کد خبر 389299
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴

مهمترین ویژگی سومین مناقصه گازی ایران آن است که با توجه به تعلیق قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان، مسئولان وزارت نفت بر روی توسعه شبکه گاز در استان سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی کرده اند و قرار است منابع مایل این طرح از محل توقف مصرف فرآورده‌های نفتی به ویژه نفت سفید و گازوئیل تامین و به پیمانکاران پرداخت شود.

 به گزارش مشرق، با وجود پا برجاماندن تحریم‌های بین‌المللی صنعت نفت و گاز ایران، اما در طول یک ماه گذشته تاکنون سه مناقصه بزرگ بین‌المللی در سطح صنعت گاز ایران برگزار شده است.

بر این اساس، پس از برگزاری مناقصه احداث واحدهای مینی ال. ان. جی و ساخت خطوط لوله انتقال گاز ششم سراسری به منظور صادرات گاز به عراق، از سومین مناقصه بزرگ گازی ایران رسما رونمایی شد.

مهمترین ویژگی سومین مناقصه گازی ایران آن است که با توجه به تعلیق قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان، مسئولان وزارت نفت بر روی توسعه شبکه گاز در استان سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی کرده اند و قرار است منابع مایل این طرح از محل توقف مصرف فرآورده‌های نفتی به ویژه نفت سفید و گازوئیل تامین و به پیمانکاران پرداخت شود.

به عبارت دیگر، با اجرای این فراخوان گازی مطابق با جز یکم بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال جاری، قرار است منابع مایل پیمانکاران بریا اجریا این طرح ۱.۵ میلیارد دلاری از محل صرفه جویی در مصرف سوخت مایع ۵ نیروگاه گازی و سایر مشترکان خانگی تامین و بازپرداخت شود.

علیرضا غریبی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در تشریح اعلام فراخوان برای انتخاب سرمایه گذار به منظور گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان از طریق مناقصه عمومی یک مرحله‌ای، گفت: به منظور اجرای جز یکم بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳؛ احداث خطوط انتقال گاز و گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان را به روش مشارکت عمومی-خصوصی از طریق مناقصه عمومی یک مرحله‌ای به سرمایه‌گذار واجد صلاحیت واگذار می شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه احداث خطوط لوله و تاسیسات برای گازرسانی به ۵ نیروگاه حرارتی ایرانشهر گازی، ایرانشهر بخاری، زاهدان، چابهار و کنارک و صنایع موجود در استان سیستان و بلوچستان بخشی ازاین فراخوان است، تصریح کرد: علاوه بر این احداث خطوط تغذیه، شبکه و انشعابات لازم جهت گازرسانی به ۳۰۰ هزار خانوار شهری و روستائی در شهرستان‌های زاهدان، چابهار، خاش، زابل و کنارک و تبدیل سیستم سوخت نیروگاه بخاری ایرانشهر از جمله اهداف اجرای این طرح گازی است.

وی، مدت اجرای این پروژه بزرگ گازی را دو ساله عنوان کرد و یادآور شد: دوره بازپرداخت هزینه‌های سرمایه گذار (مبلغ قرارداد) نیز، سه ماه پس از گازدار شدن نیروگاه زاهدان و از محل کل صرفه جوئی سوخت جایگزینی نیروگاه‌ها و صنایع گازدار شده در اقساط سه ماهه تا سقف مبلغ قرارداد و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه است.

غریبی با اشاره به اینکه برآورد تقریبی هزینه‌های مستقیم اجرای طرح یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است، بیان کرد: پیشنهاد قیمت سرمایه‌گذار شامل برآورد دقیق و سایر هزینه‌های مرتبط خواهد بود.

همزمان با برگزایر این فراخوان گازی، اولین نیروگاه گازی در استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسیده است.

طهرانی مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان با اشاره به آغاز گازرسانی به اولین نیروگاه گازی سیستان و بلوچستان، گفت: مجتمع نیروگاهی بمپور مشتمل بر دو واحد ۱۶۲ مگاواتی گازی و یک واحد ۱۶۲ مگاواتی بخار است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در راستای گازرسانی به این نیروگاه، شرکت گاز این استان با اجرای ۱۳ کیلومتر خط لوله اختصاصی ۲۰ اینچ گاز را به نیروگاه تولید برق بمپور رسانده است، تاکید کرد:

وی، خاطرنشان کرد: این نیروگاه با راه اندازی هر دو واحد گازی خود با مصرف هر ساعت ۸۵ هزار متر مکعب، ۳۲۴ مگاوات برق تولید می‌کند و با آغاز به کار این پروژه روزانه در مصرف دو میلیون لیتر گازوئیل صرفه جویی می‌شود که ارزش آن معادل سالانه سه هزار و پانصد میلیارد ریال است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس