کد خبر 377359
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات غیرنفتی ایران در ۹ ماهه امسال با احتساب میعانات ۳۵.۲ میلیارد دلار بوده که برهمین اساس این میزان صادرات به لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ و به لحاظ وزنی ۵ درصد افزایش داشته است.

 به گزارش مشرق، ولی الله افخمی راد در دومین روز از کنفرانس اقتصاد ایران در نشست تخصصی کسب و کار، خصوصی سازی و فضای رقابتی، با بیان اینکه چین با 26 درصد عمده ترین وارد کننده کالا در این مدت بوده است، افزود: عراق با 18 ، امارات 11 ، افغانستان 7 و هند با 6.3 درصد به ترتیب دیگر وارد کنندگان کالاهای ایرانی بوده اند و بنابر این حدود 70 درصد صادرات ایران در 9 ماهه امسال به این 5 کشور بوده است.

وی با بیان اینکه در همین مدت 38 میلیارد و 400 میلیون دلار کالا به کشور وارد شده، گفت: این واردات به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 و به لحاظ ارزشی 15 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه گرچه امسال شاهد رشد 18 درصدی صادرات غیرنفتی بوده ایم، گفت: اما این راضی کننده نیست و دولت باید موانع صادرات را از پیش پای صادرکنندگان بردارد.

وی با بیان اینکه بیشتر صادرات و واردات ازجانب دولت انجام می شود و سهم دولت در تجارت کشور بالاست، افزود: بخش خصوصی به دلیل تحریم ها قادر نیست فضای رقابتی خود را در صادرات و واردات به خوبی انجام دهد بنابراین دولت باید در این زمینه کمک کننده بخش خصوصی باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ما از سیاست وزارت خارجه در تنش زدایی در روابط خارجی با کشورهای دیگر حمایت می کنیم و امیدواریم هرچه زودتر این موضوع فیصله یابد.

وی با بیان اینکه خطوط منظم هوایی و دریایی به کشورهای هدف صادراتی خود نداریم و خطوط ریلی نیز نتوانسته به صورت یک خط یکپارچه با همسایگان ایجاد کند، گفت: ناوگان حمل و نقل ما نیاز به نوسازی دارد و جوابگوی نیاز صادرکنندگان و واردکنندگان نیست. همچنین موانع مقرراتی که داریم گاهی اوقات باعث ایجاد محدودیت می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از اینکه دولت از واردکنندگان مواد اولیه حقوق واردکنندگان را می گیرد اما به هنگام صادرات محصولات آنها تخفیف ها و جوایز قانونی را بازپس نمی دهد، گفت: چگونه توقع داریم با این روند صادرات غیرنفتی ما افزایش یابد.

وی  با بیان اینکه دولت باید پیمان نامه های پولی دو جانبه با کشورهای شریک ایران مثل ترکیه و عراق منعقد کند تا با ارز همان کشورها مبادلات انجام شود، افزود: حضور در اتحادیه های گمرکی، توافق نامه های مبادلات تجاری و پنجره تجاری واحد در گمرکات از دیگر اقداماتی است که باید دولت در این زمینه به انجام برساند.

افخمی راد، پیوستن به سازمان تجارت جهانی را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: اگر بتوانیم از عضو ناظر به عضو اصلی این سازمان تبدیل شویم شرایط رقابتی ما بسیار بهتر خواهد شد و ما در دولت باید قوانین و مقررات را طوری بازنگری کنیم که بتوانیم زودتر به این سازمان بپیوندیم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس