کد خبر 3826
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۱

پس از انتشار اخبار فرا رسيدن زمان راه‌اندازي نيروگاه بوشهر در شهريور، مقامات صهيونيست با هدف مانع‌تراشي در مسير شروع به کار اين رآکتور هسته‌اي، تلاش‌‌هايي را آغاز کرده‌اند که از آن جمله مي‌توان به برگزاري ديدارهاي محرمانه با آمريکايي‌‌ها اشاره کرد.

به گزارش مشرق به نقل از وطن امروز، پايگاه اينترنتي دبکا وابسته به ارتش رژيم صهيونيستي در اين باره گزارش داد: «به دنبال مشخص شدن زمان آغاز به کار رسمي نيرو بوشهر، چند تن از مقامات ارشد اسرائيلي به طور مخفيانه به واشنگتن سفر کرده و با دولتمردان آمريکايي ديدار کرده‌اند که البته هدف از اين ملاقات‌ها، درخواست از کاخ سفيد براي متقاعد کردن کرملين به توقف راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر بوده است».
کاخ سفيد هم پس از اين رايزني‌ها، تماس‌هايي با مسکو برقرار کرده که طبق گزارش دبکا، ظاهرا نتيجه اوليه آن موافقت ديميتري مدودف، رئيس جمهور و ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه با درخواست واشنگتن و تل‌آويو بوده و آنها اعلام کرده‌اند که به ايران براي افتتاح نيروگاه بوشهر مساعدت نمي‌کنند.
اما هنوز چند روز از اين اعلام موافقت نگذشته بود که سخنگوي آژانس اتمي روسيه (روس اتم) در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «مسکو 21 اوت سال جاري ميلادي (30مرداد) نخستين نيروگاه اتمي ايران را در بوشهر با کار گذاشتن سوخت، راه‌اندازي مي‌کند».
دبکا با نقل اين ماجرا، حرف و عمل متناقض روسيه را «تلاش مسکو براي گمراه کردن واشنگتن» قلمداد کرد و در گزارش خود نوشت: «به نظر مي‌رسد ميان راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر و استقرار موشک‌هاي S300 روسيه در منطقه آبخازيا با هدف بستن مسير احتمالي جنگنده‌هاي اسرائيلي براي حمله احتمالي به ايران ارتباط وجود دارد».
سفير سابق آمريکا در سازمان ملل متحد که به اتخاذ مواضع ضدايراني شهره است و در سال آخر رياست‌جمهوري جورج بوش دقيقا به دليل اختلاف‌نظر با وي بر سر ايران از سمت خود استعفا کرده بود، چند روز پيش با اشاره به اعلام خبر راه‌اندازي نيروگاه بوشهر در آينده نزديک به رژيم صهيونيستي هشدار داد که اسرائيل بايد حمله نظامي به نيروگاه بوشهر را روز 21 اوت جاري يعني روز راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر انجام دهد.
جان بولتون در گفت‌وگو با شبکه خبري فاکس نيوز اضافه کرده بود: «براي اسرائيل تنها چند روز باقي‌مانده تا تاسيسات هسته‌اي بوشهر را هدف قرار دهد؛ قبل از اينکه زمان به طور نسبي بگذرد و دير شود و حمله هم سخت شود».
به نظر مي‌رسد با توجه به انتشار اخبار اينچنيني بود که رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا درباره هرگونه حمله به ايران بر سر برنامه هسته‌اي هشدار داد.
مايکل مولن که در مجمع امنيتي «آسپن» سخنراني مي‌کرد، گفت: «معتقدم اسرائيل که بزرگ‌ترين متحد آمريکاست به خوبي مي‌داند اقدام نظامي عليه ايران به طوري باورنکردني منطقه را بي‌ثبات خواهد کرد».
البته اين نخستين تلاش غرب براي جوسازي عليه ايران و در نتيجه تحت تاثير قرار دادن پروژه راه‌اندازي راکتور بوشهر نبوده است. يک روز پس از اعلام خبر سوخت‌گذاري اين نيروگاه نيز برخي کشورها از جمله آمريکا ضمن ابراز نگراني در اين باره از اقدام روسيه انتقاد کردند.
اين موضع‌گيري واکنش مسکو را به همراه داشت. سرگئي نوويکوف، سخنگوي شرکت دولتي انرژي هسته‌اي روسيه (روس اتم) يکشنبه در گفت‌وگو با تلويزيون روسيه گفت:«نيروگاه برق هسته‌اي بوشهر ايران که در بيست و يکم ماه اوت (30 مرداد) سوخت‌گذاري مي‌شود، هيچ هدف نظامي را دنبال نمي‌‌کند و فقط براي توليد برق است».
سخنگوي روس اتم اضافه کرد: «حمايت‌هاي جامعه بين‌الملل از چنين پروژه‌هاي صلح‌‌آميزي اين مساله را قويا تاييد مي‌کند زيرا همه مي‌دانند که از يک نيروگاه برق نمي‌توان براي برنامه نظامي استفاده کرد».
نوويکوف با اشاره به اينکه يک هيات روس به رياست سرگئي کرينکو، مديرکل روس اتم در مراسم راه‌اندازي اين نيروگاه حضور خواهد داشت، افزود: «نيروگاه برق تنها براي توليد الکتريسيته استفاده مي‌شود، در ضمن قرار است روسيه به صورت دائم سوخت راکتور را تامين کند و سوخت مصرف شده آن را براي پردازش مجدد تحويل بگيرد».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس