فرهاد پرورش: بعد از مذاکرات نقشه‌های پروازی از شرکت بوئینگ دریافت کردیم و پس از آن برخی از مدارک و کتابچه‌های ‌‌بوئینگ نیز برای ایران‌ایر ارسال شد.

 به گزارش مشرق، فرهاد پرورش درباره تأثیر مذاکرات بر روند تهیه قطعات‌ و تعمیر اساسی هواپیما اظهار داشت:‌ در حال حاضر مشکل خاصی از نظر ناوگان نداریم اما مذاکراتی انجام شد‌ که امیدواریم به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: تلاش کردیم از دستاورد مذاکرات 1+5 بهره‌برداری مطلوبی داشته باشیم و از شرایط فراهم شده استفاده کنیم.

مدیرعامل ایران‌ایر افزود: با توجه به آن مذاکرات حدود 7 ماه دیگر تمدید شد بنابراین قراردادهایی که از قبل با کمپانی‌های سازنده داشتیم، استمرار می‌یابد.

پرورش ادامه داد:‌ به تازگی پیشنهاد جدیدی از کمپانی‌های سازنده نداشته‌ایم و همین روال 10 ماهه در قالب اقدام مشترک در مذاکرات 5+1 ادامه دارد بدین ترتیب که در ادامه دوره 6 ماهه اول اقدام ‌مشترک و سپس دوره تمدید 4 ماهه روند ادامه داشت و این دوره 7 ماهه هم تکمیل دوره‌های قبل است.

مدیرعامل ایران‌ایر گفت: آنچه که از 25 نوامبر 2014 مصادف با 4 آذر 1393 به مدت 7 ماه و 10 روز تمدید شد همان موارد قبلی بود که مهلت آن افزوده شد و هیچ چیز کم یا زیاد نشده است اما سعی می‌کنیم که قراردادهای قبلی را ادامه دهیم و از این فرصت استفاده کنیم.

پرورش اظهار داشت: در این راستا تعدادی از موتورهای هواپیما متعلق به ایران‌ایر (14 موتور) برای تعمیر اساسی به خارج‌ کشور فرستاده شد که برخی از آنها تعمیر شده و به داخل کشور بازگشته و برخی نیز در حال تعمیر است.

مدیرعامل ایران‌ایر اضافه کرد: پیش از این، نقشه‌های پروازی از شرکت بوئینگ دریافت کردیم و پس از آن برخی از مدارک و کتابچه‌های ‌‌بوئینگ نیز برای ایران‌ایر ارسال شد؛ در همان دو نوبت 4 و 6 ماهه در قالب اقدام مشترک مذاکراتی انجام شد و در چارچوب تفاهم‌نامه این مدارک را دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه هما در شرایط تحریم 35 سال تلاش کرد پروازهای ایمن داشته باشد، افزود: نمایندگان کمپانی سازنده بوئینگ بارها از ما به خاطر حفظ ارزش و اعتبار برند آنها قدردانی کرده است.

 تمدید قرارداد‌های قبلی با کمپانی‌‌های سازنده هواپیما در مذاکرات 4 آذر

در برنامه اقدام مشترک ایران در مذاکرات ژنو، آنچه تعیین شد بندهای مختلفی داشت که یک بند آن در حوزه حمل‌ و نقل هوایی بود.

در توافقات ژنو سال گذشته ایران و کشور‌های عضو گروه 1+5، موضوع «تحریم فروش و تعمیر قطعات هواپیماهای مسافر‌ی» برای کشور ایران به مدت 6 ماه لغو شد.

پس از این توافقنامه بود که شرکت‌های بوئینگ و جنرال الکتریک به‌عنوان دو غول هواپیماسازی آمریکایی، مجوز وزارت خزانه‌داری این کشور را برای صادرات قطعه هواپیما به ایران ‌دریافت کردند. این مجوز‌ها اغلب مشمول شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بود.

‌در تفاهمنامه 1+5 یک بند در قالب دو مفهوم در مورد صنعت حمل‌ و نقل هوایی نوشته شده مبنی بر اینکه مقرر شد مجوز بازرسی از هواپیماهای ایران در حوزه ایمنی صادر شود ضمن آنکه قطعاتی که با موضوع ایمنی در ارتباط است به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی داده شود.

در این راستا بر مبنای این یک تاریخ آغاز تعیین شد ‌که سی‌ام دی‌ماه 92 بود، مقرر شد اجرای این برنامه به مدت 6 ماه به طول بیانجامد که تا 20 جولای 2014 (29 تیرماه 93) ادامه دارد و اگر روند مذاکرات مثبت بود، در گام بعد موضوع مجوز خرید هواپیما نیز بررسی ‌شود که به نتیجه قابل توجهی نیانجامید.

در گام سوم هم فعلاً همین توافقات محدود از 25 نوامبر 2014 مصادف با 4 آذر 1393 به مدت 7 ماه و 10 روز تمدید شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس