که معروف به لیگ فوتبال آمریکای شمالی (North American Soccer League) است.
علت اصلی عظمت این لیگ داخلی هم ثروت آن است و معمولا به داشتن قدرت مالی بی نهایت شهرت دارد؛ اما هرگز نمی شود این لیگ به ظاهر بزرگ را با لیگ داخلی کشورهای اروپایی، حتی بخش شرقی اروپا مقایسه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدي ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    فكر ميكنيد اين قضيه در ايران اتفاق نيفتاده از زمان اوج ايران در فوتبال كه با مهره هايي چون خداد ودايي ومهدوكيا وباقري وخصوصا عابدزاده كه تب وشور بالايي را به فوتبال ما داده بودند كه گذشت همكنون يك دلسردي وعصبانيت ودلسردي عجيب از فوتبال سرتاسر پولكي ايران رخ داده ومردم ديگر فوتبال را از جنس خودشان نمي دانند متاسفانه ورزشكاران ما پس از هر پيروزي كه به كشور برميگردند به دنبال پاداشهاي خود از وزارت ورزشند انگار كه نه انگار براي ملت وپرچم كشور ميجنگيدن ،قبلا ما از اين مسائل در ورزش را شاهد نبوديم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس