تشدید وخامت اوضاع در مناطق شرقی اوکراین، بسیج نیروهای نظامی و تجهیز فنی و تسلیحاتی ارتش اوکراین، گویای امکان ازسرگیری عملیات نظامی گسترده در دونباس است که به منزله شکست مذاکرات صلح خواهد بود.نیزاویسیمایا گازیه‌تا

به گزارش مشرق، نشست وزرای امور خارجه 4 کشور روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان (ترکیب نورماندی) که دوشنبه شب در برلین برگزار شد، بدون نتیجه خاصی به پایان رسید.

به نوشته روزنامه «نیزاویسیمایا گازیه‌تا»، با توجه به اخبار نگران کننده  رسیده از مناطق شرقی اوکراین، باید اذعان نمود که روند حل و فصل مسالمت آمیز بحران در این کشور پیشرفتی نداشته و این بدان معناست که برگزاری نشست سران این گروه که قرار بود هفته آینده در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شود، تحقق نخواهد یافت. وضعیت تشکیل دور جدید گروه تماس اوکراین بر اساس توافقات مینسک هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این در حالی است که درگیری‌های نظامی بین طرفین مناقشه در شرق اوکراین افزایش یافته است. طی 24 ساعت گذشته هم نیروهای شبه نظامی استقلال طلب در شرق اوکراین و هم ستاد مرکزی عملیات نظامی ارتش اوکراین یکدیگر را به نقض مکرر توافقات آتش‌بس و تیراندازی به سمت طرف مقابل متهم کرده‌اند.

این در حالی است که روز سه شنبه اداره پلیس ناحیه دونتسک اعلام کرد که نیروهای استقلال طلب در این منطقه با توپ به یک ایستگاه نگهبانی نیروهای نظامی شلیک کردند که گلوله آن به اتوبوسی که در حال عبور از این منطقه بود، اصابت کرد. در نتیجه این حمله 11 نفر از افراد غیرنظامی کشته و 17 نفر زخمی شدند. نیروهای استقلال طلب منطقه دونتسک بلافاصله به این خبر واکنش نشان داده و ضمن تکذیب این خبر، یادآور شدند که منطقه «والنوواکسی» که این حادثه در عمق آن رخ داده تحت کنترل نیروهای دولتی است و با توجه به فاصله این نیروها از محل حادثه امکان ندارد که چنین حمله‌ای از سوی نیروهای شبه نظامی مردمی دونتسک صورت گرفته باشد.

«کنستانتین دالگوف» نماینده تام الاختیار وزارت امور خارجه روسیه در امور مربوط به حقوق بشر، دموکراسی و ارجحیت قانون اعلام کرد که شلیک به سمت اتوبوس مسافربری در منطقه دونباس اوکراین یک جنایات علیه مردم بی دفاع منطقه و تلاش دیگری از سوی مقامات کی‌یف برای برهم زدن روند حل و فصل مسالمت آمیز بحران در اوکراین است.

این روزنامه روس می‌افزاید، رهبران جمهوری‌های خودخوانده مردمی دونتسک و لوهانسک اعلام کرده‌اند که مقامات کی‌یف این مناطق را در محاصره ترانزیتی کامل قرار داده‌اند. به عقیده آنها، این اقدام با هدف اعمال فشار بر روند مذاکرات گروه تماس صورت گرفته تا مقامات محلی را مجبور به سازش کنند.

این در حالی است که «والری چالی» نائب رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز در تفسیر روند اوضاع در شرق این کشور اعتراف کرده است که بازی جدیدی در این رابطه آغاز شده است. به گفته وی، برخی نیروهای تندرو هستند که به حل و فصل نظامی و همراه با شدت عمل بحران متمایل هستند و برخی نیروهای محافظه کار هم هستند که برخورد سازنده تری داشته و خواهان یافتن راه حل سیاسی و مسالمت آمیز اوضاع در شرق کشور هستند. به عقیده این مقام بلندپایه، امکان بازگشت به سناریوی حل و فصل نظامی اوضاع هرگز از بین نرفته و اکنون قوت نیز گرفته است.

بدین ترتیب همچون گذشته دیده می‌شود که تمایل برای حل مشکلات از طریق روش‌های نظامی وجود دارد. ضمن اینکه «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین  قصد دارد قانون مربوط به بسیج نیروهای گارد ملی را به پارلمان اعلاء ارائه دهد. انتظار می‌رود که این سند بطور فوری مورد تصویب قرار بگیرد، برای اینکه دور جدید فراخوان نیروهای ذخیره ارتش اوکراین قرار است در تاریخ 20 ژانویه (30 دی ماه) آغاز شده و برای 90 روز، یعنی تا ماه آوریل (بهار سال آینده) ادامه خواهد داشت.

تعداد نیروهای فراخوانده شده به ارتش تا 50 هزار نفر خواهد رسید. پیش از این وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده بود که نیروهای فوق به تناسب نیاز به منطقه عملیات نظامی در شرق کشور اعزام خواهند شد. قرار است که در سال 2015 نیز 4 دور فراخوان نیروهای ذخیره صورت گرفته و 220 هزار نفر به سلاح مجهز شوند.

ضمن اینکه فناوری‌ها و تجهیزات نظامی مورد نیاز ارتش اوکراین برای ادامه عملیات نظامی دیگر آماده شده است. وزارت دفاع اوکراین چند روز قبل اعلام کرد که تنها طی 10 روز اخیر 230 دستگاه خوردو نظامی و تانک در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است. ضمن اینکه تعداد زیادی تسلیحات نظامی سنگین ارتش که در جریان عملیات آسیب دیده شده بود، تعمیر شده است که شامل 67 فروند هواپیما، 42 فروند بالگرد و 24 دستگاه پرنده شناسایی و نیز 622 دستگاه تانگ و تیربار می‌شود.  

به نوشته این روزنامه، بر اساس این اطلاعات، اگر این تجهیزات و فناوری‌ها به مناطق شرقی اوکراین فرستاده شوند، این مسئله به منزله امکان آغاز یک عملیات نظامی دیگر به مراتب گسترده تر از سال گذشته در این مناطق خواهد بود.

مقامات مسکو نیز چنین سناریویی را دور از انتظار نمی‌دانند. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در پایان مذاکره با همتایان خود در «ترکیب نورماندی» در برلین، به همین مسئله اشاره کرده و گفت: «اطلاعاتی وجود دارد که بسیار نگران کننده است و ما در حال بررسی آن هستیم که گویای فراهم سازی مقدمات ازسرگیری عملیات نظامی در مناطق شرقی اوکراین است. صحت این اخبار یک فاجعه خواهد بود».

به نظر می‌رسد که همتایان غربی لاوروف توجه زیادی به این مسئله نشان نداده‌ و بطور کلی این اقدامات دولت اوکراین را نادیده می‌گیرند. مقامات غربی و از جمله کشورهای عضو ناتو بارها اعلام کرده‌اند که آنها از اقدامات نظامی مقامات کی‌یف در شرق اوکراین حمایت می‌کنند. بسیاری از کشورهای عضو ناتو حتی به تجهیز و آموزش ارتش و ارسال سلاح و مهمات لازم نیروهای نظامی اوکراین مبادرت کرده و اکنون ارتش این کشور بار دیگر برای ازسرگیری یک عملیات نظامی دیگر در دونباس آماده است. در این صورت می‌توان گفت که روند حل و فصل دیپلماتیک بحران در اوکراین با شکست مواجه شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس