کد خبر 38724
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۸

مقايسه هرم‌هاي سني جمعيت ايران در دو دهه اخير نشان مي‌دهد که ساختمان هرم سني جمعيت ايران در حال معکوس شدن است.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، اين وضعيت حاکي از آن است که جمعيت کشور که در حال حاضر جمعيت جواني است، در سال هاي آتي به سوي سال‌مندي متمايل خواهد شد. به بياني ديگر، در حال حاضر هرم سني جمعيت ايران در مراحل اوليه انتقال از مرحله جواني به سالخوردگي جمعيت است.

بر اساس پيش‌بيني انجام شده در سال 1405 هجري شمسي ساختمان سني و جنسي جمعيت به شکل هرم سني نامرتب خواهد بود. در اين حالت رشد جمعيت آهسته خواهد شد.

تغييرهاي جمعيتي در کشورهاي خاورميانه به سرعت در حال شکل گيري است. بسياري از کشورهاي منطقه به بالاترين حد از لحاظ تعداد جمعيت جوان رسيده‌اند و در سال‌هاي آينده سهم جوانان از کل جمعيت در اين کشورها رو به کاهش خواهد گذاشت.

حدود يک پنجم افرادي که در خاورميانه زندگي مي‌کنند بين گروه‌هاي سني 15 تا 24 سال هستند. سنين 15 تا 24 سال در واقع دوره‌اي است که افراد از سنين وابستگي کودکي بيرون مي‌آيند، دانش و تحربه کسب مي‌کنند و به سنين وابستگي سالخوردگي نزديک مي‌شوند.

در اين دوره از زندگي، تغييرهاي اجتماعي، اقتصادي، زيستي و جمعيتي زيادي براي افراد رخ مي‌دهد، از جمله تحصيلات، ازدواج و وارد شدن به بازار کار.

گرچه ميزان‌هاي مرگ و مير در منطقه در اواخر قرن 19 و اوايل قرن 20 آغاز شده اما کاهش باروري تا اواسط 1960 و 1970 اتفاق رخ نداده که نتيجه آن رشد بالاي جمعيت در اين کشورها است. رشد جمعيت منطقه در اواخر 1980 به حدود 3 درصد رسيد. در حال حاضر رشد جمعيت اين کشورها حدود 2 درصد در سال و بالاتر از سطح جهاني (حدود 2/1) است.

ترکيب کاهش مرگ و مير و عدم تغيير در سرعت کاهش باروري در مرحله اول باعث افزايش نسبت جمعيت زير 15 سال مي‌شود و با کاهش نسبي ميزان‌هاي باروري شاهد افزايش نسبي جمعيت در سنين 15 تا 24 سال خواهيم بود که با عنوان «افزايش جوانان» (Youth bulg) مطرح مي‌شود. البته اين پديده در تمام کشورهاي خاورميانه به يک ميزان نيست. در سال 2005 سهم جمعيت جوان از 25 درصد در ايران تا حدود 15 درصد در کشورهاي بحرين، کويت و قطر در نوسان بوده است. پيش‌بيني مي‌شود تا سال 2035 جمعيت جوان در اين کشورها به حدود 100 ميليون نفر افزايش پيدا کند.

با افزايش جمعيت انتظار مي‌رود که در سال‌هاي آتي اين کشور‌ها با پديده سالخوردگي و به دنبال آن مشکلات اين گروه‌هاي سني از جمله مراقبت‌هاي دوران سالخوردگي مواجه شوند. بر اساس پيش‌بيني‌هاي سازمان ملل تعداد افرادي که به سنين سالخوردگي مي‌رسند بين سال هاي 2010 تا 2050 افزايش خواهد يافت.

جمعيت 60 ساله و بيشتر مصر از حدود 6 ميليون نفر به 23.7 ميليون نفر خواهد رسيد، در واقع حدود 20 درصد جمعيت اين کشور را در سال 2050 سالخورده‌ها تشکيل خواهند داد، در حالي که در حال حاضر فقط 7 درصد جمعيت اين کشور بالاي60 سال سن دارند.

همچنين پيش‌بيني مي‌شود جمعيت سالخورده عربستان‌سعودي در همين دوره از حدود يک ميليون و200 هزار نفر به 1/8 ميليون نفر افزايش يابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس