کد خبر 381476
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶

بهمن ٩٢ هیأتی ١٨ نفره از ایران برای بررسی وضع برنج های وارداتی، به مدت ٦ روز به کشور هند سفر کردند تا خیال مردم را از شایعه ها راحت کنند و بگویند که چه نوع برنجی وارد ایران می شود.

 به گزارش مشرق، این هیأت متشکل از نمایندگان کمیسیون کشاورزی و بهداشت و درمان مجلس، نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، نماینده بخش آزمایشگاهی و کنترل کیفیت سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و مجمع واردکنندگان برنج بود. آنها رفتند و آمدند اما دستاورد هریک از اعضای این هیأت ایرانی پس از پایان سفر درخصوص آلودگی برنج های وارداتی هندی متفاوت بود و شک ها را بیشتر کرد که اصلا چنین سفری درست بوده است یا خیر؟

در این حوزه، سازمان غذا و دارو پس از گذشت یک سال، هنوز نتایج آزمایش ٤٦ کیلوگرم نمونه برنج خط تولید ٩ کارخانه فرآوری برنج کشور هندوستان را به سازمان ها و عموم مردم اطلاع رسانی نکرده و همچنان شبهاتی در تأمین هزینه های سفر این هیأت وجود دارد. برخی اعضای این تیم اظهار داشته اند که در این سفر از ٩ کارخانه فرآوری برنج هندی بازدید به عمل آمده که نمونه هایی برنج از خط تولید این ٩ کارخانه به منظور بررسی از نظر بهداشتی به ایران آورده شده که درحال حاضر در آزمایشگاه وزارت بهداشت و درمان مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته اند. همچنان قرار است به زودی نتایج آزمایشات برنج نمونه برداری شده اعلام شود.

اما مسئول تیم اعزامی به هند تأکید دارد که آوردن نمونه های برنج از خط تولید ٩ کارخانه فرآوری برنج هندی به منظور بررسی از نظر بهداشتی، کذب محض است. در این راستا یک منبع آگاه در مجلس گفته است که با پیگیری های صورت گرفته، ٤٦ تا ٤٩ کیلوگرم برنج ازخط تولید ٩ کارخانه فرآوری برنج هندی به عنوان نمونه جهت آزمایش و بررسی به آزمایشگاه وزارت بهداشت آمده است و ادعای سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس درباره نیاوردن نمونه های برنج از خط تولید ٩ کارخانه فرآوری برنج هندی نادرست است.

همچنین تناقض در اعلام نتایج اولیه آزمایش نمونه های برنج هندی از سوی اعضای هیأت هم با توجه به جلسات صورت گرفته در سازمان غذا و دارو، مدرکی دیگر درخصوص آلودگی برنج های هندی بود، به طوری که در ابتدا آلودگی دو نمونه از برنج های هندی تأیید شد، اما درنهایت سازمان غذا و دارو این تأییدیه را تکذیب کرد و عملیات فرآوری دو کارخانه را از نظر فنی و بهداشتی مشکوک اعلام کرد.

سفر به هند با هماهنگی مجلس

پس از گذشت یک سال، هنوز تأمین هزینه های سفر این هیأت شفاف سازی نشده است که به طور حتم شفاف سازی این موضوع می تواند در صحت گزارش نتایج سفر بسیار موثر باشد.مهرداد بائوج لاهوتی یکی از نمایندگان مجلس اولین فردی بود که کلید شک و شبهه دار بودن تأمین هزینه های سفر این تیم را زد که در این راستا بارها برخی نمایندگان با مصاحبه با منابع دیگر خبری اعلام کردند که نمایندگان حاضر در هیأت با هزینه مجلس و با هماهنگی آقای لاریجانی به کشور هند سفر کرده اند.

سالم بود اطلاع ندادیم!

سیدهدایت حسینی مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، درخصوص نتایج نهایی آزمایش میزان فلزات سنگین در نمونه های برنج هندی در وزارت بهداشت و درمان پس از گذشت یک سال، گفت: میزان فلزات سنگین موجود در نمونه های برنج خط تولید ٩ کارخانه فرآوری برنج هندی در آزمایشگاه وزارت بهداشت و درمان منطبق با شرایط استاندارد ایران بود که به دلیل انطباق با شرایط استاندارد نتایج به عموم مردم اطلاع رسانی نشده است.

او تصریح کرد: گزارش دستاورد این سفر به مجلس شورای اسلامی و سازمان های ذیربط ارجاع شده است.

حسینی، درخصوص تشکیک در تأمین هزینه های سفر هیأت ایرانی به هند، گفت: هزینه های سفر هیأت ایرانی به هند از سوی مجلس پرداخت شده است به همین دلیل تشکیک درخصوص هزینه های این سفر را تکذیب می کنم.

نمایندگان با چه هزینه ای به هند رفته اند؟

مهرداد بائوج لاهوتی، مجدد در پاسخ به این که آیا گزارش دستاورد سفر هیأت ایرانی به مجلس ارجاع شده است؟ گفت: سوال من فقط این است که این هیأت ٤ نفره از نمایندگان مجلس با هزینه مجلس به هند رفتند یا با هزینه واردکنندگان؟ اگر این نمایندگان با هزینه مجلس رفتند به طورحتم منافع ملی را در نظرخواهند گرفت، اما اگر با هزینه واردکنندگان برنج رفتند بی شک منافع آنها را در نظر می گیرند و نمی توانند غیر از منافع واردکنندگان درخصوص منافع ملی اظهارنظر و گزارش دقیقی اعلام کنند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس، تصریح کرد: وقتی برخی نمایندگان از همین مجلس شورای اسلامی با هزینه واردکنندگان برنج برای تهیه گزارش به کشور هندوستان می روند، بی شک نتیجه آن واردات بی رویه و آلوده برنج خواهد بود.عضو کمیسیون عمران مجلس، با تأکید بر این که هنوز گزارشی از دستاورد سفر هیأت ایرانی به هند به دیگر نمایندگان مجلس ارسال نشده است، گفت: برنج های وارداتی آلوده هستند و شکی در این امر به هیچ عنوان وجود ندارد.

پشت پرده محرمانه سفر هیأت ایرانی

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج، مسئول دیگری است که در این حوزه خبر های دسته اول تری دارد و گفت: پس از بازگشت این هیأت ایرانی از سفر، طبق روال گذشته جلسه کمیسیون سلامت وزارت بهداشت و درمان تشکیل شد و در این جلسه از هیأت ایرانی خواهان ارایه گزارش سفر شدیم، اما هیأت ایرانی هیچ گزارشی از دستاورد سفر خود به هندوستان ارایه نداد.

او با یادآوری تشکیل جلسه از سوی اتاق بازرگانی ایران درخصوص بررسی نتایج سفر، افزود: در جلسه اتاق بازرگانی پرده از رازی گشوده شد که تا به آن لحظه از سوی وزارت بهداشت و درمان مطرح نشده بود به طوری که درآن جلسه مشخص شد که میزبان سفر هیأت ایرانی به هند انجمن واردکنندگان برنج بوده یعنی این هیأت ١٨ نفره با هزینه مجمع واردکنندگان به کشور هند سفر کرده اند.

وی، ادامه داد: پس از این که یکی از اعضای هیأت مدیره مجمع واردکنندگان در اتاق بازرگانی این گاف را داد، هیأت مدیره مجمع پس از پایان جلسه این فرد را به دلیل اشتباهش توبیخ کرد.

دبیر انجمن برنج کشور، گفت: در آن جلسه رئیس اتاق بازرگانی ایران این موضوع را زیر سوال برد که لزومی نداشت این هیأت ١٨نفره با هزینه مجمع واردکنندگان به کشور هند سفر کنند بنابراین عملکرد این انجمن خود شک و شبهه دارد.

سفر هیأت ایرانی این بار به پاکستان!

وی با اشاره به سفر دیگر هیأت ایرانی به پاکستان و تایلند، ادامه داد: در جلسه چندماه پیش کمیسیون سلامت مقرر شد که هیأت هایی به منظور بررسی سلامت برنج های وارداتی به پاکستان و تایلند اعزام شوند که درحال حاضر به عنوان عضوی از کمیسیون سلامت وزارت بهداشت و درمان نمی دانم که هیأت ایرانی سفر به پاکستان و تایلند را انجام داده است یا خیر؟ زیرا کمیسیون سلامت دیگر انجام هرگونه سفری را علنی و رسانه ای نمی کند و همچنین مدت زمان زیادی است که کمیسیون تشکیل جلسه نداده است.

سکوت هیأت رئیسه مجلس

وی با بیان این که هنوز گزارشی از دستاورد سفر هیأت ایرانی به هند ارسال نشده است، گفت: این هیأت رئیسه مجلس است که باید خواهان ارایه گزارش از این ٤ نفر نمایندگان مجلس باشد، به همین دلیل بی شک بسیاری از مسئولان ازجمله هیأت رئیسه مجلس هم خواهان مسکوت ماندن این پرونده است.

به طورحتم لابی قدرتمند واردکنندگان و برخی از کارخانه های بسته بندی برنج، هرگونه اظهارنظر واقعی درباره سلامت برنج های وارداتی از هند را که مشکوک به آلودگی هستند، بایکوت کرده است، زیرا اگر مجمع واردکنندگان هزینه سفر هیأت ١٨ نفره ایرانی را تقبل کرده باشد می تواند، میهمان را نمک گیر کرده باشد که میهمانان نمی توانند آن طور که باید گزارش علنی و برخلاف میل مجمع واردکنندگان ارایه دهند. به هر سو حالا داستان گزارش سفر و آزمایش سلامت برنج های هندی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است، و مسئولان اجرایی کشور به ویژه هیأت رئیسه مجلس باید برای آن فکری کنند.

منبع: شهروند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    0 0
    دست یه سری مسول یا وارد کننده ی پر نفوذ تو کتاره جون مردم ارزش نداره میزان درامد اونا از این برنج های آلوده ارزش داره
  • محسن از اصفهان ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    0 0
    جالب بود. مهم اینست که عده ای به خرج ملت و همچنین دریافت حق مأموریت به یک سفر خارجی رفته اند. حال سلامت مردم و درجه اهمیت آن به نفوذ واردکنندگان برنج از هند بستگی دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس