کد خبر 38521
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۶

در حاليکه کشورمان با ظرفيتهاي فروان گردشگري مي تواند کانون توجه جهانيان باشد اما به علت غفلت و کم کاري مسئولان نه تنها اين امر محقق نشده بلکه کشورهايي مانند ارمنستان در جذب گردشگر ايراني به موفقيتهاي قابل توجهي دست يافته اند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، با وجود اينکه کشورمان با تمدن چند هزارساله، وجود شرايط اقليمي متنوع و داشتن جاذبه هاي طبيعي و تاريخي، پتانسيل فراواني براي رونق گردشگري داخلي و نيز جذب توريست دارد اما بي توجهي به شکوفا کردن اين استعدادهاي نهفته، فعاليت دامنه دار کشورهاي ديگر را براي جذب گردشگر ايراني صدچندان کرده است.

در اين ميان به نظر مي رسد تلاش دولتمردان و بخش خصوصي کشورهايي مانند ارمنستان به ويژه طي سال هاي گذشته نتيجه داده است بطوريکه همه ساله شاهد رشد سفر گردشگران ايراني به اين کشور کوچک خصوصاً در ايام تعطيلات نوروز هستيم.

مطابق آمار رسمي اداره کل حمل و نقل و پايانه هاي آذربايجان شرقي، تعداد ?? هزار و ??? نفر از اتباع کشورمان طي تعطيلات نوروز امسال از مرز نوردوز که تنها مرز ايران با ارمنستان است، خارج شدند که اين رقم در مقايسه با مسافران خروجي سال گذشته از اين گمرک، افزايش حدود ?? درصدي را نشان مي دهد.

فعاليت گسترده رسانه هاي بيگانه براي ترغيب ايرانيان جهت سفر به ارمنستان و نيز اختصاص بودجه هاي کلان جهت جذب گردشگران ايراني که بارها به صورت علني از سوي مقامات اين کشور اعلام شده است را بايد از مهم ترين عواملي دانست که در کنار کم کاري مسئولان حوزه گردشگري کشورمان، در رشد روزافزون اقبال گردشگران ايراني براي سفر به ارمنستان موثر بوده است.

به عنوان مثال، شبکه العربيه اخيراً در گزارشي با تاکيد بر اينکه "ايرانيان اکنون به جز امارات، ترکيه، سوريه و آذربايجان جاي ديگري را براي رهايي از محدوديت هاي درون کشورشان يافته اند"!

از سوي ديگر خبر اختصاص ?? ميليون دلار از محل بودجه هاي جاري دولت ارمنستان براي جذب گردشگران ايراني که به طور گسترده اي در خبرگزاري هاي اين کشور منتشر شد نشان مي دهد که مسئولان ارمني به سرمايه گذاري پرسود صنعت گردشگري آگاهند.

شايد در نگاه نخست، افزايش سفر گردشگران ايراني به ارمنستان از منظر اقتصادي مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد اما نبايد فراموش کرد که در اين بين انتقال فرهنگ اين کشور واقع در حوزه قفقاز نيز متصور است که نبايد از ديد تصميم گيران کشورمان مغفول بماند.

کارشناسان گردشگري بر اين عقيده اند که برگزاري برنامه هاي متنوع فرهنگي و هنري در داخل کشور مي تواند به تامين بخش عمده اي از نياز ايرانيان پاسخ دهد و تقاضاي سفر به کشورهايي مانند ارمنستان را بکاهد.

اين عده به تجربه سالجاري منطقه آزاد ارس در ايام تعطيلات نوروز اشاره مي کنند که با اجراي برنامه هايي مانند برگزاري مسابقات فرهنگي و ورزشي، جنگ هاي روزانه شادي و راه اندازي گشت هوايي علاوه برکسب موفقيت هاي چشمگير در جذب مسافران داخلي، اميدها را براي جذب گردشگران خارجي نيز تقويت کرد.

واقعيت اين است که منطقه آزاد ارس با دارا بودن ده ها جادبه تاريخي و طبيعي و ميزباني از يک ميليون و ??? هزار گردشگر در تعطيلات نوروز امسال ثابت کرد که مقصد مناسبي براي ايرانيان در ايام نوروز است اما با توجه به قرار گرفتن کليساهاي سنت استپانوس، ننه مريم و چوپان در محدوده اين منطقه آزاد مي توان از آنها به عنوان فرصتي براي جذب گردشگران ساير کشورها به ويژه ارامنه ارمنستان استفاده کرد.

به راستي با وجود اين همه پتانسيل گردشگري در ايران به ويژه آذربايجان شرقي و ارس، چرا دولت کشور کوچک ارمنستان بايد با صرف هزينه اي قابل توجه به دنبال جذب گردشگر ايراني باشد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس