به گزارش مشرق به نقل از مهر، بعد از اينکه مرحله گروهي و مقدماتي مسابقات واليبال ليگ برتر باشگاه هاي کشور در دو گروه "الف" و "ب" به پايان رسيد چهار تيم برتر هر يک از اين گروه ها از هفته گذشته براي کسب صعود به مرحله نيمه نهايي و کسب رده هاي برتر رقابت با يکديگر را دنبال کردند. اما در آغاز ديدارهاي پلي آف اين تيم ها مسئله اي که بيشتر از عملکرد آنها به چشم آمد تبليغات پر حجمي بود که همه نقاط زمين را در بر گرفته بودند.
حجم تبليغاتي که در زمين واليبال انجام شده به قدري است که گويا توپ به هنگام گردش و بازيکنان به هنگام بازي در ميان آنها گم مي شوند و اصلا به چشم نمي آيند. اين موضوع حتي براي بيننده تلويزيوني هم آزاردهنده است به خصوص اينکه تبليغات تو در تو مختلف از زمين بازي به کناره ها هم کشيده شده است. يعني تا چشم کار مي کند تبليغات است و خبري از توپ نيست!
نمونهاي از تبليغات در سالن واليبال ايران
تبلغات در زمين واليبال به حدي است که توپ و بازيکن در آن گم ميشوند!
شکي نيست که تبليغات نقش گسترده اي در در روند رو به رشد محصولات مختلف داشته و و در اين راستا شرکت هاي بزرگ سرمايه گذاري کلاني را صرف اين مسئله کرده اند و براي معرفي خود و محصولاتشان به عرصه هاي مختلفي به خصوص ورزش پا گذاشته اند. به خصوص اينکه نهادهاي ورزشي مثل فدراسيون ها و هيئت ها به منظور درآمدزايي و تامين هزينه هاي خود متمايل به همکاري با آنها هستند.
تبليغات در ورزش امري طبيعي و عادي است و به غير از فوتبال که در آن يک بازيکن مشهور در ازاي دريافت مبلغي هنگفت محصولات يک شرکت را در تمام موارد حتي بر روي وسايل شخصي خود تبليغ مي کند، دربيشتر رشته ها در سالن محل برگزاري مسابقاتشان انجام مي شود. اما به اندازه اي که استراتژي تبليغات ورزشي به هدف ورزش و جذابيت ديداري که در جريان است آسيبي وارد نکند.
نمونهاي از تبليغات در مسابقات واليبال اروپا
سادگي و خلوت بودن زمين از تبليغات، جذابيت رقابت را حفظ ميکند
زمين بازي سالنهاي محل برگزاري مسابقات واليبال اروپا برخلاف ايران خلوت از تبليغات است!
در هرصورت سازمان ليگ فدراسيون واليبال رقابتهاي باشگاهي ليگ برتر را در شرايطي دنبال ميکند که تبليغات صورت گرفته در زمين بيشتر از ديدارها و مسائل فني آنها به چشم ميآيد و اين در حالي است که رئيس اين سازمان ميگويد هيچ نقشي در اين تبليغات ندارد.
منوچهر پورحسن در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: "تبليغات در هيچ مرحله به عهده من يا سازمان ليگ نيست. فدراسيون خود در اين زمينه مسئول است. واقعيت اين است به قدري مشغله دارم که ترجيح ميدهم در اين مسائل که در حيطه کاري من هم نيست، وارد نشوم. اما اگر اعتراضي از سوي تيمي داشته باشم حتما موضوع را به فدراسيون گزارش ميدهم تا رسيدگي شود".
اين در حالي است که آهنگري، سرمربي تيم واليبال پرسپوليس به خبرنگار مهر گفت: "به هر حال هدف نهايي از ورزش درآمدزايي است. تيمداري در مسابقات مختلف هم با همين هدف انجام ميشود. اما در هيچ جاي دنيا تبليغات در وسط زمين و تا اين حد انجام نميشود. تبليغات بيشتر روي لباس ها و کنارههاي زمين انجام ميشود. اگر ميزان تبليغاتي که امروز ميبينيم، کمتر شود، بهتر است".
مصطفي کارخانه، مربي واليبال کشورمان هم در اين مورد به خبرنگار مهر گفت: "به هر حال براي تبليغات هم استانداردها و مرزهايي وجود دارد. اگر از ميزان تبلغيات فعلي و حجم آنها اندکي کاسته شود جذابيت رقابت ميان تيمها به خصوص در مراحل حساس پليآف بيشتر به چسم ميآيد".
انجام تبليغات غيرحرفه اي بيشترين ضررش به بينندگان تلويزيوني مي رسد که براي پيگيري توپ در يک محوطه کوچک رنگارنگ که بيشتر شبيه نقاشي کودکان مي رسد با مشکلات زيادي مواجه مي شود و در برخي موارد توپ را گم مي کند.
اين درست که تيم ها نمي توانند هزينه هاي بالا و سنگين حضور در ليگ برتر را تامين کنند و ناچارند از اين راه به منابع مالي دست پيدا کنند، اما در اين ميان تکليف بينندگان تلويزيون و حق و حقوق آنها به عنوان يک بيننده مسابقات ورزشي چه ميشود؟!