کد خبر 383640
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶

صدراعظم آلمان در گفت‌وگویی تلفنی با رهبران اوکراین و روسیه، وخامت اوضاع در شرق اوکراین و حمله موشکی به شهر«ماریوپل» را بررسی کرد و از رئیس‌جمهور روسیه خواست بر اقدامات استقلال‌طلبان شرق اوکراین تاثیر بگذارد.

به گزارش مشرق، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان شب گذشته در جریان دو مذاکرات تلفنی جداگانه با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه و «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت‌وگو کرد. 

طبق اطلاعات خبرگزاری «ایتارتاس» به نقل از سخنگوی رسمی دولت آلمان، مرکل در جریان مذاکرات خود با پروشنکو از کشته شدن شهروندان غیرنظامی اوکراینی در شهر «ماریوپل» این کشور ابراز همدردی نموده و بر ضرورت پایبندی به توافقات مینسک از سوی هر دو طرف مناقشه تاکید نمود.

روز شنبه در نتیجه اصابت چند موشک به مناطق مسکونی بندر ماریوپل در شرق اوکراین، 30 نفر از مردم غیرنظامی این شهر کشته و بیش از 100 تن دیگر زخمی شدند. مقامات کی یف نیروهای نظامی استقلال طلب در شرق این کشور را در این حادثه مقصر معرفی کردند، ولی مقامات جمهوری‌های خودخوانده مردمی دونتسک و لوهانسک چنین اتهامی را رد کرده‌اند.  

رهبران آلمان و اوکراین در جریان مذاکرات خود، همچنین ابراز امیدواری نمودند که نشست گروه تماس اوکراین تا قبل از برگزاری نشست شورای وزیران اتحادیه اروپا که قرار است در تاریخ 29 ژانویه (9 بهمن) تشکیل شود، انجام گردد.

مرکل تاکید کرد که فعالیت گروه 3 جانبه تماس (شامل اوکراین، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا) می‌تواند نقش بسیار مثبتی بر حل و فصل اوضاع بازی کند.

صدراعظم آلمان در جریان گفت‌وگوی تلفنی خود با ولادیمیر پوتین هم از وی خواست تا بر اقدامات نیروهای استقلال طلب طرفدار روسیه در شرق اوکراین تاثیر بگذارد.

کاخ کرملین تایید کرده است که مذاکرات تلفنی بین رهبران روسیه و آلمان صورت گرفته و طرفین وخامت اوضاع در مناطق شرقی اوکراین را مورد بررسی قرار دادند.

ضمن اینکه وزارت امور خارجه روسیه نیز روز یکشنبه در بیانیه‌ای اتهامات مقامات کی‌یف در این خصوص که مسکو را مسئول این حادثه جلوه می‌دهند، واکنش نشان داده و چنین ادعایی را کاملا بی پایه و اساس دانست.

«الکساندر تورچینوف» دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین، پیش از این در اظهاراتی بی پرده، مسئولیت وقوع این حادثه را تنها به گردن مقامات مسکو انداخته بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس