رئیس‌جمهور کشورمان گفت: مداخله در علم از سوی سیاست به نفع علم و سیاست نیست و در واقع حکومت و دانشگاه هر دو ضرر می‌کنند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در همایش تجلیل از اندیشمندان حوزه علوم انسانی در هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی که صبح امروز(شنبه) در محل نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر به همه آزادی‌خواهان جهان اظهارداشت:‌ ملت ایران بعد از سالیان دراز و شاید قرن‌ها تحمل تحقیر، استبداد در جامعه سلطه استعمار بر کشور، فساد نهادینه شده و عدم حضور و مشارکت مردم در اداره کشور توانستند با یک نهضت و انقلاب عظیم مردمی به رهبری یکی از رهبران بزرگ تاریخی علیرغم مخالفت همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها به پیروزی برسانند.

وی ادامه داد: در این پیروزی همه اقشار مردم نقش داشتند اما نقش روحانیت و دانشگاه در این زمینه ممتاز بود، در آغاز نهضت اسلامی که از پاییز سال 41 شروع شد روحانیت حوزه‌های علمیه از جمله حوزه علمیه قم، مراجع، بزرگان و در رأس آن امام خمینی در کنار دانشگاه‌ها نقش عمده‌ای در انقلاب ایفا کردند.

روحانی با اشاره به نقش دانشگاه تهران تصریح کرد: نقش دانشگاه تهران را در انقلاب بارزتر می‌بینم نه به این معنا که خود در دانشگاه تهران تحصیل کردم بلکه این دانشگاه از نظر قدمت، تأسیس، اساتید بزرگ، تعداد دانشجو،‌ جایگاهش در مرکز کشور با حضور اساتید و دانشجویان نقش عمده‌ای در انقلاب داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه تاریخ ایران رقم خوردن سرنوشت همه فرزندان ایران است به تشریح تفاوت علوم انسانی با سایر علوم پرداخت و گفت: ما در کشور خود تقسیم‌بندی را در زمینه علوم اسلامی و انسانی و علوم تجربی داریم که ظاهراً اینگونه تقسیم‌بندی شدند که تجلیل از دانشمندان علوم اسلامی و انسانی را به نام معلم ثانی فارابی جشن می‌گیریم و از دانشمندان علوم دیگر در جشنواره‌های دیگری مانند رازی و خوارزمی تقدیر می‌کنیم.

روحانی با اشاره به گسترش علم و دانش بشری خاطرنشان کرد: روزی همه به یک مدرسه می‌رفتند و همه علوم از جمله تفسیر قرآن، فلسفه به معنای عام کلمه، موسیقی، طبیعیات، شعر، ادبیات فارسی و ادبیات زبان عرب را در همان مدرسه یاد می‌گرفتند، برای نمونه شاهد هستیم بزرگترین لغت‌نامه عربی به دست یک ایرانی تألیف شده است، این نشان می‌دهد که این ملت در تمام علوم سرآمد بوده‌اند.

رئیس‌جمهور شخصیت‌های رازی، فارابی، خوارزمی و ابن‌سینا را شخصیت‌هایی بزرگ خواند و اظهار داشت: ما در حوزه‌های مختلف شخصیت‌های بزرگی را داریم که در علوم مختلف مانند فلسفه، تفسیر و کلام فعالی بودند و یا در شعر و ادبیات با سعدی و حافظ و مولوی‌ها، و در فقه از شیخ طوسی تا شیخ انصاری روبه‌رو هستیم که اکنون به دلیل گسترش علوم تقسیم‌بندی‌هایی در این حوزه صورت گرفته است که در پزشکی و حقوق نیز شاهد آن هستیم.

روحانی به ارتباط علوم انسانی و اسلامی اشاره کرد و گفت: کنار هم قرار گرفتن علوم انسانی و اسلامی موجب شناخت انسان و رسالت و فهم و دریافت وی از سنت‌های الهی می‌شود چراکه همه چیز بر مبنای سنت الهی است و ما باید همه سنت‌ها را بشناسیم و بدانیم همه تحولات بر مبنای سنت الهی است چراکه بر اساس مبانی الهی سنت خداوند تغییر نمی‌کند.

وی با بیان اینکه رسالت علوم انسانی شناخت سنت‌هاست، تصریح کرد: مشکل همین جاست چرا که ما باید بتوانیم بگوییم که بر اساس سنت‌ها چگونه می‌توانیم به انسجام و وحدت برسیم و چه کسی می‌تواند راه دسترسی به وحدت را به ما نشان دهد.

روحانی با اشاره به وجود اقوام گسترده و قومیت‌های مختلف در ایران، گفت: چه کسی باید بگوید که بهترین راه برای ایجاد وحدت در ایران زمین چیست؛ چراکه هیچ چیز با شعار درست نمی‌شود، شعار گاهی لازم است اما برای اینکه راه گم نشود باید در کنار شعارها راه را بیابیم و هدایت الهی به معنای نشان دادن راه و صراط است.

وی با بیان اینکه باید مسیر درست را به مردم نشان دهیم، تصریح کرد: مشکلات دولت‌ها، مسئولین و سیاسیون این است که به این امر بازمی‌گردد، همواره اندیشمندان میزبان سیاستمداران هستند اما یک سیاستمدار در صورتی موفق است که در برابر علم زانو بزنند و تبختر و تکبر در برابر عالمان و علم به نابودی سیاستمدار منجر نمی‌شود بلکه به معنای نابودی تاریخ کشور است و سرنوشت یک کشور نابود می‌‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد: سیاستمدار ممکن است گاهی قدرت، ثروت و منزلت را در اختیار داشته باشد و از این‌ها سوءاستفاده کند و بخواهد در زمینه علم و دانش مداخله و ارزش‌گذاری کند در حالیکه کار علم را باید به عالمان واگذار کرد و سیاستمداران باید زمینه را تسهیل کنند، در برخی موارد سیاستگذار و نظارت‌کننده باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مداخله در علم از سوی سیاست نه به نفع سیاست و نه به نفع علم است و هر دو ضرر می‌کنند، تصریح کرد: برخی می‌گویند باید علوم اجتماعی و انسانی بومی و اسلامی شود در حالیکه آیا ما نمی‌توانیم از دستاوردهایی که دنیا در زمینه علم و دانش به دست آمده استفاده کنیم و باید بگوییم مداخله در علم از سوی سیاست به نفع دانشگاه نیست.

روحانی با بیان اینکه در گذشته همواره برای کسب علوم انسانی به کشور عراق مراجعه می‌کردیم، خاطرنشان کرد: تا پیش از تأسیس حوزه علمیه قم به دست مرحوم حائری بزرگ حوزه ممتاز شیعه نجف بود و باید بدانیم که حکمت و دانش و علم مرز نمی‌شناسد و باید بتوانیم علم را به دست آورده و از آن استفاده کنیم.

روحانی با بیان اینکه علم و دانش محیط آزاد می‌خواهد، خاطرنشان کرد: ما هم محیط آزاد می‌خواهیم و هم دانشگاه هم دانشجو و هم استاد به چنین امری نیاز دارند چرا که متفقه یا پژوهشگری که علم را درک می‌کند اگر گفته شود که چرا چنین سخنی یا حرفی را زده است راه غلطی را رفته‌ایم و نمی‌‌توانیم راه علم را با سوءظن ادامه دهیم.

وی افزود: ما نیاز به آزادی داریم که شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی که سر می‌دهیم بخشی از آن مربوط به آزادی محیط دانشگاه است چراکه ما نیاز داریم با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و با یکدیگر حرف بزنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مطهری و شهید بهشتی از چهره‌های بزرگ انقلاب بودند، تصریح کرد: ما باید از این چهره‌ها بیاموزیم چرا که آنها خوب درس خواندند، خوب علم را فهمیدند و تبیین کردند و باید بدانیم که آنها در زمینه علم چه اقداماتی را انجام دادند و کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام شهید مطهری یکی از کتاب‌های خوبی است که نوشته شده است.

روحانی با اشاره به علوم بومی در حوزه علوم اسلامی و انسانی تصریح کرد: چرا نباید از نظر اندیشمندان غرب استفاده کنیم، چگونه ممکن است دانشگاهی کرسی جرم‌شناسی داشته باشد اما از نظرات اساتید برجسته دنیا استفاده نکند چرا که نظریات علمی در دنیا قابل نقد و قابل ابطال است و ما باید در این زمینه به این امر توجه کنیم.

وی با بیان اینکه ما در علومی چون پزشکی در دنیا دست کمی نداریم، تصریح کرد:  ما باید تلاش کنیم تا تحقیقات خود را در دنیا کاربردی کنیم و مشکلاتی که در جامعه داریم از جمله طلاق و اعتیاد باید راه‌حل‌هایی برای آن بیندیشیم و برای مثال می‌توانیم به سبک زندگی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است اشاره کنیم که باید برای آن راه‌حل‌هایی اندیشیده شود و این امر بر عهده حوزه اندیشمندان علوم اسلامی و انسانی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه علم اقتصاد از جمله علومی است که به حوزه علوم اسلامی و انسانی برمی گردد، تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا در این زمینه‌ها اقدامات مناسبی انجام شود.

روحانی با اشاره به عملکرد تیم مذاکره‌کننده کشورمان در برابر گروه 1+5 گفت: امروز دیپلمات‌های خوبی در اختیار داریم که در برابر 6 کشور دنیا می‌ایستند، حرف حقوقی، سیاسی و فنی می‌زنند، اینکه بگوییم یک دیپلمات تند راه رفت یا کتش کج بود، عینکش چه طور بود که حرف نشد، باید به دیپلمات‌های شجاعمان افتخار کنیم و من مشاهده می‌کنم که آنان نه شب دارند و نه روز و تلاش می‌کنند و تشویق ملی در این امر مؤثر است.

وی با بیان اینکه پیامبر در میان مخلوقات نیزبه این امر نیازمند است تصریح کرد:‌ گاهی در تهران نشسته‌ایم و از یک موضوع صحبت می‌‌کنیم اما گاهی در میدان فعالیت هستیم و همه دنیا به ما نظر می کند که مشاهده می‌کنیم برخی به جای آنکه برای خودمان کف بزنند برای طرف مقابل کف می‌زنند و هنگامی که از آنان سوال می‌کنیم می‌گویند که انتقاد چیز خوبی است در حالی که باید بگوییم خدا عقل سالم را به بدن سالم می‌دهد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه انتقاد به معنای تهمت‌زدن، هو کردن و تحقیر نیست، خاطرنشان کرد: انتقاد به معنای راه بهتر نشان دادن و دقیق‌تر است و باید به این امر توجه کنیم که برخی به نام انتقاد تخریب، به نام حزب و جناح در صدد ضربه زدن به منافع ملی هستند در حالیکه منافع ملی از اهمیت بالایی برخوردار است و ما باید به این امر توجه کنیم.

روحانی با بیان اینکه باید ما تحقیقات خود را تحقیقات کاربردی کنیم، تصریح کرد: ما نیاز داریم که در حقوق، اقتصاد و مسائل اجتماعی که در علوم انسانی مطرح است تحقیقاتی را انجام دهیم که این امر با استقلال و آزادی دانشگاه‌ها و حرکت در مسیر گفت و شنود در دانشگاه‌‌ها میسر می‌شود و همه باید تلاش کنیم تا به توسعه انقلاب کمک کنیم و ما نیاز به توسعه علم داریم که این امر نه با مداخله دولت بلکه با کمک دولت انجام می‌‌شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 109
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 110
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    امیدوارم هرچه زودتر تمام پستهای مهم در کشور را افرادی عاقل و بالغ و امروزی عهده دار شند نه کسانی که فقط سطحی حرف میزنند و فکر مردم بدبخت نیستند به خاطر افکار خودشان
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    باز دوباره عصبی شد
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    اقاي روحاني اون عده عقده سياسي دارند
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    شیطانیت یعنی انتقاد اصلی را مطرح نکردن، و انتقاد فرعی را به صورت تضعیف شده مطرح کردن و این دومی را مسخره کردن.
  • پژمان ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    درود بر روحانی ودرود بر تیم مذاکره کننده کاردان و حرفه ای....
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    حتما منظورت افراد دولت تدبیر وامیده!!!
  • مهدی ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    تا قبل از باهات موافقم
  • صلاح ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    سلام ودرود برریس جمهور الحق والنصاف ایشان با حقانیت صحبت می کنند.دیگران گوش کنند تا منافع ملی خدشه دارنشود .بهترین استراتژیک رادراین بحران دولت روحانی دارد .منتقدان رایک سفروتور به بیرون ازمرزها ببرند که بدانند گفتگو وعلم مرزنمی شناسدچون این افراد کوتاه فکرزحمتهای گذشته ایران ومردم رافدای افکار تندروی وافراط گری می کنند نگذاریم ایران قربانی افکارمحدود وبسته باشد .بازدرود بر اندیشمندان و گفتگوکنندگان صلح وآزادی.......
  • محمدرضا ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    بله... قدم زدن با جان کری در روزهای توهین به پیامبر اعظم کار عادی ای بود... لطفا از سرعت قدم زنی و کج بودن عینک و کت انتقاد نکنید.
  • محمدي ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    اييي كه گفتي يعني چه؟ اگر پياده روي با كري شجاعت باشد، خيلي ها كه با اوباما و نتنياهو هم گام اند شجاع ترند....
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    "و هنگامی که از آنان سوال می‌کنیم می‌گویند که انتقاد چیز خوبی است در حالی که باید بگوییم خدا عقل سالم را به بدن سالم می‌دهد." این یعنی چی؟!!!!!!!!!!!! یکی برا ما کم سوادها توضیح بده!
  • ناشناس ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    سفر ظریف به پاریس در شرایطی که به پیامبر رحمت و مهربانی محمد (ص) بی حرمتی شده بود اشتباه بزرگی بود و قابل توجیه نیست !
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    اعتبار پاسپورت ایرانی داره میترکونه همانگونه كه تحريمها صد روزه تِـــرِك برداشت.
  • میثم ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    بزرگترین چاه نفت وگاز وبنزین وگازوییل جهان تو پارس جنوبی کشف شد.
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    این نیز بگذرد
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    ملت ایران میدانید توافق ژنو یعنی چه؟ ديويد کوهن فرمانده قرارگاه تحريم آمريکا : ساختار تحریم‎ها علیه ایران دست‎نخورده باقی مانده است،امریکا در قبال توافق ژنو امتیازات فراوانی به دست آورده در حالی که ایران امتیاز خاصی کسب نکرده است
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    ملت ایران میدانید توافق ژنو یعنی چه؟ ديويد کوهن فرمانده قرارگاه تحريم آمريکا : ساختار تحریم‎ها علیه ایران دست‎نخورده باقی مانده است،امریکا در قبال توافق ژنو امتیازات فراوانی به دست آورده در حالی که ایران امتیاز خاصی کسب نکرده است
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    اگه آقایون بفهمند که دارن با دشمنشون مذاکره می کنند حتی برای صحبت کردن پشت یک میز هم در شرایط اضطرار باید اکراه داشته باشن چه برسه به اینکه برن لب رودخونه. ولی افسوس ..
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    جوش آوردی که باز مومن
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    ... شما خودتو ناراحت نکن
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    بنده خدا منظوری نداره!
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    چی؟
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    آقا:"آنهائی که دل به بیرون ظرفیت ملت ایران میبندند، وقتی با یک چنین مشکلاتی مواجه شوند، خلع سلاح خواهند شد." 12/5/92
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    مردم منتظرند. خواهشا بگویید چه به دست آوردیده‌اید در مذاکرات اگر دانستن حق مردم است
  • محمد ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    دكتر مقل كوه پشتتيم افراط رو ريشه كن كن
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    حاج شیخ حسن جان مردم انتظاراتشان بالاست مردمی نجیب و شریف هستند رعایت سلایق و خواسته های مشروع مردم در نحوه راه رفتن سیاستمداران و نحوه لباس پوشیدنشان و...... تا زمانی که برای این مردم کار می کنند (به قول حضرت امام رحمت اله علیه خدمتگذار یا خادم مردم هستند ) باید به سنت ها و عرف راه رفتن و رفاقت کردن به نیابت از این مردم و .. توجه کنند) امروز مردم حق دارند پرسش کنند بخواهند و ... سیاستمداران باید سعی کنند افتخار مردم باشند و خدای نخواسته خفت برای مردم به بار نیاورند - اگر ریز اعمال آن ها زیر ذربین مردم نباشد آن وفت باید غصه خورد که با مردمی که ساکت و بی تفاوت هستند بوسیله رقبای دیگر صحنه را خواهند ربود
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    صلاح جون بیا تو باغ عزیزم آخه تو این مدت چه دستاوردی حاصل شده که شما ازش دفاع می کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    متاسفانه آقای روحانی در برخی اظهار نظرها دقت نمی کند و برای دولت خود حاشیه های بی مورد درست می کند
  • اهوازی ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    آقای روحانی شما بجز مذاکره کردن ...، کار دیگری بلد هستید یا نه؟ ما یک هفته در طوفان خاک مردیم که محیط زیست خوزستان گفت بیش از 70 برابر حد مجاز بود. شما کجا بودی؟
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    ملت ایران به گونه ای در دنیا تصویر می شوند که گویی از دوری دوست(شما بخون شیطان بزرگ) دچار سرخوردگی و عقده روانی شده اند و گویی که طالب این دوستی بوده اند که این چنین در مقابل انان زانو زده و بله قربان گوی اقایان 1-7 شده اند.
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    دلم می سوزد وقتی تصویر شهدای مظلوم هسته ای را می بینم و آقای روحانی می گوید آرمان ما به سانتریفوژ وصل نیست
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    انگار دارد جای متهم و شاکی عوض میشود! شما باید به ملت توضیح دهید که ضرورت این پیاده روی چه بوده؟! نه اینکه خود را به آن راه بزنید و با قیافه حق به جانب بپرسید که این پیاده روی چه اشکالی داشته؟!
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    مدعیان سواد دیپلماسی گویا هنوز الفبای دیپلماسی را نمی دانند که با این حرفها میخواهند اشتباه و ناشیگری خود را توجیه کنند.
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    حتما هم ظریف رفته دفتر مجله ؟؟ یه ذره اون مختو به کار بنداز
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    آقـــــــــــــــــــــــــــای روحــــــــــــــــــــــــــانی ما در این مملکت از مراجع بزرگــــــــــــــــوار دین مبین اسلام تقلید می کنیم. این بزرگواران هم ایراد می گیرند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آنها هم اشتباه می کنند ؟؟؟؟؟؟
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    به قول اقایان در عرف دیپلماتیک دست در جیب کردن طرز نشستن طرز دست دادن همه وهمه مفهوم خاصی دارد جای تعجب دارد که پیاده روی ان هم با قاتلین جوانان ایران در یک مکان عمومی وجلوی دوربینها ان هم در کشوری که احساسات مسلمانان را جریحه دار کرده از نظر انها اشکالی ندارد یک بام ودو هوا
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    ما نمی فهمیم اطرافیان آقای روحانی چه کسانی هستند ما ایراد از کل عمل و رفتار این آقای وزیر می گیریم اطرافیان می روند و گزارش می دهند که ما به کت کج آقا ی وزیر ایراد گرفته ایم. ای خدا کی این دوران تمام می شود.
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    درو بر ظریف که به فکر منافع ملت هستید نه گروه خودشان. امروز در دنیا اسرائیل، عربستان برخی کشورها و افرادی در ایران از حل مشکل کشور و صلح نگران هستند
  • حمید ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    آقای رئیس جمهور ما از تیم دیپلماسی شما انتظار داریم همانطور که شما با منتقدان داخلی به تندی گفتار می کنید آنها هم با آمریکا جنایتکار با تندی گفتار کنند تا هر روز گستاختر نشود و تحریم های جدید بر ملت تحمیل کنند!!!
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    آره حالا از اون ور بوم افتادید. پس تفریط چه می شود ؟؟؟؟؟ 2 سال دیگه یه رئیس جمهور دیگه می یاد میگه در دولت قبلی بسیار تفریط و کم کاری شده.
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    اشتباه منفی دادم
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    اشتباه منفی دادم
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    باشد بوقتش
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    این منفی ها یعنی مخالفان با پیامبر و اسلام
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    اشتباه منفی دادم
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    آقای روحانی همان درآمد ناچیزی هم که از مذاکرات به دست آوردید یک شبه با کاهش قیمت نفت تباه شد حالا هم که سناتورها طرح جدیدی برای بانک های ایرانی پیش بینی کرده اند پس بعد از توافق آن را هم عملی می کنند و هرچه در کل مذاکرات بدست خواهیم آورد تباه خواهد شد پس چرا تا فرصت دارید تغییر نگرش نمی دهید....
  • محمد صادق ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    شما که این همه انتقاد مینمایید ,,بفرمایید که اقای روحانی چه کار کند ,,مگر دراین قدم زدن خلاف شرع صورت گرفته شما این همه زحمت شبانه روزی رانادیده می گیرید ایا اوضاع نابسامان اقتصاد در دو سال آخر آقای احمدی نژاد یادتان رفته است,,بنده از مخالفان سیاستهای دولت آمریکا در تمامی موارد هستم ولی در حال حاضر باید با عقلانیت این مسیر مذاکرات را طی نمود تا آسیبی به نظام ودستاوردهای آن و ایران نرسد ,البته نباید به دشمن خوش بین بود باید از این مرحله با حفظ دستاوردها به سرعت عبور نمود زیرا مشکلات دیگر مانند فقر وفساد را هم باید کم نمود که اگر چنین نشود نیازی به دشمن نداریم وبسیار آسیب خواهیم دید پس خیلی به فرعیات نپردازید
  • جواد ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    ما زماني حمايت ميكنيبم كه به عزت و اقتدار ايران و ايراني لطمه نخورد. مگر سر ميز مذاكره چه كراهتي داشت كه بروند خيابان قدم بزنند رفته اند مذاكره كنند يا مصافحه ؟يا براي دوران بعد از پست و مقامشان برنامه ريزي كنند.بايد با عزت و صلابت از حقوق حقه كشور دفاع كنند آن زمان ادعا ميكنيم كه مذاكره كنندگانمان باعث افتخار هستند.
  • ناشناس ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    حضور ظریف در پاریس به معنای بی اعتنایی به هتک حرمت پیامبر (ص) بود .
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    افتخار زیادی وبیش از حد به دیپلماتها باعث شد که فکر کنند هر کاری که بخواهند می توانند بکنند.بس کن آقا .
  • ناشناس ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    پس جان کری درست گفته است که ما باید احمق باشیم که این مذاکرات رو ترک کنیم .
  • ناشناس ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    عجب صبری خدا دارد.
  • مملی ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    روحانی احسنت ! با افتخار تو دهن دلواپسان خواهیم زد!
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    نه اتفاقا ! این عده (همونایی که رئیس جمهور محترم ازشون اینجوری دفاع میکنه ) عقده حقارت در برابر غربی ها دارند
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    صلاح جان توی 5 خط انشای شعاری که دادی دو تا غلط نگارشی و یه گاف محتوایی بدفرم داری . مجبور مانیفست بدی اخه ؟
  • احمد ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    روحانی یه سری به من بزن کارت دارم .
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    هرچقدر اوباما با ادبه دیپلوماتهامون هم با افتخارند اصن تو دنیا تکن رییس جمهورمون با یک کلید داره قفلسازی میکنه
  • نسل سومی ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    اولا که ما به هیچ وجه منکر زحمات و سختی های مسیر برای دولت نیستیم.ثانیا اگه انتقاد میکنیم هدفمون بالاتر رفتن کارایی دولته و خیلی طبیعیه که وقتی احساس خطر میکنیم هشدار میدیم .هشدار دادن به معنای تهمت زدن نیست . ثالثا خیلی از کارا مثل گفتگوی تلفنی با اوباما یا پیاده روی با کری خلاف شرع نیست اما برخلاغ تدبیر و منافع ملی ماست.شما برو ببین تو تاریخ مورد داشتیم که این جور ابراز خوشبینی از طرف ما باعث شده باشه دشمن کوتاه بیاد یا افقط اوضاعو بدتر کرده و دشمنو بی ادب تر؟ نرمش قهرمانانه یعنی اینکه شما منعطف باشی اما در عین حال مثل قهرمان میدان دیپلماسی با دشمن رفتار کنی .
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    از جانب خودت حرف بزن واز مراجع مایه نگذار
  • معروف ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    معرفی می کردید تا ملت از علوم سیاسی شما کسب فیض می کردند دانشمند مکتب نرفته....
  • آبادانی ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    خب آقای روحانی بنده خدا حق داره چرا خاک بلند کردی آنهم 70درصد بیشتر!!!
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    لایک+++++++++++++
  • معروف ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    شنونده باید عاقل باشد که نیستی و فورا باور کردی
  • نسل سومی ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    دقت کنین که این دلواپسان داخل دایره ی نظامند و خودیند.لطفا این قدر ضد وحدت ملی حرف نزنید و کف گرگیتونو نگه دارید برا دشمنان این نظام.
  • محمد ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    اندیشمندان و گفتگوکنندگان صلح و آزادی؟؟؟؟؟ منظورت اوباما و کری است؟؟؟؟؟؟ یا شاید ناتان یاهو؟؟؟؟؟؟ یا شاید بوش و بلر و امثال اینها؟؟؟؟؟؟؟؟ با این عجق وجق ها بنشینیم و در مورد آزادی و صلح گفتگو کنیم؟؟؟؟؟ هنوز خونهای زنان و کودکان عراق و افغانستان و پاکستان و فلسطین و سوریه و ایران و عربستان و یمن و وووو روی دستشان باقی مانده. کدام صلح؟ با ناتان یاهو می شود به صلح رسید؟ با اوباما چطور؟ خیلی پرت بود فرمایشات شما برادر صلاح
  • معروف ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    جیب مردم تو 8 سال دوره محمود به اندازه ببیست سال ترک خورد دیگر 100روز تاثیری ندارد
  • ali ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    انشاا... اگر دیپلمات هامون شجاع بودن بهشون افتخار هم میکنیم. فعلا که شجاعتشون ثابت نشده وفقط خنده روییشان ومحرم اسرار اونوریها از دیپلمتهای ما ثابت شده .
  • محمد ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    چرا در حالیکه اتاق خوب بود قدم زدند. نکند حرفهایی برای گفتن داشتند که تو اتاق نمی شد زد؟؟
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    دورود خدا بر روحاني
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    منفی اشتباهی دادم
  • معروف ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    تقیه میدانی یعنی چه ؟ یعنی بقول امروزیها سیاست یعنی در دل پای بند باش اما در ظاهر برای منافع عموم مسلمین قدم بردار..مومن عصر هجر نیست فرزند زمان خویشتن باش دشمن ستیزی تنها شمیر زدن نیست تحجر است ...ثواب صلوات وتوهین به رسول الله ص با خدای اوست مطمئا باش حضرت محمد ص از ظریف بخاطر تلاش حل مشکل شعیان علی ع دلگیر نمی شود محمدص زخمهای سخت تراز این را ه خدا برداشت پیشانیش شکست دندانش شکست و زخم تیغها در میادین جنگ خورد و مهمتر کسانیکه همهیشه جلوتر از او گام بر میداشتند وتابع احساسات تندشان بودند نه خدا وروسولش .مزخرف گویی کفاردر روح والای آن مقام هیچ تاثیری ندارد مهم اینست که ما معکوس رفتارنکنیم همان نقشه ایکه صهیونیستها آن را طرح کرن دست بهانه ای برای وارد نمودن همه مسلمین در جنگ مذهبی بین مسیحت و اسلام .باید هوشیار بود....
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    جالبه
  • محسن ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    میبینم که نسبت به روزها و ماههای اول دولت نظرات مثبت به آقای روحانی و مثبتهایی که به اونها میدن کم شده و اکثر مردم منتقد دولت شدن... بهتره این مسئولان یه نگاهی به نظرات مردم داشته باشن و درک کنند که مردم میفهمند... میبینن که کی داره چطور عمل میکنه. الان بعضی ها فقط با صحبت خودشون رو قانع میکنن نه مردم رو!
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    به امام گفتند در دیپلماسی ها موارد حرام برسر سفره می آورند که اگر سفره را ترک کنیم دیپلماسی به هم می خورد امام فرمودند به جهنم که به هم می خورد کجایی بنیانگذار انقلاب که امروز به جهنم را به جای دشمن به پیشکسوتان جهاد و شهادت می گویند
  • سید ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    شما که عاقلی میشه تحلیل بفرمایید چه دستاوردی داشتیم یا کجاش غلط بود؟
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    مملی تو یک دملی
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    نا لایک ________________
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    محمد جان نزدیک شدی به مقصد همان که شما گفتید صحیح است
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    خدا خفه ات کنه تو که هی سانسور میکنی و نام مشرق را خذاب میکنی مگر مریضی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    عزیزم درد ازهمین جاست که اگر به نصایح امام و بویژه به وصیت امام رحمت الله علیه عمل میشد به اینجاها نمیرسید
  • حمید ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    چرا رئیس جمهور دائم به منتقدینش حمله میکند .چه کسی به کت کج و راه رفتن وزیر ایرادگرفته ...این چه ادبیاتیست که ایشون دارند...دیپلماسی که غش و ضعف رفتن در برابر کشورهای پر مدعا نیست...از چه چیزی دفاع میکند روحانی...
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    همه باید دولت را حمایت کنیم
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    حرفات درست ، ولی حق ما رو هم خوردند..مخصوصا" من که این همه اکتیو بودم . خدا آدم را دچار آدم حسود نکنه بدطوری میزنن..
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    کجا؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    انشا الله
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    حالت خوبه سلام خوش اومدی بای بای گود مرنینگ
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    دوستان باید توجه داشته باشند که قدم زدن با کری که دشمن ماست اقتدار و عزت ملی خدشه دار نمی کند اقتدار و عزت ملی زمانی خدشه دار می گردد که فساد ، بی عدالتی ، گرانی ، تورم و... درجامعه ای بوجود اید و روزبه روز بیشتر گردد وگرنه در عرف دیپلماتیک چنان رفتارهایی عادی است مگر با روی ترش کردن و متکبر بودن کار درست می شود در هر مذاکره و مباحثه ای لازمه آن رعایت ادب و عرف دیپلماتیک می باشد آنهایی که به خاطر قدم زدن ظریف با کری داد و فریاد راه انداخته اند اگر می توانند گرهی از مشکلات مردم را واکنند تا اقتدار ملی بیشتر شود .
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    زور که به آیات عظام نرسه اینطوری شلوغ پولوغ میکنه
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    تو چاله هم نیستی چه برسه به کوه زیادی از خودت متشکری!
  • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    محمد جان دیوار موش داره موش هم گووووووش داره
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    مشرق محبت کنید تحلیل کنید تا الان درمذاکرات ایران چه امتیازی گرفته وآنها چه امتیازی تادرترازو قرارگیرد مردم بدانند تاحالا چی بدست اوردهایم
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    جانم الان سر همین کامنتها از ترس مشرق نصفشون را سانسور کرد خدا نکنه بخواد عملکرد دولت را تحلیل کنه که انموقع طرف حسابش فیلتر شدن و مجازات حبس و تادیب و شلاقه
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    پسته تقسیم شده قبل از رای اوردن حالا تو تازه یادت افتاده؟
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    مملی ! کجایی ؟ آقا گرکه زده تو دهن منگول !!! شنگول هم رفتن تو شکمش !
  • طاهری ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    به چه قیمتی ؟ کمک خواسته ؟
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    وی با بیان اینکه پیامبر در میان مخلوقات نیزبه این امر نیازمند است
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    تقیه مکان و زمان خود را دارد. نباید به اسم تقیه تن به حقارت و ذلت داد. تقیه درمورد حفظ جان است. الان که ما در اوج اقتداریم چه جای تقیه است رب کلمه حق یراد بها الباطل
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    چرا روحانی با این ادبیات حرف میزنه ...چراتحمل انتقاد رو نداره ....کسی از کت کج و راه رفتن ظریف انتقاد نکرده گه ایشون جوش اوردند. دیپلماسی غش و ضعف کردن در مقابل دشمن نیست .از چی دفاع میکنید روحانی ...
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    رئیس جمهور راست می گه واقعا پیاده روی با آدم کشی مثل جان کری تو خیابانهای یه کشور خارجی واقعا شجاعت می خواد!!!!!!!
  • ایرانی ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    درودبیکران به رئیس جمهورمحبوب وصبورمان ...همیشه بامنطق ودرایت سخن به زبان می اورد...این همه تیم مذاکره کننده تلاش بی وقفه برای رسیدن به نتیجه مطلوب ورسیدن به یک توافق مثبت برای رفاه بهترمردم دراینده میکنندنادیده گرفته میشود.حاشیه مسخره وپیش پاافتاده رابهانه قرادداده .پای شهدای هسته ایی رابه میان می اورندوبه بهانه ی واهی تیم مجرب که باعث افتخارمان هستند.باران انتقادها رابرسرشان فرودمی اوند....ترابه خدابسه دیگه همه راخسته کردیداخرتاکی !!!!!!!!!!
  • علی ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    سیاست نباید با علم قاطی بشه یه کلوم حرف حساب ولی چرا خودتون این دو تا رو باهم قاطی کردین؟ چرا سازمان فضایی رو تعطیل کردین؟
  • صادقی ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    به چی تیم مذاکره کننده شما باید افتخار کرد به عقب نشینی دستاوردهای هسته ای شما هسته ای ما را که در دولت جناب آقای احمدی نژاد پیشرفت قابل توجه ای داشت دوباره به سال 82 بر گردانندید
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    ...هیچی نمیشه گفت جز: مچکریم
  • سيد ساداتي ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    ادبيات رييس جمهور يك كشور واقعا جاي تاسف دارد ......
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    اگر اقا تکلیف نکند مردم در روز ۲۲ بهمن به راهپیمایی بیایند کسی پای سخنرانی روحانی نمی اید
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    آقای دکتر روحانی شما یک انسان فهمیده وکارکشته ی نظام هستید ! شما چرا؟ وزیر امور خارجه ی شما در مسئله ی دیپلماسی بطور قطع ویقین دچار اشتباه شده و می شود به عنوان مثال : ایشان چه لزومی دارد دائماً خنده کند جز اینکه غربی ها وزیر خارجه ی یک کشور اسلامی را به باد مسخره گی یبگیرند؟ مگر ایشان کمبود خنده دارند؟ شما از چی ایشان حمایت دارید از این شخصیت بهتر در نظام یافت می شود غصه نخورید0
  • یکی ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    آها ازین ببعد به همچین اشخاصی شجاع میگن ممنون دستت درد نکنه یادمون رفته بود.
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    به چهره احمدی نژاد و کتش ایراد میگرفت همین اقا
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    عزیز جان زدی به خط لوله میعانات و تولبدات پتروشیم پارس جنوبی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس