افخم تاکید کرد: فاصله ها بین ایران و طرف های مذاکره کننده هسته ای اندکی کمتر شده است و امیدواریم با اراده سیاسی به تفاهم سیاسی برسیم.

طرح مجلس به تیم مذاکره کننده کمک می کند به گزارش مشرق، «مرضیه افخم» امروز (چهارشنبه) در نشست خبری به مذاکرات گسترده یک ماه گذشته با طرف های مذاکره کننده 1+5 اشاره کرد و افزود: تیم مذاکره کننده هسته ای ایران پیشنهادهایی برای خروج از بخش هایی که با مشکل مواجه شده، ارایه داده است که امیدواریم طرف مقابل به آن توجه کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: می خواهیم به تفاهم برسیم البته نه به هر قیمتی.

افخم در رابطه با رسیدن به توافق در زمانی کوتاه، اظهار کرد: ما در هر فرصتی امکان بررسی روندها و پیدا کردن راه حل برای رسیدن به توافق را دنبال می کنیم تا فاصله ها را کم کنیم. همچنین گروه های کارشناسی فعال هستند و ایران در این روند پیشنهادات و ابتکاراتی را در بخش هایی که مذاکرات بعدا متوقف می شود ارایه کرده است.

وی گفت: امیدواریم با گفت وگوی بیشتر و کار کارشناسی امکان تفاهم سیاسی حاصل شود. اگرچه مذاکرات سخت و حساس است و فاصله بین طرف ها اندکی کمتر شده است اما همچنان نیازمند مذاکره و گفت وگو هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: چارچوب های اصلی تنظیم و در جزئیات و بخش های فنی قرار دادیم. لازم است طرف های مقابل با حسن نیت و اراده بیشتر وارد شوند تا آن بخشی از جزئیات که همچنان مورد بحث است حل وفصل شود.

**گفت و گوهای فشرده ای با مجلس داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره تلاش مجلس برای واکنش نشان دادن به هر گونه تحریم های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران در کنگره و تعامل وزارت امور خارجه با مجلس، گفت: ما گفت وگوهای فشرده و تبادل نظر با مجلس داریم و با توجه به جایگاه مجلس و ظرفیتی که دارد و نقدهایی که به مذاکرات، محتوا و روندهای مذاکراتی دارند اعضای تیم مذاکره کننده در 10 روز گذشته جلسات موردی با برخی افراد داشتند و تلاش داریم نسبت به پیشرفت مذاکرات و روند جاری، نمایندگان مجلس را قانع و اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.

**مذاکرات استانبول فردا(پنج شنبه)با معاونان وزرای اروپایی

افخم در خصوص مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی در استانبول، گفت: این مذاکرات روز پنج شنبه (9 بهمن) و یک روزه در استانبول انجام می شود. ممکن است مذاکرات به طور چهارجانبه و یا در بخش هایی جداگانه صورت گیرد.

**خط قرمز ما حفظ منافع ملی است

افخم همچنین گفت: هیچ توافقی علیه منافع ملی ما نیست و حتما در همه گفت و گوها و هرگونه توافق، توجه به منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران خطوط اصلی است.

وی تاکید کرد: اولین خط قرمز مذاکرات حفظ منافع ملی است.

**ابزار تحریم کهنه و از کارافتاده است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره طرح کنگره آمریکا برای افزایش تحریم ها علیه ایران گفت: ابزار تحریم کهنه و از کار افتاده است.

افخم، اظهارات اعضای کنگره آمریکا را مباحث داخلی این کشور عنوان کرد و یادآورشد: ما پیگیر اخبار مرتبط با این موضوع هستیم.

**هیچ کشوری در منطقه از توافق هسته ای ضرر نمی کند

وی همچنین درباره روابط ایران و عربستان گفت: علاوه بر اهمیت روابط دوجانبه بین دو کشور، ارتقای سطح روابط برای کمک به حل و فصل مسایل منطقه ای ضروری است.

وی درمورد اظهارات اتهام آمیز برخی مقامات کشورهای همسایه به ایران مبنی بر تلاش برای ساخت سلاح هسته ای نیز خاطرنشان کرد: در دکترین ما سلاح هسته ای وجود ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: ممکن است نقل قول هایی که شده کامل نباشد اما هر گونه اظهار نظری باید مبتنی بر واقعیات باشد.

افخم ادامه داد: هرگونه توافق هسته ای به صلح و ثبات منطقه کمک می کند و هیچ کس در نتیجه توافق ضرر نمی کند.

وی تاکید کرد: ما خواهان گسترش مناسبات و همکاری های منطقه ای هرچه بیشتر کشورهای منطقه برای کمک به صلح و امنیت منطقه هستیم و فناوری هسته ای ایران و هرگونه توافق هسته ای به صلح و ثبات هرچه بیشتر در منطقه کمک کننده است و امیدواریم همه کشورها به سمت این واقع نگری حرکت کنند.

**بحث ها درباره سفر نایب رییس مجلس آلمان را دنبال می کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره دیدار نایب رییس مجلس آلمان از ایران و اظهارات وی در تهران گفت:دیپلماسی پارلمانی یکی از ظرفیت های تعامل میان کشورها است و ایران فعالانه در این حوزه ورود پیدا کرده است. افخم افزود: رفت و آمدهای پارلمانی میان ایران و کشورهای مختلف به خوبی برقرار است و بین ایران و آلمان در یک سال و چند ماه گذشته هشت هیات پارلمانی در تردد بوده اند.

وی با بیان این که نقش پارلمان ها با دولت متفاوت است ومواضع آن ها می تواند با دولت متفاوت باشد، ادامه داد: هیات پارلمانی آلمان درخواست هایی داشت که مجموعه آن به مجلس منتقل شد و مشکلی با برنامه های آنها نداشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فراتر از برنامه های اعلامی، فقط ملاقات با قائم مقام وزارت امور خارجه بود.

افخم تصریح کرد: بحث ها پیرامونی در موضوع سفر نایب رییس مجلس آلمان به ایران را دنبال می کنیم و در صورتی که به جمع بندی برسیم که اقدام دیپلماتیک لازم است، انجام خواهیم داد.

**طرف های یمنی به توافق نامه صلح پایبند باشند

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تحولات دریمن گفت: تحولات یمن را دنبال می کنیم و خواهان رعایت توافق نامه صلح برای کمک به برقراری آرامش در این کشور هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: طرف های درگیر در یمن به مفاد توافقنامه صلح پایبند باشند.

**جهان تهدید واقعی را بشناسد

افخم همچنین درباره شهادت سردار الله دادی و اعضای حزب الله در حمله رژیم صهیونیستی در بلندی های جولان خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی به عنوان تروریست دولتی مرتکب چنین اقدامی شده است و جهان باید تهدید واقعی را بشناسند و برای ایجاد امنیت در مسیر درست حرکت کند.

وی درباره واکنش ایران به این جنایت گفت: ما از مسیر سیاسی موضوع را دنبال می کنیم.

**روابط ایران و روسیه در سطح عالی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره اظهارات سفیر ایران در روسیه مبنی بر سفر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور به تهران در سال 2015 و موضوع فروش موشک های اس 300 به ایران تصریح کرد: روابط خوب دو جانبه بین تهران و مسکو برقرار است و در صدد هستیم این روابط به سطح عالی برسد.

وی بر ارتقای نقش تهران و مسکو در منطقه و جهان تاکید کرد و گفت: شاهد ارتقای سطح تبادلات و مناسبات بین دو کشور هم بوده ایم و تماس ها در سطح بسیار خوبی جاری است و امیدواریم سفر رییس جمهوری روسیه به ایران در زمان خود انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: دو طرف درباره یافتن راه حلی برای موضوع اس 300 توافق دارند.

افخم همچنین درباره توافق امنیتی دفاعی با روسیه و تاثیر آن بر استقلال ایران و تاثیر آن در مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 اظهارداشت: روسیه و ایران در برخی موضوعات اشتراک نظر دارند و ظرفیت های خوبی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد.

وی، توافق های امضا شده بین ایران وروسیه را نافی استقلال جمهوری اسلامی ایران ندانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اخیرا به خاک سوریه تجاوز شده است، گفت: در صورت صحت این اخبار، چنین اقداماتی محکوم هستند.

**پیام رهبر معظم انقلاب بدیع، ابتکاری و تاثیر گذار/ توجه رسانه های مختلف جهان به این پیام

سخنگوی وزارت خارجه همجنین پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپا و آمریکای شمالی را بخشی از دیپلماسی ایران عنوان کرد و افزود: این پیام بازتاب گسترده ای در میان این جوانان داشته و هر روز بر تعداد علاقمندان به آن افزوده می شود.

افخم ادامه داد: این پیام در نوع خود بدیع، ابتکاری و تاثیرگذار و بخش دیگری از دیپلماسی و نگاه ایران به موضوعات جهانی و روند تحولات در آینده و نسل های دیگر بشری است.

وی اضافه کرد: وزارت امور خارجه در جایگاه خود کمک به انتشار و بازنشر این پیام و اقداماتی که در پی معرفی این دیدگاه هستند را در دستور کار قرار داده است. ما با تماس ها و برگزاری سمینار و میزگرد برای باز کردن و روشنگری دیدگاه های جهان اسلام نسبت به مسایل مهم جامعه بشری و مسایلی که تاثیرات زیادی بر صلح و امنیت دارند استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: کار با جوانان نیازمند شیوه های خودش هست و ما امیدواریم بتوانیم کمک کنیم که این پیام به همه مخاطبان اصلی خود که جوانان بودند برسد و محتوای اصلی پیام که اصالت دیدگاه اسلامی است بدون تحریف به مخاطبانش برسد.

افخم با تاکید بر این که برای تبیین و انتشار این ابتکار نیز باید ابتکارات جدید به کار برد، اظهار داشت: در حووزه رسانه ها شاهد هستیم که در نقاط مختلف جهان به این پیام توجه شده است و دل ها و اندیشه های آگاه جوانان هم ان شاء الله به خوبی این پیام رادریافت خواهد کرد.

** مردم به تاثیر انقلاب اسلامی در جهان آگاه تر می شوند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین به ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و با تبریک این مناسبت و گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره)، شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی، گفت: هر سال مردم ما و کشورهای دیگر نسبت به تاثیر انقلاب اسلامی آگاه تر می شوند و امیدواریم امسال نیز مردم با شرکت در راهپیمایی 22 بهمن، صحنه باشکوه دیگری در صفحات انقلاب اسلامی رقم بزنند.

**تداوم بازداشت شیخ سلمان قابل پذیرش نیست

افخم در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اعلام محاکمه شیخ سلمان اشاره کرد و اظهار داشت: ما بازداشت های معترضان در بحرین که چندین بار اتفاق افتاده و تداوم دارد را محکوم می کنیم.

وی تصریح کرد: تداوم بازداشت شیخ سلمان و عدم فعالیت جمعیت منتسب به وی در این کشور قابل پذیرش نیست و امیدواریم دولت بحرین با انعطاف بیشتر نسبت به این موضوعات برخورد و امکان گفت وگوی سیاسی در بحرین را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه رویکرد امنیتی جاری در بحرین را به نفع ملت و دولت بحرین ندانست و افزود: هر زمان از این رویکرد بازگردند به نفع آن هاست. بهتر است مسوولان بحرین صدای معترضان را بشنوند و به این صداها و درخواست ها پاسخ دهند.

**پیام به آمریکا درباره شهادت سردار الله دادی، به دفتر حافظ منافع آن کشور در ایران داده شد

افخم در واکنش به شهادت سردار الله دادی مستشار نظامی ایران در سوریه و برخی اعضای حزب الله لبنان نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران متعاقب این اقدام تروریستی دولتی از سوی رژیم صهیونیستی، دیدگاه های خود را درباره شهادت سردار الله دادی و همراهانش از طریق مجاری دیپلماتیک به آمریکا منتقل کرده است.

وی ادامه داد: ما این اقدام تروریستی را محکوم و فکر می کنیم این اقدامات تروریستی از جمله ازسوی تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی و تکفیری ها موجب تداوم و گسترش این اقدامات خواهد شد و از دولت آمریکا خواستیم برای مقابله با این مسایل توجه جدی نشان دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به وظایف دیپلماتیک خود که بر عهده دارد عمل خواهد کرد تا مانع گسترش این اقدامات شود. این اقدامات را از مجامع بین المللی پیگیری می کنیم و این را حق خود می دانیم. این مسایل به حافظ منافع آمریکا در ایران که سفارت سوئیس است به طور صریح و روشن منتقل شده است.

افخم همچنین درباره سفر احتمالی محمود عباس به ایران، گفت: در این باره ما هم اخبار را شنیده ایم و اطلاعات بیشتری نداریم.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    واقعا از این موضع گیری به موقع دستگاه دیپلماسی باید تشکر کرد!!!!!!
  • حامد ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    0 0
    واقعا لطف کردند و به آمریکا در باره شهادت سردار الله دادی پیام دادند . چقدر شجاعانه
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    0 0
    در کم کردن فاصله ها ایران بیشتر کوتاه آمد یا غرب پیش رونده بود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس