کد خبر 383885
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲

سفیر انگلستان در ازبکستان گفت: انگلستان 50 دستگاه کامیون نظامی را در ازای پرداخت هزینه ترانزیت تجهیزات نظامی خود از افغانستان به دریای بالتیک به این کشور واگذار می‌کند.

به گزارش مشرق، «جورج ادگار»گفت: در مجموع انگلستان 3 هزار دستگاه وسایل نقلیه به ارزش 700 هزار دلار در اختیار ازبکستان قرار خواهد داد.  

 به گفته وی، این هزینه برای ترانزیت تجهیزات سنگین انگلیس از افغانستان به دریای بالتیک از طریق قلمرو ازبکستان است.

ادگار در این نشست مطبوعاتی خاطرنشان کرد: هیات ازبکستان به ریاست «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه این کشور در نشست ناتو در انگلستان در سپتامبر ماه سال 2014 میلادی (شهریور ماه سال 1393) حضور داشت.

 یکی از موضوعات کلیدی این نشست ارائه کمک به دولت افغانستان برای تامین امنیت در این کشور پس از خروج نیروهای ائتلاف بود.

در چهارچوب این نشست کامل‌اف وزیر امور خارجه همچنین با «فیلیپ هاموند» وزیر دفاع انگلیس دیدار و مسائل گسترش همکاری‌های دوجانبه را بررسی کرده است.

در ماه‌های سپتامبر و نوامبر سال 2014 میلادی (شهریور و آبان‌ماه سال 1393) نمایندگان هیات وزارت دفاع ازبکستان چند مرتبه به انگلستان سفر کردند و طی آن نظامیان ازبک  با تجربه انگلستان در زمینه‌های آموزش افسران، بهره‌برداری از واحدهای نیروهای مهندس و همچنین حفاظت از مواد شیمیایی، بیولوژیکی و رادیولوژیکی آشنا شدند.

انگلستان استقلال ازبکستان را در تاریخ 31 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 18 فوریه سال 1992 میلادی بین این 2 کشور روابط سیاسی برقرار شده است.

پیشتر گفته شده بود که ازبکستان قصد دارد با استفاده ابزاری از موضوع خروج نظامیان ناتو از افغانستان، وارد معامله‌ای بزرگ با دولت‌های غربی شود. خروج ازبکستان از سازمان پیمان امنیت جمعی در سال‌های گذشته نیز به عنوان مقدمه‌ای برای تحقق این معامله تعبیر و تفسیر شد.
اخیرا گفته می‌شود مقامات ازبک در گفت‌وگو با مقامات رسمی واشنگتن، لندن و برلین پیشنهاد داده‌اند که به ازای اجازه حمل محموله‌های ناتو و آمریکا از افغانستان، تاشکند تجهیزات نظامی از آنان دریافت کند.

در همین رابطه ازبکستان لیستی شامل وسایل نقلیه رزمی، بالگرد نظامی، تجهیزات ناوبری و دستگاه‌های دید در شب، تهیه و تسلیم مقامات این 3 کشور کرده است .

پس از توافقات اولیه و صدور مجوز ازبکستان برای ترانزیت تجهیزات نظامیان مستقر در افغانستان بود که دولت انگلیس اعلام کرد تا پایان سال 2013 تعداد نظامیان خود را در افغانستان از 9 هزار نفر به 5 هزار و 200 تن کاهش می‌دهد و مسیر خروج و انتقال نیرو و نظامیان انگلیسی از افغانستان را جمهوری ازبکستان در آسیای مرکزی عنوان کرد .

پیشتر نیز مقامات ارشد آمریکایی با هدف جلب موافقت اسلام آباد برای خروج تجهیزات و نظامیان خارجی تحت کنترل خود در افغانستان از مسیر تدارکاتی ناتو در پاکستان با مقامات این کشور وارد مذاکره شدند.

ظاهرا مقامات واشنگتن مسیر خروج امن برای نظامیان امریکایی را پاکستان و مقامات لندن چنین مسیری را برای خروج امن نظامیان انگلیسی، ازبکستان تشخیص داده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس