کد خبر 386155
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱

روزنامه فرانسوی فیگارو طی گزارشی از رشد چشمگیر پدیده گسترش تمایل فرانسویان برای پیوستن به گروه‌های تکفیری در سوریه و عراق خبر داد و فرانسویانی را که پس از عزیمت به این کشورها به فرانسه برگشته‌اند «بمب‌های بالقوه» خواند.

به گزارش مشرق، پدیده گسترش تمایل فرانسویان برای پیوستن به گروه‌های تکفیری در سوریه و عراق طی یکسال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و فرانسه در این زمینه از سایر کشورهای اروپایی پیش است و بیشترین جمعیت داوطلب پیوستن به گروه‌های تروریستی تکفیری را دارد.

روزنامه فرانسوی فیگارو طی یادداشتی به قلم «کریستوف کورنوون» نوشت: طبق آخرین ارزیابی صورت گرفته توسط سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه، شمار مجموع فرانسویان یا سکنه فرانسه که به نحوی درگیر جنگ هستند، در فاصله زمانی یکم ژانویه 2014 تا 16 ژانویه 2015، از 555 نفر به یکهزار و 281 نفر رسیده که این آمار از افزایش 130 درصدی و قابل توجه مشارکت فرانسویان در گروه‌های تکفیری طی یکسال گذشته حکایت دارد.

فرانسه در میان سایر کشورهای اروپایی دارایی بیشترین جمعیت داوطلب پیوستن به گروه‌های تروریستی تکفیری است اما سوالی که هم‌اکنون مطرح است این است که آیا حملات اخیر پاریس و کشته شدن عده‌ای طی آن می‌تواند موجبات از بین رفتن تمایلات فرانسویان داوطلب برای عزیمت به مناطق جنگی سوریه و عراق را فراهم کند یا خیر؟ و پاسخ این است که «هیچ چیز مشخص نیست». 

به گفته یک پلیس ویژه، هفته‌ای نیست که طی آن 10 تا 15 مورد به شمار داوطلبان پیوستن به گروه‌های تکفیری افزوده نشود.

طبق آخرین اطلاعات محرمانه، حدود 393 فرانسوی یا افراد ساکن فرانسه تاکنون پیش از آنکه پلیس بتواند مانع آنها شود، بمنظور مشارکت در جنگ‌های مختلف به سوریه سفر کرده‌اند که این آمار نیز از افزایش 75 درصدی در مقایسه با یکم ژانویه 2014 که در آن زمان 224 زیر پرچم داعش یا جبهه النصره رفته بودند، حکایت دارد.

95 نفر از مجموع این داوطلبان را زنان با میانگین سنی 25 سال تشکیل می‌دهند که اغلب تحت عنوان نیروهای بشردوستانه به این کشور سفر می‌کنند و در اغلب موارد مورد سوء‌استفاده جنسی قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر طبق اطلاعات موجود، 240 فرانسوی تاکنون سوریه را ترک کرده‌اند و 190 نفر از آنها به فرانسه بازگشته‌اند که به عبارتی می‌توان از آنها به عنوان «بمب‌های بالقوه»‌ای نام برد که یک به یک از حالت بالقوه خارج شده و به حالت بالفعل در می‌آیند.

فرانسه که همواره از حامیان تروریست‌های تکفیری بوده، هم‌اکنون با پدیده تروریسم تکفیری مواجه شده است.

به گفته دادستان پاریس، در حال حاضر یکهزار و 132 فرانسوی با عضویت در گروه‌های تروریستی درگیر جنگ در سوریه و عراق هستند.

بنابر اعلام دولت فرانسه، پدیده گسترش تمایل فرانسویان برای پیوستن به گروه‌های تکفیری طی هشت ماه گذشته 74 درصد افزایش داشته است و کشورهای غربی که خود تا پیش از این اقدام به تسلیح عناصر این گروه‌های تروریستی می‌کردند، هم‌اکنون از بیم بازگشت آنها به کشورهای متبوع خود و انجام اقدامات تروریستی، تدابیر ویژه‌ای را برای ممانعت آنها از ورود به کشورهایشان اتخاذ کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس