جلال چراغپور می گوید بررسی علمی نشان می دهد که بار فنی تیم ملی ایران از ژاپنی که فلسطین را گلباران کرد بیشتر است.

بار فنی ما از ژاپن هم بیشتر است/ فرق مربی ایرانی و کی‌روش/ شکست قطر یک اتفاق بود
گروه ورزشی مشرق - از نظر جلال چراغپور کارشناس برجسته فوتبال ایران، تیم ملی کشورمان با کارلوس کی روش راهش را پیدا کرده و در تقابل با قطر مشکلی نخواهد داشت. هر چند که وی معتقد است حریف روز پنجشنبه تیم ایران در برابر امارات دچار اتفاقات شد و بازی نخستش در جام ملت‌ها را واگذار کرد.

مدرس شناخته شده فوتبال ایران در گفتگو با خبرنگار مشرق، به دلایل پیروزی 2-0 تیم ایران برابر بحرین و اصولا پیشرفت فوتبال کشورمان - از زمان حضور کارلوس کی‌روش پرتغالی بر روی نیمکتش - اشاره می‌کند که جالب توجه است.

** بار فنی تیم ایران از ژاپن هم بیشتر است

چراغپور در ابتدای صحبت‌های خود گفت: من بازی امروز ژاپن برابر فلسطین را دیدم، بدون هیچ تعصبی می‌گویم بار فنی تیمی که کارلوس کی‌روش درست کرده از ژاپنی‌ها هم بیشتر است، وقتی می گوییم بار فنی باید توجه داشته باشیم که 8 زیرمجموعه این بحث را مد نظر قرار دهیم:

1- لحظه ای که حریف ما را وادار به دفاع در منطقه یک سوم دفاعی خودمان می کند.

2- مرحله‌ای که حریف می خواهد در میانه میدان معماری حمله انجام دهد.

3-  وقتی‌که حریف در زمین خودی بدون فشار توپ را از ما می‌گیرد.

4- زمانی‌که حریف توپ از دست می‌دهد و برنامه ای برای پس گرفتن آن نیاز است.

این چهار مرحله پیش از این با عکس العمل های مناسب از سوی ملی پوشان ما روبرو نبود. اما شما دیدید که چطور با آندو تیموریان و جواد نکونام طراحی حملات بحرین را به هم ریختیم، یا وقتی توپ را از دست دادیم چطور نگذاشتیم در بقیه ساختار دفاعی حفره‌ای ایجاد گردد.

از همه مهمتر اینکه برای چهار مرحله یاد شده چهار مرحله عکس هم دارد که ما در آنها قابل قبول هستیم. یعنی یاد گرفتیم در حملات‌ِسریع، ضد حملات و حمله تدریجی و مالکیت توپ برنامه داشته باشیم. این در شرایطی است که قبلا فقط فکر می کردیم باید از خط دفاع هر توپی که داشتیم را برای علی دایی بفرستیم، این مهاجم هم حتی از توپ‌های مرده گل می ساخت، در شرایطی که بازی هایمان بار فنی نداشت.

بار فنی ما از ژاپن هم بیشتر است/ فرق مربی ایرانی و کی‌روش/ شکست قطر یک اتفاق بود
به هر تقدیر تیم امروز ما به غنای فنی بارسلون یا بایرن مونیخ نرسیده اما هر 8 جنس مورد نیاز برای موفقیت در آسیا را دارد. ما امروز تیمی داریم که به سختی اجازه شوتزنی به حریف را می دهد و این نکته ارزشمندی است.

** فرق مربی ایرانی و کی‌روش

مدرس فوتبال در ادامه تحلیل خود افزود: به نظرم کی‌روش همچنان مربی محتاطی است این ما را به آینده تیم در جام ملت‌ها امیدوارتر می کند. وقتی 0-2 از بحرین جلو افتادیم اگر یک مربی ایرانی روی نیمکت داشتیم حتما مدافع وارد جریان بازی می‌کرد. اما دیدید که کی‌روش دو مهاجم جدید را جای مهاجمان قبلی خود آورد، این شاید روی کاغذ چیز دیگری را نشان دهد اما در عمل ثابت کرد که کی روش حواسش هست می خواهد همچنان محتاط بماند.

** شکست قطر در راستای اهداف تاکتیکی

چراغپور در مورد شکست سنگین قطر برابر امارات هم نظرات جالبی دارد: صادقانه بگویم که وقتی بازی 0-1 به سود قطر بود می‌اندیشیدم که در نهایت برنده بازی قطر خواهد بود، با این حال فوتبال روی دیگرش را به این تیم نشان داد. ما بزرگتر از یرزیل یا اسپانیا که نداشتیم، دیدید که این میزبان جام جهانی هم وقتی اهداف اولیه اش به هم ریخت 7 گل خورد و در هم شکست. قطر هم در تقابل با امارات همین بلا سرش آمد. بازی امارات و قطر خاص بود؛ مثل پیروزی 2-6 مابرابر کره در جام ملت های 1996.

وی در توضیح استدلال خود افزود: خیلی ساده اهداف استراتژیک قطر به هم خورد تا از هم بپاشد. با این حال شاید در فرصت کوتاه باقیمانده بروند و تجدید سازمان کنند. به نظرم می توان منتظر تیمی بود که قصد دارد معادلات جدیدی را در گروه C ترسیم کند و شاید تنها مشکل بزرگ قطری ها در بازگشت دوباره به بازی‌ها تفکرات کارلوس کی‌روش باشد. مربی ما قطعا از علاقه آنها برای جبران شکستشان برابر امارات با خبر است و از آن استقبال می کند. قطری ها باید هجومی بازی کنند و اخذ این تاکتیک قطعا کی‌روش را خوشحال می‌کند چون ایران نشان داده که در چنین شرایطی حتی یارای تقابل با بزرگترین تیم های دنیا را هم دارد. شخصا از بابت دیدار با قطر نگرانی ندارم چون تفکرات کی‌روش را همان طوری دیدم که باید باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    شما درحدی نیستی که نظر بدی -کارلوس کیروش فقط مربی تدافعی هست تمام-در قبال پولی که میگیره کارایی نداره
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    بار فنی ما از ژاپن هم بیشتر است!؟!؟!؟
  • ابراهیم ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    به قطر و امارات نبازیم صلوات!
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    شما برو دعا کن برای اون حرکت حقیقتی داور به اشتباه پنالتی رو نگرفت و ایران بدون دروازه نشد و تیم 10 نفره نشد حیف که داوری به نفع ما بود
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    اره خیلی..دیگه برای همه ثابت شده
  • شاهد ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    حتماً شما در حد نظر دادن هستی که نظر میدی!!!!!!!!! برو کشکت رو بساب ناشناس
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    وقتی چیزی از فوتبال حالیت نیست مجبورت نکردن که نظر بدی
  • حسین ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    مین نمیدانم چرا دوستانی که از کی روش انتقاد میکنند ، یادشان رفته تیم ایران را در شرایط بحرانی به برزیل 2014 رساند و فقط یک اشتباه کافی بود که ما راهی پلی آف شویم . شاید مربی ایرانی بود ، نمی توانستیم حتی به پلی اف بریم .
  • ناشناس ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    فرق مربی ایرانی با کی روش این است که ایرانی ها علاوه بر اینکه دانش مربیگری ندارند باندی هم عمل می کنند
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    پسر خوب زمانی که کیروش در تیم منچستر بازی مربی بود تمام تیم های دنیا متوسط پاسکاریشون 400 تا 450 بود و تیم منچستر نزدیک 500 و بالاترین متوسط پاس صحیح در بازی رو در کل اروپا داشت. و همون موقع به اعتقاد خیلی ها بهترین منچستر دوران فرگوسن رو شاهد بودیم
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    لابد یه چیزی هست که الان ما تیم اول آسیا هستیم. منم قبول دارم تیم ژاپن و کره از نظر کیفیت بازیکن از ما بالاتر هستند اما تیم ما داره بهتر عمل میکنه
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    حسین درست میگه. لیگ ایران چه بازیکن هایی رو در اختیار کیروش گذاشته؟ ژاپن و کره دوجین بازین خوب توی اروپا دارند که اکثرشون هم یکس بازی میکنند. این نشن میده که کیفیت بازیکن های اونها در چه حدی هست. اما ما چی؟ یه ناه به ابزاری که داریم هم بندازیم بد نیست
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    شما سواد انگلیسی بلد باشی تمام روزنامه های خارجی و گزارشگران خارجی بازی ایران گفتن پنالتی بوده دروازه بان ایران هم باید اخراج میشد متاسفانه
  • نصیر ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    2 کارشناس شبکه ماهواره ای که داشتن بازی رو از استرالیا پخش می کردن گفتن حرکت عمدی حقیقی روی مهاجم بحرین خطا بوده و داور باید به نفع بحرین پنالتی می گرفت و حقیقی هم باید اخراج میشد از زمین همینطور یکی از کارشناسان گفت باید به اعتراض عجیب تیموریان به داور هم داور کارت زد می داد و اون تکل اول بازی دژاگه روی پای حریف هم اگر داور ناشی بود می تونست کارت بده واقعا نمی فهمم بازیکنان ایران چرا با وجوی که جلو هستن این قدر زود عصبی میشن؟؟
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    جناب چراغپور تمام آسیا بازی ژاپن و کره رو دید بازی دیروز ایران رو هم دید مشخص شد کدوم تیم سطح بازیش به قول شما از آسیا بالاتره!..
  • دکتر ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    حتی 5 دقیقه از فوتبال روان و بدون اشتباهی که ژاپن بازی کرد رو در بازی پر اشتباه دیروز ایران که درصد پاس و تعداد پاس سالم اون با آمار منتشر شده در همین مشرق حتی از بحرین هم در بازی دیروز کمتر بود ندیدیم! این هم شد مثل حرف قبلی جناب چراغپور که گفته بود سطح بازی تیم ملی ایران از آسیا فراتر رفته و شانس اصلی قهرمانیه! جالب اینجاست خود سرمربی ایران و تیم ملی ایران داره دست و پا می زنه داخل گروه اول بشه به ژاپن نخوره و حذف شه!
  • ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    جناب چراغپور مصاحبه های قبلی شما با مصاحبه های امروز شما بسیار تفاوت دارد تا دیروز عملکرد کیروش را زیر سوال می بردید امروز تعریف و تمجید آقای مدرس با تمجید از کیروش شما کمک تیم ملی نخواهید شد
  • محسن ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    متاسفم برات " ایرانی " ! تمام رسانه ها ، مردم و کارشناس ها میگن داور 3 گل رو برای ما آفساید گرفت اونوقت شما پنالتی ای رو به نفع تیم حریف میگیری که اصلاٌ 1 درصدم پنالتی نبود و اصلاٌ دربارش صحبت نشده !
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    تو که در حد کامنت گذاشتن تو مشرق هم نیستی :))
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    درود و خسته نباشید به مشرق عزیز خیلی ممنونم نظرات استاد بزرگ چراغپور را کار میکنید حداقل آدم چند تا درس میگیره وگرنه بقیه که فقط ایراد الکی میگیرند و انگار بازی و نتایج تیمهایه خودشون رو فراموش کردند!!!
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    به قول یکی از دوستان گر تو بهتر میزنی بستان بزن!
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    کی روش باید تا آخر عمرش در ایران بماند یه مربی خوب گیرمون افتاده ببینم با این نظرات شخمیتون میپرونین بره ؟
  • كارشناس ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    ما هميشه با يك يا دو برد دجار توهم ميشيم ما اﻻن خيلى وقت جام نكرفتيم وهميشه به جام هاى كه در زمان عصر دايناسورها بدست اورديم افتخار مى كنيم اﻻن ما جون بحرين را برديم شديم بهتر از تيمهاى ديكر !؟ خدايا كى ما واقعيت را قبول كنيم
  • رضا ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    اطلاع ندارین نظر ندین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس