کد خبر 385887
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲

کشته شدن دومین تبعه ژاپنی در کمتر از 10 روز به دست عوامل گروه تروریستی داعش باعث شد «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در اندیشه تحقق آرزوی دیرینه خود که همانا «حضور نیروهای نظامی ژاپن در خارج از مرزهای کشور» است، باشد.

به گزارش مشرق، گروه تروریستی داعش در 10 روز گذشته دو تبعه ژاپنی را که از یک سال پیش به گروگان گرفته بود، به قتل رساند و تصاویر ویدیویی کشته شدن آنان را نیز در فضای مجازی پخش کرد.

انتشار خبر کشته شدن این دو ژاپنی کافی بود تا «شینرو آبه» نخست وزیر ژاپن به دنبال تحقق رویای دیرینه خود که همانا «حضور نیروهای نظامی در خارج از مرزها و در مواقع لزوم» افتاده و عزم خود را برای تحقق آن جدی تر کند.

او که همواره به دنبال پیدا کردن روزنه ای برای حضور نیروهای نظامی ژاپن در خارج از مرزها است، ظاهرا کشته شدن دومین گروگان ژاپنی به دست داعش، بهانه خوبی را در اختیار او قرار داده است.

وی روز دوشنبه به صراحت اعلام کرد: با توجه به حادثه رخ داده، به دنبال اجرای طرحی است که بتواند نیروهای نظامی کشور را در مواقع لزوم به یاری ژاپنی های در معرض خطر قرار گرفته در خارج از کشور گسیل دارد.

او این سخنان را در جلسه کمیته امنیت پارلمان ژاپن بیان کرد و بر اساس گزارش نشریه «کیودو نیوز»، نخست وزیر ژاپن ظاهرا در اجرای این طرح کاملا جدی است.

وی همچنین گفت: قصد دارد طرحی را به مرحله اجرا بگذارد که ارتش ژاپن در مواقع لزوم بتواند شهروندان کشور را که در خارج از مرزها در معرض خطر قرار می گیرند، نجات دهد.

او کمتر از یک ماه پیش نیز از داشتن یک «ارتش قدرتمند» سخن به میان آورده و گفته بود این ارتش حق دارد در جنگ های بین المللی حضور داشته باشد.

نیروی نظامی ژاپن که به «نیروهای دفاع از خود» معروف است، اجازه مداخله در مناقشات و درگیری های نظامی خارج از مرزها حتی به منظور دفاع از کشورهای هم پیمان خود را نداشته و این نیروها نمی توانند به مناطق درگیری اعزام شوند. این محدودیت بعد از جنگ جهانی دوم برای ژاپن در نظر گرفته شد.

نخست وزیر ژاپن پیشتر از تصویب قانونی سخن به میان آورده بود که به نیروهای نظامی کشور اجازه بدهد تا خلاف گذشته به سرعت در درگیری های بین المللی حضور یافته و علاوه بر ارتش آمریکا، از دیگر هم پیمانان خود نیز دفاع کند.

او در ژوئیه سال 2014 میلادی با اعلام این طرح خواستار همراهی مجلس و دولت با وی جهت اجرای آن شده بود.

شینزو آبه و حزبش در گذشته هم تلاش زیادی داشتند تا با تغییر در بند 9 قانون اساسی کشور که تاکید شده توکیو برای حل و فصل مناقشات بین المللی خود حق توسل به زور را ندارد، تغییراتی ایجاد کنند.

با این حال، کشته شدن دو گروگان ژاپنی باعث شد او امروز بار دیگر در جلسه کمیته امنیت مجلس ژاپن فرصت را برای اعلام دوباره طرح خود مناسب دیده و یک بار دیگر آن را اعلام کند.

«آبه» تاکید کرد: کشته شدن اتباع ژاپنی در خارج از خاک ژاپن دلیل خوبی است که بتوانیم در سال پیش رو قانون «منع مشارکت نظامی نیروهای کشور را در خارج به منظور کمک به متحدان» خود لغو کنیم.

قانون اساسی ژاپن در سال 1947 میلادی با فشار نظامیان آمریکایی ها نوشته شد و به استناد آن، این کشور اجازه داشتن «ارتش» به معنی مصطلح آن را ندارد و در مقابل می تواند نیروهای محدود نظامی موسوم به «نیروهای دفاع از خود» را در اختیار داشته باشد.

به عقیده کارشناسان، دولت ژاپن به احتمال زیاد برای تصویب این قانون در پارلمان دچار مشکل خواهد شد، چرا که حزب هم پیمان دولت یعنی «کومیتو» نسبت به نقش نظامی ژاپن در تحولات بین المللی، نظر محتاط تری دارد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس