کد خبر 386828
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت:‌ از مجموع مرگ‌ و میرهای موجود در کشور ۱.۵ درصد در بخش مراقبت‌های ویژه رخ می‌دهد که اگر تیم متخصص مستقر شود ۱۶ تا ۲۸ درصد مرگ و میرها در این بخش کاهش می‌یابد.

به گزارش مشرق، علیرضا زالی در دومین کنگره مراقبت‌های ویژه بیمارستانی، گفت: نیازمند بازشناسی رشته مراقبت‌های ویژه هستیم چرا که تأخیر بکارگیری آن آسیب‌های جدی به کیفیت خدمات وارد می‌کند و فلسفه وجود چنین رشته‌ای برای استفاده از بالاترین استانداردها و عبور از روش‌های درمانی قبلی است.

وی ادامه داد: از مجموع مرگ و میر در کشور ۱.۵ درصد مرگ‌های عمومی جامعه در بخش مراقبت‌های ویژه به وقوع می‌پیوندد در حالی که با استقرار یک تیم متخصص از مراقبت‌های ویژه ۱۶ تا ۲۸ درصد مرگ و میر کاهش می‌یابد.

زالی گفت: جامعه در حال سالمند شدن است و تغییرات جمعیتی ما از میانگین جهانی سرعت بیشتری دارد. همچنین سیمای بیماری‌ها تغییر کرده و فرآیند سرطان‌ها در حال تغییر است به طوری که سالانه ۸۵ هزار مورد جدید سرطان در کشور کشف می‌شود. این دلایل نیاز کشور را به مراقبت‌های ویژه بیشتر نشان می‌دهد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: حوادث ترافیکی نیز بخش عمده‌ای از مرگ و میرهای کشور را به خود اختصاص داده که در بخش ICU انجام می‌شود و در سال‌های آینده نیاز به تخصص این رشته را بیشتر نمایان می‌کند. اگر امروز تمهیدات لازم فراهم نشود با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

وی با تأکید براینکه بخش مراقبت‌های ویژه نیازمند بازسازی تجهیزات پزشکی است، گفت: به ازای هر تخت مراقبت‌های ویژه باید تجهیزات کافی و استاندارد باشد و نگرش فرآینده‌های ساختاری در این بخش تغییر کند.

زالی به تربیت نیروی فوق‌تخصص در این بخش اشاره کرد و گفت: تعداد تخت‌های ICU از حد استاندارد کمتر است اگر ۱۰ تا ۱۵ درصد تخت‌ها به این بخش اختصاص یابد ۱۵ تا ۲۰ هزار تخت ICU نیاز داریم در حالی که اکنون ۴ هزار و ۸۰۰ تخت وجود دارد.

وی افزود: احتمالاً در سال آینده اگر مشکلات مالی فراهم نشود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار تخت به بخش ICU افزوده شود البته با این وجود باز هم ۳۰ درصد با کسری تخت مواجه خواهیم بود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: علیرغم تلاش‌های انجام شده تخت‌های این بخش کیفیت مناسب را نداشته و با استاندارد سازی فاصله داریم.

وی گفت: همچنین تعرفه واقعی مراقبت‌های ویژه نیز باید دیده شود بیمه‌ها باید ورود جدی‌تری کنند چرا که با تلاش ما مرگ و میر کاهش می‌یابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس