به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، محققان ايتاليايي خبر دادهاند که قصد دارند براي کشف هويت واقعي زني که الهامبخش خبرسازترين نقاشي «لئوناردو داوينچي» - نقاش معروف دورهي رنسانس ايتاليا - بوده است، دست به نبش قبر بزنند.
اين محققان سعي دارند صورت اين زن را دوباره بسازند تا پي به هويت حقيقي او ببرند.
بسياري از آنها معتقدند تابلوي «موناليزا» که در فرانسه به «ژکوند» معروف است، پرترهاي از «ليزا ژرارديني» است. وي عضوي از خانوادهاي تقريبا اشرافي برخاسته از روستا بوده است که با «فرانچسکو دل ژکوندو» - تاجري ثروتمند - ازدواج کرد.
«ژيزپ پالانتي» فردي که تحقيقات وسيعي روي زندگي اين زن رنسانسي انجام داده است، گفت: زندگي او ديگر يک راز نيست.
«پالانتي» که در پروژهي نبش قبر «موناليزا» شرکت ندارد، زندگي اين زن ايتاليايي را از زمان تولدش (?? ژوئن ????) تا زمان مرگش در سن ?? سالگي بررسي کرده است. او کشف کرده است که «ليزا» در صومعهي «سن اورسولا» درگذشته و دفن شده است.
تحقيقات بر روي استخوانهاي باقيمانده از الهامبخش نقاشي جنجالبرانگيز «داوينچي» اواخر ماه جاري ميلادي آغاز ميشود.
«سيلوانو وينستي» يکي از مسوولين اين پروژهي تحقيقاتي، گفت: استفاده از رادار نفوذ زيرزميني در مراحل اوليهي تحقيق نشان داد که احتمالا دخمهاي زير کليساي اين صومعه قرار دارد. ما فکر ميکنيم «ليزا ژرارديني» درآن دفن شده است.
هدف اين پروژه شناسايي استخوانهاي «ليزا» و در صورت امکان، دوبارهسازي صورت وي با استفاده از آزمايشهاي DNA ، کربن و روشهاي پزشکي قانوني است.
يک متخصص مردمشناسي از دانشگاه «پيزا» در اينباره گفت: ما ميتوانيم DNA فرزندان «ليزا» - «بارتولوميو» و «پيرو» - که در کليسايي در فلورانس دفن شدهاند را با DNA او مقايسه کنيم.
وي در ادامه گفت: اگر به اندازهي کافي از جمجمهي اين زن باقي مانده باشد، ميتوانيم خصوصيات چهره او را دوبارهسازي کنيم و ببينيم که آيا همان ويژگيهاي نقاشي موجود در موزهي «لوو» پاريس را دارد يا نه.
اين تحقيقات معماي هويت صاحب لبخند «ژکوند» را روشن ميکند. طي سالهاي متمادي حدسيات بسياري دربارهي هويت اين زن ايتاليايي زده شده است؛ از جمله اينکه او مادر «داوينچي»، زني اشرافي و يا در اصل يک مرد بوده است.
به گزارش ديسکاوري، اين تحقيقات سوالهاي بسياري را پاسخ خواهد داد که يکي از آنها ميتواند اين باشد که چرا او، که چهار سال پس از مرگ شوهرش درگذشت، در قبرستان خانوادگي در کنار همسرش دفن نشده است.
«لئوناردو داوينچي» در سال ???? ميلادي در شهر فلورانس ايتاليا متولد شد. او پس از آموختن هنر مجسمهسازي به ميلان رفت و پس از بازگشت به فلورانس در مدت چهار سال، تابلوي معروف «موناليزا» را خلق کرد که اکنون در موزهي «لوور» شهر پاريس نگهداري ميشود.
وي طراح اوليه صدها اثر معماري و همچنين طراح اوليهي هواپيما محسوب ميشود. يکي از طرحهاي ابتکاري او لباس غواصي و زيردريايي جنگي است. او همچنين مسلسل، تانک نظامي، ساعتي که به ساعت «داوينچي» معروف است، کيلومترشمار و چيزهاي ديگر را اختراع کرد.
«داوينچي» همچنين طراح صدها شاهکار معماري دورهي رنسانس است. از ديگر تابلوهاي مشهور «داوينچي» ميتوان به تابلوي معروف «شام آخر» اشاره کرد.
آغاز به کار «داوينچي» براي کشيدن اين تابلو در سال ???? بود و تا ???? اتمام آن به طول انجاميد. اين تابلوي نقاشي با ابعاد ?? در ?? سانتيمتر است. نسخهاي را که او تهيه کرده بود از نسخه فعلي، بزرگتر بود چرا که در گذر زمان دو ستون از طرفين چپ و راست اين تابلو بريده شده است. به همين دليل به هيچ وجه مشخص نيست که «موناليزا» در اين تابلو نشسته است. همچنين بايد اشاره کرد که بسياري از قسمتهاي اين تابلو به مرور زمان خراب و يا دوباره نقاشي شده است، اما با اين وجود شخصيت اصلي نقاشي همچنان محفوظ ماندهاست.
در ?? اوت سال ???? تابلوي «موناليزا» توسط يک دزد ايتاليايي دزيده ميشود و به ايتاليا آورده ميشود. پس از گذشت دو سال اين تابلو در زادگاه خود يعني فلورانس ديده ميشود و پس از انجام برخي فعاليتهاي اداري و قانوني تابلو دوباره به موزه «لوور» بازگردانده ميشود.
در سال ???? شخصي اقدام به پاشيدن اسيد به قسمت پاييني تابلو کرد که مرمت آن سالها به طول انجاميد. در دهههاي ?? و ?? ميلادي شهرهاي نيويورک، توکيو و مسکو ميزبان اين تابلو بودند .