کد خبر 384346
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷

معاون عملیات نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه موشک‌های ضدزره ایرانی همچون تیر مستقیم عمل کرده و از توانمندی قابل توجهی در انهدام اهداف سطحی برخوردارند، گفت: این موشک‌ها قابلیت انهدام اهداف را به‌صورت نقطه‌ای تا شعاع پنج کیلومتری دارند.

به گزارش مشرق،  امیر سید «علی محرابی»، معاون عملیات نیروی زمینی ارتش  مقوله "آموزش" را یکی از مهمترین مباحث نیروی زمینی ارتش دانست و اظهار داشت: در واقع آموزش، مکمل دو مقوله نیروی انسانی و تجهیزات خواهد بود.

وی با بیان اینکه مأموریت نیروی زمینی یک مأموریت ثابت، نهادینه شده و در امتداد قانون اساسی است، تصریح کرد: همانطور که می‌دانیم نیروی زمینی صیانت و حفاظت از بخش‌هایی از مرز کشور را بر عهده دارد که الحمدالله تاکنون با سازوکاری که این نیرو در دو بُعد نیروی انسانی، تجهیزات و تسلیحات به همراه آموزش‌های متناسب با نیازها ایجاد کرده، عملکرد مناسبی را در برقرای امنیت در مرزهای کشور از خود به جای گذاشته است.

امیر محرابی در خصوص مسائل آموزشی و کاربردی نزاجا گفت: ما در بحث آموزش یک‌سری آموزش‌های کلاسیک را داریم که به‌طور معمول در یگان‌ها انجام می‌شود، که به جهت کامل کردن و پیاده کردن این آموزش‌ها در فضای عملیاتی، در طول سال رزمایش‌هایی را مناطق مختلف برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی پا در رکاب، متعهد، شجاع و آماده رزم، تجهیزات به‌روز و مؤثر و یک آموزش کارآمد می‌تواند مؤلفه‌های قدرت در یک یگان رزمی را ایجاد کند، افزود: نیروی زمینی یک نیروی انسان‌محور است که فرد در آن حرف اول را می‌زند؛ لذا باید تک تک افراد آموزش‌های لازم را متناسب با رسته تخصصی خود دیده، و برای مقابله با هر نوع تهدیدی آماده باشند.

معاون عملیات نیروی زمینی ارتش با تأکید بر اینکه نیروی زمینی باید بتواند در هر نوع شرایط جغرافیایی فعالیت عملیاتی خود را به اجرا درآورد، افزود: نیروی زمینی در رزمایش‌های مختلف با حضور در مناطق صعب‌العبور و شرایط خاص جغرافیایی به تمرین تاکتیک‌ها و روش‌های مختص خود می‌پردازد.

وی همچنین استفاده از رسته‌های تخصصی نیروی زمینی را بخش دیگری از برنامه‌های این نیرو در رزمایش‌های مختلف عنوان کرد و افزود: به‌حمدالله همان‌طوری که در رزمایش اخیر مشاهده کردیم تعامل و هماهنگی خوبی میان رسته‌های تخصصی برقرار شد. به‌طوری که یگان رزمی، مکانیزه، زرهی، پیاده، هوانیروز، یگان جنگال و مخابرات، یگان پهپاد و یگان عملیات روانی و... همگی به شکلی هماهنگ و حساب شده در یک تمرین نظامی گسترده نمایشی از اقتدار این نیرو را به منصه ظهور رساندند.

* بکارگیری سامانه‌های نیمه‌هوشمند موشکی در نزاجا

وی در خصوص آتش توپخانه و توان موشکی نزاجا گفت: این نیرو با توجه به ماموریت خود که ایجاد خط آتش سنگین در پشت مواضع دشمن است، امروز از راکت‌ها و موشک‌های فجر و نازعات استفاده می‌کند که با برد 70 تا 140 کیلومتر می‌تواند مواضع دشمن را با شعاع تخریبی مناسب مورد اصابت قرار دهد.

امیر محرابی با بیان اینکه این کلاس از راکت‌ها و موشک‌های آزاد نزاجا نقطه‌زن نیستند، در خصوص دقت عمل و ضریب خطای این نوع موشک‌ها گفت: با فرآیندی که دانشمندان ما که با کمک عزیزان صنعت و متخصصان جهاد و خودکفایی نزاجا انجام دادند این موشک‌ها از نوعی سامانه نیمه‌هوشند برخوردارند، که می‌توانند اهداف مورد نظر را با دقت بالا و کمترین ضریب خطا مورد اصابت قرار دهند، و همانطوری که در رزمایش قبل در استان کاشان ملاحظه کردیم، تست عملیاتی این موشک‌ها موفقیت‌آمیز بود.

معاون عملیات نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: در بحث انهدام اهداف زمینی، ضریب خطا و انحراف موشک‌های ضد زره نزاجا به صفر رسیده و این موشک‌ها با اولین شلیک اهداف خود را صددرصد مورد اصابت قرار می‌دهند.

وی با اشاره به مدل‌های مختلف موشک‌های ضدزره نزاجا گفت: نیروی زمینی در این رابطه از موشک‌های هدایت‌شونده سطح به سطح که همچون تیر مستقیم عمل می‌کنند جهت انهدام اهداف زمینی استفاده می‌کند.

امیر محرابی با بیان اینکه این موشک‌ها در کلاس "تاو"، "دهلاویه"، "توفان" و "توسن" هستند، اضافه کرد: موشک‌های ضد زره اهداف خود را تا شعاع پنج کیلومتری مورد تعقیب قرار داده و به لحاظ تخریبی قابلیت نفوذ در زره‌های واکنشی و سنگرهای بتُنی را دارا هستند.

معاون عملیات نیروی زمینی ارتش در پایان با اشاره به عملکرد موفقیت‌آمیز موشک‌های پدافندی این نیرو در رزمایش‌های مختلف افزود: نزاجا از موشک دوش‌پرتاب "سهند" جهت پدافند عوامل متخاصم در سطح پست استفاده می‌کند؛ این موشک در ارتفاع پست می‌تواند اهدافی چون بالگردها و هواپیماها را مورد اصابت قرار دهد.
منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس