مستند «ستاره های خاموش» به ماجرای ظهر عاشورای 1357 در پادگان لویزان و در سالن ناهارخوری گارد جاویدان شاهنشاهی می پردازد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، محمدرضا شاه امید زیادی به گارد شاهنشاهی و گارد جاویدان داشت به حدی که گمان می کرد اگر همه ایران علیه او قیام کنند، گارد جاویدان در مقابل آنها می ایستد و از کیان پادشاهیش دفاع می کند اما پیام قاطع امام که سربازها از سربازخانه ها و پادگان ها خارج شوند، حتی بر اعضای گارد نیز تاثیر داشت و برخی از آنها این کار را کردند.

یکی از وقایعی که در سال 57 رخ داد و در راستای پیروزی انقلاب اسلامی قابل تفسیر است، قیام خودجوش ظهر عاشورای آن سال در تهران و در پادگان گارد جاویدان شاه بود.

بعد از ظهر روز 20 آذر 1357 که مصادف با عاشورای حسینی بود،‌ خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «در پادگان لویزان تیراندازی شده و عده ‌ای از افسران گارد در سالن نهارخوری کشته شده‌ اند» هیچ کس نمی دانست به درستی چه اتفاقی افتاده و فرماندهان پادگان نیز تلاش می کردند موضوع به بیرون درز نکند ولی حقیقت این بود که یک سرباز و یک درجه ‌دار به اسامی ناصرالدین امیری عابد و اسماعیل سلامت ‌بخش با نوشتن وصیت ‌نامه خویش و وداع با خانواده ‌هایشان،  ‌اعدام انقلابی فرماندهان پادگان را طراحی کرده و در حمله ای به سالن نهارخوری پادگان که افسران در آنجا حضور داشتند، عده ‌ای را به هلاکت رسانده و خود نیز به شهادت رسیده اند.

مستند «ستاره های خاموش» به علت آفرینش این واقعه می پردازد.

در جریان این واقعه، دو تن از افراد سازمان مخفی ارتشیان پیرو نهضت امام خمینی (ره) که همان اسماعیل سلامت بخش و ناصرالدین امیدي عابد بودند به شهادت رسیدند؛ فیلم با مصاحبه با تعدادي از شاهدان عینی به مرور آن واقعه می پردازد.

مهدی مطهر تهیه کننده و مهران ده نمکی کارگردان این مستند هستند که قرار است ساعت 18 روز یکشنبه 19 بهمن و تکرار آن روز بعد ساعت 13 از شبکه افق سیما پخش شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس