قیمت نفت اوپک در حالی به سطح ۴۴ دلار سقوط کرده که وزیر نفت با انتقاد از سیاست عربستان در پائین نگه داشتن قیمت نفت، گفت: عربستان خودش را به خواب زده و نمی‌توان آنها را بیدار کرد.

به گزارش مشرق، روزگار نفت این روزها حسابی سیاه شده است و کشورهای بزرگ تولید و صادر کننده نفت دور جدید سقوط آزاد قیمت طلای سیاه را این روزها تجربه می‌کنند.

بر این اساس پس از آنکه قیمت نفت هفته جاری به بشکه ای کمتر از ۵۰ دلار رسید، در آخرین معاملات انجام گرفته روز گذشته بهای هر بشکه سبد نفتی اوپک هم به سطح ۴۴ دلار و ۸۰ سنت سقوط کرد تا این کاهش قیمت صدای انتقاد وزیر نفت ایران را هم درآورده باشد.

بیژن زنگنه در جمع اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح سیاست نفتی عربستان سعودی، گفت:" یک موقع یک نفر خواب است با تکان بیدار می شود اما موقعی یک نفر خود را به خواب زده و هر چه تکانش دهی بیدار نمی شود عربستان کشوری نیست که نداند چه کار می کند، تصمیم گرفته این کار را بکند.

وزیر نفت با اعلام اینکه عربستان و چند کشور دیگر می خواهند قیمت نفت پایین باشد و نمی گذارند بالا رود، تصریح کرد: نفت مساله پیچیده ای است و بحث سیاسی آن قوی است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین با رد هر گونه فروش و صادرات نفت ایران به روش‌های غیر قانونی، تاکید کرد: فروش نفت به طور قانونی انجام می شود و هر کاری که انجام می دهیم طبق قانون است.

عربستان خیال کاهش تولید نفت ندارد

رسانه های عربی گزارش داده اند: عبدالله پادشاه عربستان با بیان اینکه کشورش برنامه ای برای کاهش تولید نفت خود ندارد، گفته است: دولت ریاض با "اراده ای مستحکم" با کاهش قیمتها مقابله خواهد کرد.

این اظهار نظر پادشاه عربستان بار دیگر با واکنش معامله گران بازار نفت روبرو شد و در نهایت قیمت نفت خام سقوط آزاد قیمتی جدید را تجربه کرد به طوری که قیمت نفت برنت دریای شمال، سبد نفتی اوپک و وست تگزاس آمریکا به سطح پائیین تر از ۵۰ دلار کاهش یافت.

از سوی دیگر، عربستان سعودی در حالی قصد کاهش عرضه و تولید نفت خود را ندارد که کشورهای روسیه و عراق هم در آشفته بازار کاهش قیمت نفت، تولید و صادرات نفت خود را افزایش داده اند.

وزارت فدراسیون انرژی روسیه با انتشار گزارشی از شکسته شدن رکورد تولید و صادرات نفت روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی خبر داد و اعلام کرد: نفت این کشور با دستیابی به میانگین روزانه ١٠,٥٨ میلیون بشکه در سال ٢٠١٤ به بالاترین میزان خود در دوران بعد از فروپاشی شوروی سابق رسید.

در همین حال پس از آنکه فدراسیون انرژی روسیه هم  از ثبت رکورد جدید تولید طلای سیاه در سال گذشته میلادی خبر داد، صادرات نفت خام عراق در آخرین ماه سال ٢٠١٤ میلادی یک رکورد تاریخ ساز را در صنعت نفت این کشور عضو اوپک به ثبت رساند.

وزارت نفت عراق با انتشار اطلاعیه ای، اعلام کرد: صادرات نفت این کشور در ماه دسامبر ٢٠١٤ میلادی به روزانه دو میلیون و ٩٤٠ هزار بشکه رسیده که این مقدار صادرات نفت در عراق از سال ١٩٨٠ میلادی بی سابقه بوده است.

رکورد صادرات نفت آمریکا شکسته شد

همزمان با مسابقه نفتی عراق، عربستان و روسیه، آمریکا هم با استفاده از ذخایر شیل اویل خود این روزها به یکی از کشورهای صادر کننده طلای سیاه در بازار تبدیل شده که این سیاست زمینه تضعیف بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی را فراهم کرده است.

مرکز آمار و مدیریت اطلاعات انرژی آمریکا با انتشار گزارشی، اعلام کرد: صادرات نفت آمریکا در ماه نوامبر (۱۰ آبان تا ۹ آذر) رکورد زد و با ۳۴ درصد افزایش، به ۵۰۲ هزار بشکه در روز رسیده است که یک رکورد بی سابقه از سال ۱۹۲۰ میلادی تاکنون بوده است.

اوپک فعلا نشست فوق العاده ندارد

هر چند کاهش شدید قیمت نفت تاکنون صدای اکثر کشورهای عضو اوپک را درآورده است اما منابع رسمی اعلام می کنند که تاکنون هیچ یک از اعضای اوپک به طور رسمی درخواست برگزاری نشست فوق العاده را مطرح نکرده است.

رسانه های بین‌المللی مدعی شده اند: با جود افت قیمتهای نفت خام برنت به زیر ٥٠ دلار برای هر بشکه برای نخستین بار در طول و پنج و نیم سال، کشورهای عضو این سازمان تاکنون از اعلام درخواست رسمی برای برگزاری یک نشست فوق العاده خودداری کرده اند.

این در حالی است که اوپک در آخرین نشست خود در ماه نوامبر سال ٢٠١٤ میلادی تصمیم گرفت که به جای کاهش تولید و کمک به افزایش قیمتهای نفت، سقف تولید خود را بدون تغییر ثابت نگه دارد.

سفر نفتی رئیس جمهور ونزوئلا به تهران و ریاض

دولت کاراکاس اعلام کرد: رئیس جمهور ونزوئلا قرار است به منظور گفتگو درباره افت قیمت های نفت به عربستان سعودی، ایران و یک کشور دیگر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سفر می کند.

بر این اساس نیکولاس مادورو قرار است که به دنبال سفرش به چین، به منظور گفتگو درباره افت قیمتهای نفت به عربستان سعودی و دو کشور دیگر عضو اوپک سفر کند.

رئیس کابینه دولت کاراکاس پیش از این گفته بود: پس از سفر به چین به کشورهای عضو اوپک نیز خواهم رفت تا تلاشهای درسطح بالا برای ایجاد راهبردی جهت تقویت قیمت نفت را ادامه دهیم و به تقویت اوپک کمک کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    درسته که کاهش قیمت نفت برای ما ضررهای زیادی داره ولی بزار کم بشه تا شاید ما به خودمون بیایم و از وابستگی به نفت دربیایم
  • عباس ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    سعودیها مگه داخل آدمن که همینجوری بشه بیدارشون کرد، باید با چوب زدشون همونجوری که گاو رو میزنن
  • جواد ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    دوستان مگه قیمت نفت کاهش پیدا نکرده است پس چرا تو ایران قیمت محصولات نفتی ارزان نمیشه چرا قیمت بنزین ارزان نمیشه ایا بالا نگه داشتن قیمت بنزین تو ایران یه جور مالیات اجباری بر مردم نیست خداییش اگه قیمت بنزین رو کاهش بدن عامل 90 درصد گرونی ها کاهش پیدا میکنه
  • محسن از اصفهان ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    نظر من بد نبود چرا منتشر نمی کنی. متأسفانه در ایران بیش از هرچیز دیگری در دنیا، دلالی است که باعث گرانی و تورم قیمتها شده است. معضلی که بانیان ان یکروز به بهانه قیمت بنزین و روز دیگر به قیمت دلار متوسل می شوند. این مشکل برای اقتصاد ایران از تحریمهای خارجی هم آسیبزا تر است و در صورت رفع آن خیلی از مشکلات زندگی مردم و حتی رکود اقتصادی حل خواهد شد.
  • محسن از اصفهان ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    نظر من بد نبود چرا منتشر نمی کنی. متأسفانه در ایران بیش از هرچیز دیگری در دنیا، دلالی است که باعث گرانی و تورم قیمتها شده است. معضلی که بانیان ان یکروز به بهانه قیمت بنزین و روز دیگر به قیمت دلار متوسل می شوند. این مشکل برای اقتصاد ایران از تحریمهای خارجی هم آسیبزا تر است و در صورت رفع آن خیلی از مشکلات زندگی مردم و حتی رکود اقتصادی حل خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس