کد خبر 378045
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از خصوصی‌سازی در صنعت هوایی، گفت: با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ سال است خصوصی سازی در صنعت هوایی می گذرد، گفت: در حال حاضر ارزش کل هواپیماهای ایران در مقایسه با چند هواپیمای مدرن چقدر است آیا می توانیم بگوییم خصوصی سازی در صنعت هوایی به توسعه و بهره وری تبدیل شده است.

 به گزارش مشرق، عباس آخوندی در یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع اظهار داشت: مدت ها است که در کشورمان رشد سریعی را تجربه نکردیم و شاید بیش از چهار دهه است که رشد اقتصادی ایران منفی و یا در حد دو تا چهار درصد است.

وی با بیان اینکه تمام برنامه های توسعه ای کشور با رشد حداقل هفت تا هشت درصد طراحی شده است، افزود: علی رغم همه روندها اگر سرمایه گذاری در ایران حتی ۱۲ درصد رشد کند باز هم امکان دستیابی به رشد هفت درصدی را نداریم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نیاز داریم که یک تدبیری اتخاذ شود که بهره وری مجموعه عوامل تولید در ایران رشد کند تا بتوانیم به رشد بالاتری برسیم؛ بنابراین یکی از پیام های کنفرانس اقتصاد ایران این بود که رشد سرمایه گذاری در کشور، ما را به رشد بهره وری نمی رساند.

آخوندی با اشاره به اینکه تصور اینکه به روش ساده و سرمایه گذاری مالی به رشد دست پیدا کنیم غیر ممکن است، گفت: اصلی ترین مسئله جامعه ایران بهره وری است که باید در دو حوزه اقتصاد خرد و کلان مورد بررسی قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در اقتصاد خرد باید بنگاه، موضوع رقابت و شرایط رقابت در ایران بهبود یابد. همچنین در اقتصاد کلان باید به محیط کسب و کار، محیط رقابتی، بهره وری عوامل انسانی، عوامل تولید و فضای رقابت اقتصادی در ایران توجه داشت.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه وارد یک دوره فروکاستن ارزش اندیشه و علم در کشور هستیم بیان کرد: ساده سازی های بیش از حد در حد توهم آفرین مشکلاتی ایجاد کرده که موضوعات مهم را به مسائل پیش پا افتاده تقلیل داده است و ما هنوز تصور می کنیم که این شرایط با شعار حل می شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان هایی که دچار عادات غلط می شوند برون بردن از این وضعیت کار بسیار سختی است گفت: متاسفانه در جامعه با انباشتی از عادات غلط مواجهیم و دچار ساده انگاری های بیش از حد هستیم.

آخوندی تصریح کرد: در وضعیت کنونی اقتصاددانان معتقدند اگر ۱۲ درصد رشد سرمایه گذاری داشته باشیم باز هم به رشد سه درصدی اقتصاد نمی رسیم و این برمی گردد به اینکه چگونه باید فرایند و چرخه انجام کار، نیروی انسانی و بهره وری مورد بازبینی قرار گیرد.

آخوندی با بیان اینکه اندیشه خصوصی سازی در ایران منجر به این شد که واگذاری بنگاه های دولتی بدون ایجاد بازار و محیط کسب و کار و بدون استقرار نهاد بازار و فقط در اندازه واگذاری انحصار انجام شود، گفت: بخشی از انحصارات دولتی بدون ساماندهی بازار واگذار شد و الان بیش از 100 میلیارد دلار در جریان خصوصی سازی از انباشت سرمایه ملی ایران از کنترل دولت خارج شد و در اختیار نهادهای خاص قرار گرفت.

آخوندی با اشاره به اینکه بهره وری این شرکت ها مشخص نیست، اظهار داشت: فرآیند خصوصی سازی در صنعت ریلی پس از ده سال نشان می دهد که نه تنها تداوم سرمایه گذاری انجام نشده بلکه از هزینه منبع استهلاک سرمایه های گذشته مصرف می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ سال است خصوصی سازی در صنعت هوایی می گذرد، گفت: در حال حاضر ارزش کل هواپیماهای ایران در مقایسه با چند هواپیمای مدرن چقدر است آیا می توانیم بگوییم خصوصی سازی در صنعت هوایی به توسعه و بهره وری تبدیل شده است.

آخوندی با اشاره به اینکه این مشکل در صنعت دریایی، حمل و نقل جاده ای و مابقی صنایع هم همین طور است، گفت: نکته مهمی که دریافتم بحث فرآیندها است زیرا راجع به ریسک و عدم قطعیت که در ایران با آن مواجهیم باید فرآیند ها را کنترل کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    حالا من نمی دونم فایده داشته یا نه هر چی هست وضع صنعت هواییمون خرابه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس