به گزارش مشرق، موسيقي زيرزميني در ايران شيوع وافر و خزنده اي داشته و "موسيقي متال" که نوع خطرناک و شايعي از موسيقي زيرزميني است؛ همه بار ترويج شيطان پرستي را بر دوش دارد و "مرزهاي شيطانپرستي" را مي گشايد.
در سايه غفلت مسولان و دستگاه هاي فرهنگي کشور موسيقي زيرزميني، به رشد خطرناکي در کشور دست يافته، و گروه هاي موسيقي شيطان پرستي با سو استفاده از اين غفلت، به ترويج عقايد ضاله شيطان پرستي مي پردازند.
اين موضوع تا آنجا پيش رفته است که اين گروه ها با مجوز رسمي از وزارت فرهنگ و ارشاد و نهادهاي فرهنگي دانشگاه ها، کنسرت هايي را در دانشگاه هاي کشور از جمله دانشگاه تهران و اصفهان داشته اند.
موسيقي زيرزميني در دهه هشتاد شمسي شيوع وافر و خزنده اي را در ايران داشت. اين نوع موسيقي، بازتاب مسخ فرهنگي جامعه است و فرياد نسلي است که اين سالها به اسارت فرهنگي غرب در آمده اند.
در حقيقت "موسيقي متال" که نوع خطرناک و شايعي از موسيقي زيرزميني در ايران است؛ همه ي بار ترويج شيطان پرستي را به يکباره بر دوش دارد و مي توان گفت هرجايي که موسيقي متال شايع باشد؛ "مرزهاي جغرافيايي شيطانپرستي" تا آنجا گسترده شده است.
به دليل نسبت نزديکي که ميان موسيقي متال و شيطان پرستي وجود دارد؛ اين موسيقي درد فقدان حضور خدا در جامعه را تسکين مي بخشد.
موسيقي زير زميني در ايران
طبق بررسي هاي رسمي 87 گروه موسيقي زيرزميني با 133 خواننده در ايران شناسايي شده است.
موسيقي زيرزميني در ايران، متناسب با شيوع پديده هاي غالب فرهنگي در دهه هاي گذشته آمريکا، همان راه را با اندکي تاخير طي نموده است. پديده هاي فرهنگي و اجتماعي هيپي (دهه 70) ، پانک (دهه 80) ، رپ (دهه 90) و نهايتا سيطنيسم يا شيطان پرستي در دهه اخير، بروز پيدا کردند.
جريان موسيقي زيرزميني و يا آندرگراند، بيش از آنکه به جريان موسيقي بازار و موسيقي پرمخاطب روز وابسته باشد با جريانات هنري-فرهنگي در دل شهر هاي بزرگ تنيده شده است .
موسيقي زيرزميني ، موسيقي واحدي نيست و سبک هاي متعددي را دربر مي گيرد که هر کدام از انواع آن هدف مشخصي دارند.
موسيقي متال
موسيقي متال که ريشه در سبکهاي راک و بلوز دارد از حدود سال 1960 در آمريکا و انگليس شکل گرفت.
مهمترين شاخصه سبک متال موضوع شيطانپرستي است که هم در تصاوير و لوگوهاي مربوط به اين گروهها قابل رؤيت است و هم در اشعار ضدّ خدايي و مبتذل آنها.
روابط غيرعادي جنسي، فحشا و بيبندوباري، ميگساري و خشونت، توهين به مقدسات، استفاده از مواد مخدر صنعتي و استفاده بي حد و حصر از هرچيز که انسان را از حالت طبيعي خارج ميکند؛ از ديگر مسائل مطرح در گروههاي فعال در اين سبک است که اين مشخصات همگي در گروه هاي متال ايراني به چشم مي خورد.
خشونت موجود در اين موسيقي و محتواي ضدّ الهي آن گاهاً منجر به آتش زدن کليساها و ديگر اماکن مقدس در کشورهاي غربي شده است.
انتظار ميرود در سالهاي آينده اثرات منفي اين جريان با شدّت بسيار بيشتري در جامعه ايران مشاهده شود.
اين گونه از موسيقي در حقيقت از هنر مدرن و فرهنگ جاري بر روزگار مدرن و پست مدرن به يادگار مانده است و با انارشيسم فرهنگي در غرب پيوند خورده است.
موسيقي متال شاخه هاي متعددي از جمله ، تراديشنال متال، ثرش متال، پاور متال، دث متال، بلک متال و اسلاير را دارد.
اسلاير slayer به معني قاتل نام گروهي آمريکايي به سبک موسيقي متال است که با پخش آلبوم "حکمفرمايي در خون" مشهور شد. ريتم موسيقي گروه بسيار سريع و صداي خواننده خشدار و فريادگونه است. که در ايران چند گروه با همين نام فعالند.
دِث متال (Death Metal) يکي ديگر از سبک هاي متال است. موسيقي اي که سعي برنشان دادن جنبه هاي پوچي ، مرگ، درد و رنج دارد. در اين سبک، اشعار تاثيرگذار با صداي بلند و جيغ گونه و خشن ادا مي شود. سه آلبوم "فرمانروايي در خون" و "جيغ خون لخته شده" آلبومهايي بودند که اين سبک جديد را به هواداران متال معرفي کردند. به خاطر مشخصات منحصر به فرد خود، دِث متال هنوز هم پرطرفدار و در حال گسترش و پيشرفت است. گروههايي که در اين سبک فعّال بودهاند و هستند بيشمارند.
درباره گروه اس دي اس SDS
گروه اس دي اس (SDS) که به سبک دث متال (Death Metal) از زير شاخه هاي موسيقي متال فعاليت مي کند؛ در فروردين 1383 در ايران تاسيس شد .
هدف از تشکيل SDS پر کردن خلاء موجود در موسيقي متال ايران در زمينه وجود يک گروه با قابليت نوازندگي و آهنگسازي بسيار بالا و همچنين فعاليت در صحنه و بازار موسيقي زيرزميني ايران و جهان عنوان شده است.
اعضاي گروه پس از تاسيس SDS اقدام به بازنوازي تعدادي از آهنگهاي مهم و مورد علاقه خود از گروه هاي معتبر دث متال Death Metal مانند ديسايد و اسلاير و… نمودند .
فهرست اجراي اسلاير در ايران توسط اين گروه
اولين اجرا تالار انديشه اصفهان مهر 83
دانشگاه شيراز سال 83
دانشگاه صنعتي، بهمن 83
باشگاه ارامنه 84
دانشگاه تهران تالار فردوسي/دانشکده ادبيات آذر 85
دانشگاه تهران تالار ابن سينا/ جشنواره راک يا همايش يوسف اسلام (فستيوال گروه ها) دي 85
تالار خانه معلم تهران اسفند 85
و...
اجراي قطعات متال اين گروه بصورت زنده، با ترغيب تهيه کنندگان برنامه هاي موسيقي صورت گرفت و به دليل وجود مطالبه ي طرفداران متال و همکاري ويژه مسوولان فرهنگي کشور، گروه SDS اولين اجراي زنده رسمي خود را بنام Rise Of Brutality در تاريخ 16،17و18 مهر83 دراصفهان و در مکان تالار انديشه نمود که با موفقيت و استقبال ويژه دوستداران متال اصفهان روبه رو شد.
پوستر تبليغاتي اجراي اين گروه در دانشگاه تهران
دريافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
گروه SDS بلافاصله پس از اجراي خود در اصفهان اقدام به برگذاري کنسرت جديد خود در تهران با مجوز رسمي از وزارت فرهنگ و ارشاد نمود.
پس از چندين اجراي زنده و رسمي علاوه بر ادامه برنامه کنسرتهاي زنده، اقدام به تهيه و تدارک اولين آلبوم رسمي گروه نمودند که بصورت رسمي روانه بازار شد .
يکي از اعضاي گروه در اين خصوص مي گويد: بعد از مدتها سکوت در صحنه متال ما بلاخره موفق شديم اين سکوت مرگبار را بشکنيم . اين کنسرت تنها نمايش گوشه اي از قدرت و مهارت SDS براي معرفي سبک Death Metal به هواداران مي باشد .
وي در ادامه مي گويد: ما بر روي موسيقي دست گذاشتيم و موفق شديم. بالاخره يکي بايد اين کار را مي کرد. با فعاليت ها و اجرا هاي ما گروه هاي متال در ايران جان گرفتند.
اين روزها اين گروه و گروه هاي مشابه بصورت علني در محيط هاي آموزشي و فرهنگي از دانشگاه ها گرفته تا فرهنگسراها مشغول اجراي برنامه مي باشند و همچنين آلبوم اين گروه ها به راحتي در بازار مشاهده مي شود.
از آنجا که روحيه تنوع طلبي در مخاطبان موسيقي متغيري است که بقاي موسيقي زيرزميني را تضمين مي کند؛ اين روزها موسيقي رپ رفته رفته جاي خود را به موسيقي متال با محتواي شيطان پرستي خواهد داد و از اين حيث بيش از پيش محتاج توجه مسوولان فرهنگي کشور است.