به گزارش مشرق، «جبار آذين» منتقد و مدرس سينما در گفتوگو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس در مورد فيلم سينمايي «اخراجيها3» ساخته مسعود دهنمکي، اظهار داشت: فيلم موفق و پرفروش «اخراجيها3» که با استقبال خوب مردم رو به رو شده و علاوه بر داغ کردن بازار سينما به رونق سينماها انجاميده، تغييري چشمگير در معادلات سينمايي و فرهنگي کشور از منظر مخاطب و اقتصاد ايجاد کرده است.
وي در ادامه افزود: اين موفقيت و اين نقش تاثيرگذار سينمايي، بدون شک ميتواند در الگوسازي براي فيلم و سينما بسيار تعيينکننده باشد و گوي رقابت فيلمهاي ارزشي و غير ارزشي را از سبد سوداگران سينما خارج کند. و همين مسئله است که باعث شده تا تمام مخالفان اين فيلم شامل طيفهاي مختلف سينمايي و سياسي مقابل فيلم «اخراجيها3» و کارگردان آن صفبندي کنند.
آذين تصريح کرد: جالب اين که اين صفبندي نيز ارتباطي به فرم، محتوا، پيام و يا نقاط قوت و ضعف فيلم ندارد و صرفاً شيطنتهايي است براي کماهميت جلوه دادن فيلم «مسعود دهنمکي» و تاثير مهمي که ميتواند در سينما داشته باشد.
اين مدرس دانشگاه در ادامه به فارس، گفت: «اخراجيها3» حاصل نگاه و تفکر يک فيلمساز سخت کوش سينما است که براي رسيدن به جايگاه فعلياش در عرصه هنر هفتم و تسلط بر ابزار سينما جهت به کارگيري آن در مسير اهداف ارزشي خود زحمات زيادي را متحمل شده است.
وي در ادامه بيان داشت: گر چه او هنوز هم به رغم توفيق فيلمهايش، راه طويلي براي تکامل و حرفهاي شدن پبش رو دارد ولي همين قدر که هنرمندي ايستا و جزمانديش نيست، محترم و ارزشمند است.
آذين ادامه داد: مهمترين نکته در خصوص «اخراجيها3» اين که اين فيلم نشان دهنده بلوغ فکري، سينمايي و نشات گرفته از نگاه «مسعود دهنمکي» به جامعه، دانش سينمايي و اجتماعي او است.
اين مدرس دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: بستر اصلي ساختار محتوايي «اخراجيها3»، زندگي و مناسبات اجتماعي ايران امروز است که نگاه کارگردانش از آن يک کمدي، تراژدي با مضامين اجتماعي سياسي ساخته است. اگر چه گاه مکس طولاني روي موضوعها، گروهها و جريانهاي سياسي آن را تا حد بيانيه سياسي جلو ميبرد ولي هوشمندي «مسعود دهنمکي» در استفاده از طنز، رفتارها و کاراکترهاي کاريکاتوري آن را در محدوده اجتماع نگه داشته و در مسير زندگي به حرکت درآورد.
اين منتقد در ادامه افزود: انتقاد از زاويه طنز و سازندگي نگرش سينمايي به نسبت پخته با توجه به ظرفيت قصه، مضمون، محتوا و ساختار کلاسيک «اخراجيها3» و همچنين پر رنگي نگاه ارزشي «مسعود دهنمکي» بعث تثبيت يک فيلم نمونه و قابل تامل در سينما شده است.
آذين ادامه داد: توفيق اين فيلم سبب شد تا آنها که منافعشان از الگو شدن «اخراجيها3» به خطر افتاده در قالبهاي سياسي و سينمايي جنجالسازي کنند به همين خاطر دو جريان سياسي، سينمايي به مقابله با اين فيلم و سينماي ارزشي برخاستهاند.
اين مدرس دانشگاه در ادامه به فارس، گفت: ابتذالگرايان و هاليوودگراها از يک سو و سياسيون هميشه مخالف از ديگر سو شاخص مخالفان هستند. ابتذالگرايان سينماي ايران يعني سوداگران و بازاريسازان که از شکلگيري سينماي ارزشي کشور به سردمداري فيلمهايي چون «ملک سليمان» و «اخراجيها3» به هراس افتادهاند و منافع خود را در خطر ميبينند، تمام توان خود را صرف فيلم «مسعود دهنمکي» کردهاند.
آذين ادامه داد: هاليوودگرايان هم با هر گونه ارزش انساني و اخلاقي سر ستيز دارند و قصه آمالشان سينماي بيدرو پيکر غرب است و در مقابل «اخراجيها3» شمشير خود را از رو بستهاند براي ورشکستگان سياسي هم مضامين اين فيلم بهانهاي جهت هجمه به ارزشهاي فيلم و جامعه شده است.
اين منتقد در ادامه بيان داشت: واقعيت اين است که جدا از اين جنجالهاي کاذب «اخراجيها3» يک فيلم کمدي، تراژيک درباره مسائل و مشکلات جامعه ما است و با نگاهي طنز انتقادي به مفاهيم و مقولههاي ارزشي، انسانهاي مومن، مؤمننما و سوءاستفادهکنندگان از بيتالمال و همچنان حافظان ارزشهاي و مبلغان ضدارزشها در قالب فيلم و سينما ميپردازد که اتفاقاً نسبت به دو فيلم قبلي «مسعود دهنمکي» درامي اصوليتر، کارگرداني و بازيهاي قويتري دارد.
او گفت: در واقع «اخراجيها3» آيينهاي است که کارگردانش از زاويه نگاه خود به سوي جامعه گرفته و آنچه ديده ميشود گوشههايي از جريانهاي تلخ و شيرين ايران است به عبارت ديگر «اخراجيها3» ماحصل نگاه انساني و سينمايي «مسعود دهنمکي» به اجتماعي بوده و به رغم تمام کاستيهاي هنري از جمله ارائه تصاويري تک بعدي از بعضي رسانهها و شخصيتها قرين توفيق اجتماعي شده است. در واقع توفيق اقتصادي و اجتماعي «اخراجيها3» توفيق سينماي ايران است.
«جبار آذين» در پايان اين گفتوگو خاطرنشان کرد: کلام آخر اينکه تريلوژي «اخراجيها» و آثاري مانند «ملک سليمان» سينماي ايران را احيا و آبرومند کرده است و اين کار بزرگي است و ارزشمندي است.