کارشناس فوتبال ایران اعتقاد دارد که باید در دیدار دوم تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا مقابل قطر از دستاورد که در جام جهانی ۲۰۱۴ به دست آوردیم بهره ببریم.

به گزارش مشرق، تیم ملی ایران در اولین دیدار مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا با کسب پیروزی دو بر صفر مقابل بحرین شرایط خوبی به دست آورده و فردا باید در دومین مسابقه به مصاف قطری برود که در دیدار اول خود با نتیجه 4 بر یک مقابل امارات شکست خورد.

این مسابقه یکی از حساس‌ترین دیدار‌های مرحله گروهی ایران در این تورنمنت محسوب می‌شود. قطر تیمی مرموز است که نسبت به تمامی تیم‌های حاضر در مسابقات تدارکات بهتری داشته است پس به هیچ وجه نمی‌توان این تیم را دست‌کم گرفت.

جلال چراغپور در رابطه با این مسابقه و شرایط تیم ملی صحبت‌های کاملی انجام داد که در زیر ماحصل آن را می‌خوانید:

*باید از الگوی کره جنوبی مقابل کویت استفاده کنیم

چراغپور در رابطه با دیدار تیم ملی ایران مقابل قطر گفت: در بازی فردا می‌توانیم از الگوی کره جنوبی در دیدار مقابل کویت استفاده کنیم در شرایطی که کویت در دیدار اول خود مقابل استرالیا 4 گل دریافت کرده بود به مصاف کره جنوبی رفت. کره جنوبی در این مسابقه کاملا به دیدار اول کویت بی‌توجه بود و بدون پیش‌داوری تمامی تاکتیک‌های لازم برای این مسابقه را در نظر داشت.

وی افزود: با وجود اینکه کره می‌دانست کره 4 گل دریافت کرده اما تمامی جوانب و نوع بازی مناسب را برای این دیدار در نظر داشت. وقتی این دیدار را نگاه و از آن یادداشت‌برداری می‌کردم به این مسئله فکر کردم که ما هم باید مقابل قطر همین کار را انجام دهیم. درست است که قطر مقابل امارات 4 گل دریافت کرد اما تمامی کارشناسان اعتقاد دارند بهترین تدارکات قبل از جام ملت‌ها برای تیم قطر بوده است و آن نتیجه می‌تواند جزو حوادث فوتبال باشد.

چراغپور تاکید کرد: در فوتبال خیلی از نتایج فنی نیست بلکه به خاطر نوع استراتژی برخی نتایج رقم می‌خورد. در جام جهانی 2014 دیدیم وقتی برزیل استراتژی اشتباهی داشت چطور با 7 گل تنبیه شد. شاید دیگر در طول تاریخ فوتبال بازی‌ای انجام نشود که طی آن برزیل 7 بار گل بخورد. اشتباه در اتخاذ استراتژی، اسپانیا قهرمان جهان را هم در اولین مسابقه جام جهانی 2014 مقابل هلند به سختی جریمه کرد به نحوی که بعد از زدن اولین گل 5 بار دروازه آنها باز شد. در بازی امارات و قطر هم باید این مسئله را مدنظر بگیریم.

کارشناس فوتبال ایران در ادامه تصریح کرد: باید چند نکته را مدنظر بگیریم ابتدا اینکه ایران با تیمی از پیش بازنده مواجه نیست نکته دوم اینکه باید با تمامی محاسبات حتی احتیاط بیشتر نسبت به بازی با بحرین به میدان برویم و از تمامی دستاوردهای تیم ملی در جام جهانی که در دیدار مقابل آرژانتین، نیجریه و بوسنی به دست آوردیم استفاده کنیم یعنی به خوبی دفاع کنیم، به خوبی جمع شویم و به موقع ضد حمله بزنیم. قطر تیمی خطرناک و بسیار مرموز است. ممکن است با انجام کوچکترین اشتباه تمامی دستاورد فعلی خود را به باد بدهیم. می‌دانیم قطر با توجه به اخذ میزبانی جام جهانی 2022 برایش خیلی مهم است که به راحتی و به این شکل از مسابقاتی کنار نرود چراکه در این شرایط کسی روی این تیم حساب باز نمی‌کند. آنها تیمی هستند که همه چیز را از دست داده‌اند و با تمام توان برای بازگشت به جدول در مقابل ما صف‌آرایی می‌کنند و تمامی این شرایط این حریف را کاملا برای ما خطرناک می‌کند.

*مقابل بحرین چند اشتباه اساسی داشتیم

چراغپور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به عملکرد فنی تیم ملی ایران در دیدار مقابل بحرین عنوان کرد: در بازی مقابل بحرین دو سه دیدار فنی داشتیم که اگر آنها مدنظر ما قرار نگیرد دچار مشکل اساسی خواهیم شد. شما می‌دانید قطری‌ها آنالیزور‌ها و کارشناسان بزرگ منطقه را در اختیار گرفتند تا به خوبی حریفان را آنالیز کنند. شاید از آنالیزور‌های بزرگ اروپایی هم استفاده کنند. در دیدار مقابل قطر نباید اشتباهاتی که مقابل بحرین داشتیم تکرار شود. با توجه به اینکه در بازی اول پیروز شدیم کسی به این اشتباهات اشاره نکرد و بهتر است که این موضوعات را یادآوری کنم.

وی افزود: اولین اشکال ما در پایانه سمت راست خط دفاعی بود. جایی که وریا غفوری باید این پایانه را تشکیل می‌داد اما در این مورد دچار مشکل بود. زمانی که حسین کعبی در این منطقه بازی می‌کرد با همین مشکل روبرو بودیم. بعدها‌ کم و بیش این نقص برطرف شد و در زمانی که خسرو حیدری در این منطقه بازی می‌کرد با توجه به نفوذی بودن این بازیکن باز هم این مشکل خودش را نشان داد اما به خاطر خصوصیات سید جلال حسینی و اینکه او به جناح راست متمایل می‌شود این نقص پوشش داده می‌شد.

چراغپور در ادامه تاکید کرد: زمانی که حریف از سمت راست حمله می‌کرد و توپ را به منتهی‌ علیه سمت راست دفاع می‌فرستاد وریا غفوری نمی‌توانست خودش را به آن منطقه برساند. یک بار این اشتباه بازیکن بحرین را در موقعیت خوبی قرار داد که ضربه قیچی یا ملخک او از روی دروازه به بیرون رفت. در نوبت دوم توپ در موقعیتی خوب به بازیکن قطر رسید که عدم توانایی این بازیکن در زدن ضربه سر در حالی که او در مقابل دروازه قرار داشت باعث شد که توپ را به اوت بزند.

کارشناس فوتبال ایران با اشاره به ایراد دوم فنی تیم ملی در دیدار مقابل بحرین خاطرنشان کرد: نکته دوم مربوط به زمانی بود که مرتضی پورعلی‌گنجی صاحب توپ می‌شد و او در شروع دوباره مسابقه دچار تعلل می‌شد. پورعلی‌ گنجی در ارسال پاس به هم‌تیمی‌های خود تعلل می‌کرد و با پا به توپ شدن از یونیت خط دفاعی عبور می‌کرد و حتی از یونتی که آندرانیک تیموریان و جواد نکونام در آن حضور داشتند می‌گذشت. البته احساس می‌کنم در یکی دو صحنه نکونام در این مورد به پورعلی گنجی تذکر داد اما باز هم این بازیکن چند بار این اقدام را انجام داد که در یک نوبت پس از تعلل در دادن پاس توپ را لو داد و یک نوبت هم پاسی اشتباه ارسال کرد که باعث به وجود آمدن شکافی عمیق در خط دفاعی و فرصت ایجاد حمله به بحرین شد.  بدون شک باید این نواقص در دیدار بعدی برطرف شود.

وی تاکید کرد: در دیدار مقابل بحرین تعویض‌های خوبی انجام نشد. کی‌روش در نیمه دوم دو تعویض همزمان انجام داد که طی آن علیرضا جهانبخش و سردار آزمون به صورت همزمان به جای مسعود شجاعی و رضا قوچان‌نژاد وارد زمین شدند. با این تصمیم دو مهاجم از زمین خارج و دو مهاجم دیگر به زمین آمدند.

کارشناس فوتبال ایران افزود: به احتمال فراوان کی‌روش از این دو تعویض یکی از این دو هدف را دنبال می‌کرد. او یا قصد داشته با حمله دفاع کند و بازیکنان کار دفاع را از همان خط حمله انجام دهند و یا به دنبال این بوده که به خاطر پیروزی پرگل امارات بر تعداد گل‌های زده تیم ملی بیفزاید. اگر هدف دفاع با حمله را داشته که در آن مدتی که تعویض‌ها انجام شد بحرین صاحب 5 ضربه ایستگاهی، 3 ضربه کرنر و یک شوت به هدف شده است که این نشان می‌دهد در این هدف ناموفق بوده و اگر برای بالا بردن آمار گلزنی تعویض‌ها انجام شده که این مهاجمان موقعیتی به وجود نیاورده‌اند و در گلزنی ناموفق عمل کرده است. به نظر من باید در این تعویض‌ها تجدید‌نظر شود. اگر سروش رفیعی که خصوصیات هافبک را دارد به جای یک مهاجم به میدان می‌‌آمد می‌توانست تاثیر بیشتری داشته باشد.

*اول استرالیا و سپس ایران کیفیت بالاتری از سایر حریفان داشتند

کارشناس فوتبال ایران در مورد اینکه قبل از شروع مسابقات همه از شرایط تیم ملی ناراضی بودند و می‌گفتند در گروه‌مان دچار مشکل می‌شویم اما حالا پس از پیروزی مقابل بحرین همه از حضور ایران در فینال صحبت می‌کنند و آیا این صحبت‌ها غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد اظهار داشت: تاکنون بازی تمام تیم‌های حاضر در جام‌ ملت‌های آسیا به غیر از چین و ازبکستان را نگاه کردم. به نظر من تاکنون اولین تیمی که نشان داده پتانسیل حضور در جمع 4 تیم برتر را از لحاظ پتانسیل فنی دارد استرالیا است. این تیم یک الگوی فوتبال نو در قالب فوتبال انگلیس که وابسته به پاس‌های بلند دقیق، باز بازی کردن، سانتر موثر و مهاجم نوک موثر است را دارد. این تیم فوتبالی شناور از لحاظ فنی بازی می‌کند که توانسته خود را تا به اینجا برتر از سایر حریفان نشان دهد.

وی افزود: دومین تیمی که نشان داده می‌تواتد به جمع برتر 4 تیم برسد ایران است. با اینکه تیم ملی از لحاظ مهره و بازی تک‌مهره در سطح بالا و شاخصی نیست، یعنی بازیکن خاصی در تیم حضور ندارد که بتواند با تکنیک و توان خود تمام برنامه تاکتیکی حریف را در یک لحظه نابود کند اعتقاد دارم از لحاظ بار فنی و دانشی و همچنین گردش توپ در زمین توانستیم در سطحی بالا نسبت به سایر حریفان ظاهر شویم. تیم ما در دانش گردش توپ به زمین بسیار خوب عمل کرده است. دانش گردش توپ در زمین  یعنی زمانی که حریف حمله می‌کند خیلی خوب و کلاسیک دفاع می‌کنیم. وقتی توپ را در دفاع می‌گیریم خیلی روشن و واضح ضدحمله می‌زنیم. وقتی توپ در میانه می‌گیریم خیلی روشن و واضح طراحی حمله می‌کند و وقتی حریف از میانه میدان حمله می‌کند خیلی واضح و روشن حفظ در مقابل می‌کنیم و 4 اصول اصلی فوتبال را رعایت می‌کنیم.

کارشناس فوتبال ایران با اشاره به اینکه ژاپن سومین تیم قوی تورنمنت بوده اظهار داشت: ژاپن خیلی راحت و با کلاس در تمام 12 مربع فنی درون زمین بازی می‌کند. اینطور نیست که ژاپنی‌ها در مربع چهارم توپ را بی‌هدف برای مربع نهم ارسال کنند. این تیم فوتبالی تکنیکی و با برنامه ارائه می‌دهد. چهارمین تیمی که نشان داده حرف برای گفتن دارد عراق است. آنها فوتبالی بشاش، زنده و پویا ارائه می‌دهند و با وجود قالب سنتی‌ای که دارند به خاطر تلفیق فوتبال خود با خصوصیات فوتبال مدرن مثل تکل زیاد، درگیری فیزیکی، سانتر، پاس‌های فراوان و ارائه فوتبال گلادیاتور وار توانستند خود را جزو تیم‌های قدرتمند جام معرفی کنند.

چراغپور با اشاره به اینکه به هیچ وجه نمی‌توان کره جنوبی را یک تیم ضعیف قلمداد کرد اظهار داشت: پنجمین تیمی که در این جام توانست خودش را خوب نشان دهد کره جنوبی است. مصاحبه‌ای که روز گذشته از اشتیلیکه سرمربی آلمانی کره جنوبی دیدیم متوجه شدیم که ریاکاری کره‌ای‌ها با هوش آلمانی سرمربی این تیم تلفیق شده است. در 20 سال گذشته هیچ وقت ندیدم مربی‌ای در فوتبال بگوید ما خیلی ضعیف و بد هستیم و با عملکرد خود نشان دادیم پتانسیل رسیدن به موفقیت را نداریم و نمی‌توانیم انتظارات را برآورده کنیم. کره جنوبی پتانسیل بسیار بالایی دارد اما این صحبت ریاکارانه مطرح شده و نمی‌توان به آن استناد کرد. البته از لحاظ فنی کره جنوبی در دو بازی قبلی عملکرد خوبی نداشته اما به نظر می‌رسد این تمام توان کره نیست و آنها تیمی مرموز هستند.

*ژاپن برای ما حریفی بهتر از عراق است

وی در پاسخ به این سوال که بهتر است ایران با ژاپن دیدار کند یا اینکه در مرحله بعد به مصاف عراق برود خاطرنشان کرد: نظر شخصی من این است که ما مقابل تیمی مثل ژاپن بهتر بازی می‌کنیم و راحت‌تر می‌توانیم برنده شویم. تیم ملی ایران در چند سال اخیر نشان داده مقابل تیم‌هایی که دارای دانش فنی فوتبال هستند بهتر بازی می‌کند. در جام جهانی 2014 مقابل آرژانتین و نیجریه خیلی بهتر بازی کردیم تا  دیدار مقابل بوسنی که از لحاظ دانش فوتبال در سطح پایین‌تری نسبت به دو تیم دیگر است. با توجه به اینکه کی‌روش یک مربی فنی بسیار بادانش است مقابل حریفانی مثل ژاپن که دارای دانش فنی هستند راحت‌تر فوتبال بازی می کنیم چرا که عملا کی‌روش مربی‌ای نیست که از بازیکنان بخواهد حریف را بزند یا اینکه با ادبیاتی مثل مقابله تا پای جان برای زدن حریف، زدن تکل به زیر پای بازیکنان حریف بخواهد چنین عملکردی داشته باشیم. در کل باید منتظر بمانیم تا ببینیم شرایط جدول به چه شکلی رقم می‌خورد و در روزهای آینده چه اتفاقی می‌افتد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس