سی و چهارمین جلسه سینما روایت به اکران و بررسی فیلم سینمایی«گلاب»(Rosewater) به کارگردانی جان استورات خواهد پرداخت.

به گزارش مشرق، فیلم سینمایی گلاب، بر اساس خاطرات مازیار بهاری ساخته شده است. بهاری خبرنگار و مستندساز ايراني - كانادايي كه براي پوشش اخبار انتخابات رياست‌جمهوري دهم به نمايندگي از هفته‌نامه نيوزويك به تهران آمده بود، به دليل ارتباط با سازمان‌هاي جاسوسي خارجي دستگير شد و مدتي حدود 100روز را در بازداشت بود.

بهاري در نهايت مهر ۸۸ با قرار وثيقه آزاد و به‌طور غيرقانوني از ايران خارج شد. او نوشته‌هايي را درباره اين مدت نوشت كه در رمان «سپس آنها به سراغ من آمدند» آمده و دستمايه توليد فيلم گلاب شده است.

جان استورات یکی از مجریان شناخته شده شبکه های تلویزیونی آمریکا است که در اولین تجربه کارگردانی خود به سراغ رمان مازیار بهاری رفته است.

«گلاب»(rosewater)  محصول سال 2014 کشور آمریکا است. این فیلم ضد ایرانی در جلسه این هفته سینما روایت اکران و بررسی خواهد شد.

همچنین در این جلسه کتاب «بیست کهن الگوی پیرنگ و طرز ساخت آن‌ها»، نوشته  رونالد بی. توبیاس و ترجمه ابراهیم راه‌نشین، از مجموعه کتاب های سینمایی نشر ساقی  معرفی خواهد شد.

«پيرنگ» (Plot) از دو واژة «پي» (پايه) و «رنگ» (طرح) تشکیل می‌شود. پيرنگ که از نقاشي وارد ادبيات شده، طرحي است که نقاش بر کاغذ مي‌کشد و سپس آن را تکميل مي‌کند. در ادبيات، پيرنگ، توالی حوادث داستان با تأکيد بر رابطة عليت است. در واقع، پيرنگ سازمان‌مندي حوادث يا چارچوب ابتدایی اثر است.

کتاب«بیست کهن‌الگوی پیرنگ» که در 26 فصل نوشته شده است، به شکل کلی پیرنگ‌ها می‌پردازد و در واقع، دستورالعملی است برای متداول‌ترین کاربردهای پیرنگ‌های اصلی. این کتاب مخاطب را راهنمایی می‌کند تا داستان‌ها را از دل زندگی روزمره‌اش بیرون بکشد و تنها به صفحات کتاب اکتفا نکند. سپس به او کمک می‌کند بدون ‌آن‌که از پیرنگ بترسد، هنگام نوشتن به آن شکل و تجسم ببخشد، چرا که پیرنگ در خدمت نویسنده است.

سی و چهارمین جلسه سینما روایت روز یکشنبه 26 بهمن ماه راس ساعت 17:30 در مجتمع فرهنگی اسوه واقع در خیابان انقلاب اسلامی نبش بهار جنوبی برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس