کد خبر 380645
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰

مذاکرات فشرده بین دیپلمات‌های ایرانی و همتایان اروپایی و آمریکایی‌شان در سطوح بالا در حالی پیگیری می‌شد که رئیس‌جمهور آمریکا هشداری جدی به نمانیدگان کنگره درباره اعمال هر گونه تحریم‌های جدید علیه تهران داد.

به گزارش مشرق، روز گذشته (جمعه) در حالی مذاکرات هسته‌ای ایران تداوم یافت که دیدارها و اظهارنظرهای دیپلماتیک در کشورهای مختلف اروپایی و نیز آمریکا اخبار رسانه‌ها را به خود اختصاص داده بودند.

روز گذشته، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، راهی پاریس شد تا با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، درباره روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و البته مذاکرات هسته‌ای به گفتگو نشیند. وی پیش از آن در این شهر برای چهارمین بار با وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد، سه نشست قبلی ظریف و کری در یک روز (چهارشنبه) در ژنو برگزار شده بود.

ظریف پس از دیدار با کری گفت: "تلاش می‌کنیم به مذاکرات کمک کنیم". وی افزود: "درباره موانع رسیدن به تفاهم بحث کردیم و قرار شد همکاران‌مان گفت‌وگوها را ادامه دهند تا زمینه‌های جدیدی برای پیشرفت مذاکرات حاصل شود".

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین اعلام کرد که پس از بازگشت از پاریس، در ژنو به صورت تلفنی با وزرای خارجه گروه 1+5 گفتگو خواهد کرد.

در این بین، معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا نیز به سرپرستی عراقچی و شرمن در هتل ماندارین ژنو با یکدیگر مذاکره کردند. مذاکره کننده ارشد کشورمان صبح دیروز گفته بود که به مذاکرات امیدوار است اما راهی سخت و دشوار پیش رو می‌باشد.

اما در آنسوی آتلانتیک و در واشنگتن، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلستان، میهمان باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، شده بود. این دو در یک کنفرانس خبری به صورت قاطعانه‌ای مخالفت خود را با هر گونه تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند.

اوباما تا آنجا پیش رفت که هر گونه تحریم‌ها را منجر به شکست مذاکرات و متعاقبا عامل بروز یک رویارویی نظامی خواند. وی از اعضای کنگره خواست تا صبور باشند و به مذاکراتی که به اعتقادش شانس موفقیت آن کمتر از 50 درصد است فرصت دهند تا مسیر خود را طی کند.

اوباما گفت: "کنگره باید بداند که اگر راه‌حل دیپلماتیک به شکست بینجامد، ریسک و احتمال اینکه در نقطه‌ای به یک رویارویی نظامی منجر شود بالا خواهد رفت. در این صورت مسؤولیت متوجه کنگره خواهد بود."

اما در اروپا و در فرانسه، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، تأکید کرد که کشورش قطعا خواهان دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران است اما نه به هر قیمتی. وی از ایران خواست که برنامه هسته‌‌ای خود را شفاف ساخته و تضمین‌های لازم را درباره صلح‌‌آمیز بودن آن بدهد.

مذاکراتی که به گفته دیپلمات‌های ارشد برای تسریع در فرایند مذاکرات آغاز شده است امروز (شنبه) نیز ادامه خواهد یافت و  یکشنبه با برگزاری نشست جامع بین ایران و نمایندگان گروه 1+5 به روز پایانی خود خواهد رسید.

برخی دیپلمات‌ها گفته‌اند که دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی سعی دارند به یک چارچوب واقعی برای توافق دست یابند تا در دیدار با نمایندگان 1+5 آن را ارائه کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس