کد خبر 381312
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۸

همزمان با چاپ کاریکاتور موهن از حضرت محمد(ص) در نشریه «شارلی ابدو»، ایرانیان مسلمان با راه اندازی کمپینی هایی در شبکه های اجتماعی نه تنها پاسخی درخور به این عمل نابخردانه آن مجله و حامیانش دادند که بر رسم و سنت رافت و بخشایندگی و مهربانی اسلام ناب محمدی به بازتاب ویژگی ها و جلوه های حضرت ختمی مرتبت پرداختند.

 به گزارش مشرق، شبکه های اجتماعی با آنکه عمر چندان طولانی ندارند اما از زمان تاسیس و فراگیری طی یک دهه اخیر همواره به عنوان محملی برای ایجاد امواج های فعالیت اجتماعی در بعد بین المللی شناخته می شوند.

نکته مهم در این میان آن است که به دلیل تعریف جهانشمولی که از اینترنت (شبکه مجازی) وجود دارد و بسیاری آن را دهکده جهانی و دنیایی بدون مرزهای جغرافیایی می دانند، وقتی حرکت یا موجی در این دنیای مجازی ایجاد شود هر انسان با هر فرهنگ، نژاد، قوم و رنگ پوستی را با آن حرکت ایجاد شده همسو می کند.

** مهربانی پرچم اسلام و پرچمدار آن حضرت محمد(ص)

بعد از اتفاقاتی که طی 10 روز اخیر در فرانسه بعد از حمله به دفتر مجله «شارلی ابدو» و کشتار هفت نفر از جمله چهار کارتونیست و سردبیر این مجله افتاد، دیگر فعالان این مجله با حمایت «فراسوآ اولاند» رییس جمهور فرانسه و با توجیه شعار آزادی بیان دست به چاپ کاریکاتور موهنی از پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) زدند.

این عمل نابخردانه نه تنها با محکومیت جهانی از سوی جامعه مسلمانان رو به رو شد که حتی واکنش پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان را نیز با خود به همراه داشت و در این میان بسیاری از رهبران، روسای جمهور و سیاستمداران کشورهای اسلامی و برخی کشورهای اروپایی به شکل رسمی ضمن تاکید بر انزجار از این حرکت نادرست نشریه فکاهی فرانسوی بر آتش زدن به موج تفرقه میان مسلمانان و پیروان دیگر ادیان به دست چند سیاستمدار معدود کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان، ایتالیا و آمریکا وکانادا با هدف و نیات خودخواهانه این کشورها انتقاد کردند.

اما ملت مسلمان جهان در سایه پرچم اسلام و با شعار «امت واحده» که نخستین بار و به درستی از زبان و کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و با نامگذاری هفته وحدت جاری شد و در ادامه رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای نیز بارها بر صرف این فعل تا محقق شدن همگانی و فراگیر آن تاکید داشتند فارغ از مناسبات سیاسی و دیپلماتیک رهبران و روسای جمهورشان تلاش کردند تا به شکلی خودجوش و در قالب حرکتی متحد و یکپارچه، پاسخی درخور به سیاست تفرقه افکنی دشمنان اسلام و منادیان اسلام هراسی که این بار دستان شان از آستین یک مجله فکاهی بیرون آمده دهند.

در این میان ایرانیان مسلمان و عاشقان حضرت محمدمصطفی(ص) به عنوان سلسله جنبان معرفت اسلامی و شیفتگان ائمه اطهار(ع) و ادامه دهندگان راه آخرین پیامبر خداوند کریم بخشاینده پوزش پذیر، نیک آگاهند که خاتم انبیاء به اذن پروردگارش، تبلوری از روح مهر و مهربانی خداوند را به عنوان فدیه ای الهی بر مومنان راستین اسلام ناب محمدی عرضه کرد تا پیروان کامل ترین دین آسمانی آن را به عنوان میراثی نمادین از شریعت اسلام به یادگار نگه دارند و با تاکید بر همین اصول مهر، مهربانی، رافت و بخشش بر آیندگان عرضه کنند.

** همه چیز از کمپین «من عاشق محمد(ص) هستم»

حال همین جمع مسلمان ایرانی با استناد به اتفاقات چند روزه اخیر و توهین به ساحت پاک و مقدس و نورانی حضرت محمد(ص) که با نشر کاریکاتوری موهن توسط نشریه شارلی ابدو آغاز شد، با راه اندازی کمپین های مختلفی، جوش و خروش و همدلی ایران و ایرانی در حمایت از پیامبر مهر و مهربانی را در شبکه های جهانی و در ابعاد بین المللی به راه انداختند تا به تمامی معاندان بخشش و مهربانی اسلام و رسول بزرگوار آن نشان دهند که با چنین بازی های سیاسی نمی توان اصل عشق و ارادت به ساحت ملکوتی ختم رُسُل را از مسلمانان به ویژه شیعیان ایرانی گرفت.

شبکه های اجتماعی در ایران مانند «اینستاگرام» بعد از چاپ کاریکاتورهای موهن از حضرت محمد(ص) به محملی برای واکنش های متعدد در قبال این توهین و عمل نابخردانه بود تا آنکه حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با راه اندازی کمپین «من عاشق محمد(ص) هستم» تلاش کرد تا تمامی این واکنش های پراکنده تحت یک نام و بخش واحد به انسجام درآورد.

نکته مهم بعدی در «هشتگ گذاری» این کمپین با ترجمه به زبان های مختلف انگلیسی، فرانسوی، عربی و آلمانی بود و تنها با گذشته 24 ساعت از این کمپین بین المللی چهره های متعددی از دنیای فرهنگ و هنر، ورزش، سیاستمداران و صد البته عموم مردم با حضور در این کمپین و تایید (لایک) آن در حقیقت مدنی ترین شیوه اعتراض را در شکل جهانی رقم زدند.

در این بین چهره های فرهنگی و هنری مختلفی مانند ابراهیم حاتمی کیا، بهروز شعیبی، مسعود ده نمکی، بهنوش بختیاری، بهاره رهنما، جواد رضویان، سحر ولد بیگی، مجید مظفری، هرمز شجاعی مهر، محمد حسینیان، رسالت بوذری، نیما کرمی، الهام چرخنده، نرگش آبیار، مژده لواسانی، رضا صادقی، غلام پیروانی، رضا رفیع، سعید بیابانکی، حمیدرضا برقعی، علیرضا قزوه، علی معلم دامغانی، علی موسوی گرمارودی، حبیب کاشانی، حسین رضازاده، علی کفاشیان، علی فتج الله زاده، مهدی رهبر، حسین ماهینی، کیومرث هاشمی، حبیب ایل بیگی مدیرعال انجمن سینمای جوانان ایران، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و رشاد اسلامی، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، محمد باقر قالیباف شهردار تهران و بسیار و بسیار چهره های دیگر که نامشان در این مقال نمی گنجد تنها بخشی از افرادی هستند که با جمله ها و عکس هایی زیبا در این کمپین شرکت کرده اند.

همچنین در بین عکس ها و نام های همراه کمپین های حمایت و ستایش مقام حضرت محمد(ص) نام علمای سنی در ایران و دیگر کشورهای نیز به چشم می خورد که تنها رصدی کوتاه در فضای مجازی می تواند مهری بر اثبات این مدعا باشد.

نکته جالب توجه آنکه همزمان با ترجمه عربی این کمپین (عشاق - محمد) چهره های بزرگ سیاسی جهان عرب مانند شیخ حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان و برخی از چهره های سیاسی و رهبران حماس نیز این پیام را توئیت کرده اند.

** کمپین های مشابه در جهان عرب

همچنین آن گونه که در اخبار پایگاه خبری «On Islam» بازتاب داده شده در هشتگی با عنوان (#WhoIsMuhammad) - محمد(ص) کیست؟ - مسلمانان سراسر جهان تلاش کرده اند تا تصویر واقعی و صحیحی از پیامبر عظیم الشان اسلام را بازتاب دهند تا علاوه بر پاسخگویی به دشمنان اسلام و مبدعان تعاریف تحریف شده از اسلام و پیامبر آن نقشی مهم در ارائه چهره صحیح و درستی از حضرت محمد(ص) در اذهان عمومی مردم جهان داشته باشند.

به عنوان مثال «عبدالله حسن» یک کاربر توئیتر از کشور مراکش نوشته است: «محمد(ص) کسی است که به خاطر ایمانش به خدا، مورد حمله قرار می گرفت، ایشان را طرد کردند و اعضای خانواده اش را شهید کردند، اما ایشان آنها را بخشید.»

و یا کاربری با نام «کازومی_142» از نیجریه نیز نوشته است: «ایشان آخرین پیام آور خدا است که آمد تا پیام عیسی، موسی و دیگر پیامبران الهی را تکمیل کند.»

همچنین خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در خبری مجزا با تیتر «راه اندازی کمپین من عاشق محمد هستم» بخشی از کامنت های منتخب کاربران هشتگ های مختلف توئیتر و اینستاگرام چون «IloveMohammad»، «Ihateterrorism» و «ilovemykindprophet» را بازتاب داده است که در این گزارش نیز بخش هایی از آن را بازتاب می دهیم.

کاربری مراکشی| «محمد پیامبر صلح است، چه کسی می تواند او را به عنوان چهره خشن و خشمگین در دنیا معرفی کند که از ترور حمایت می کند.»

کاربری اندونزیایی| «محمد در بدترین شرایطی که در عربستان حضور داشته همیشه گفت وگو را به جنگ ترجیح می داده و برای ارتقای سطح فکری مردم تلاش می کرده است.»

کاربری لبنانی| «تا به حال در کجا مسلمانان به حضرت مسیح توهین کرده اند؟ این تفکرات که می خواهند از طریق توهین و کشیدن کاریکاتور پیامبر اسلام را مسخره کنند، هیچ ارتباطی به آزادی بیان و اعتقادات ندارد. باید به همدیگر احترام بگذاریم.»

** سرانجام این فرجام

سرانجام این مطلب را با شعری از فضل الله نعیمی استرآبادی به فرجام می رساانیم تا بار دیگر این مهم را به کسانی که آگاهانه چشم بر حقیقت همواره جاری در هستی بسته اند یادآور شویم که ارادت به حضرت محمد(ص) به عنوان آخرین فرستاده خداوند نه وابسته به کیش مهر است و نه دلبسته از هر بی کیشی از سامان و دیار و آن اینکه:

بــر قــدسیــان آسمــان مــن هــر شبـی یـاهـو زنــم

گـر صـوفی از 'لا' دم زند مــن دم ز 'الاهو' زنم

خیـز ای نعـیـمی پـیـش مـن بنشیـن به زانـوی ادب

مـن پـادشاه کـشورم کـی پـیـش تـو زانو زنم؟
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید مهدی مصطفوی ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    لبیک یا رسول الله (ص)
  • هادی شیرازی ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    0 0
    درخور توجه درخور تامل همین جوری درخور!
  • پوریا ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    0 0
    به عنوان مثال «عبدالله حسن» یک کاربر توئیتر از کشور مراکش نوشته است: «محمد(ص) کسی است که به خاطر ایمانش به خدا، مورد حمله قرار می گرفت، ایشان را طرد کردند و اعضای خانواده اش را شهید کردند، اما ایشان آنها را بخشید.» ببخشید چه کسی گفته حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم آن ها را بخشید؟
  • سارا ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    0 0
    آفرین بالاخره ما هم حرکتی به خودمون دادیم. عالیه. حتماً باید به این هشتگ ها و آدرسها سری بزنیم و حداقل کاری که از دستمون برمیاد رو انجام بدیم.
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    0 0
    خیلی عالی بود دم همشون گرم به خصوص دکتر قالیباف که طرفدار سرسختشم حیف که نیستم تواینستاگرام از همین جا لایک میکنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس