کد خبر 377286
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹

پس از آغاز چرخش سیاسی اروپا و آمریکا در قبال سوریه که رئیس جمهوری سوریه آن را «کُند» توصیف کرد، منابع مطلع از آغاز تعدیل سیاست ترکیه در قبال دمشق خبر دادند.

به گزارش مشرق، طی دو ماه گذشته اخبار رسیده از محافل دیپلماتیک در آمریکا و اروپا، حکایت از آن دارد که مسئولان غربی اندک اندک در حال تعدیل سیاست خود در قبال سوریه هستند. آمریکا و اروپا و متحدان منطقه‌ای آنان مانند ترکیه، تا قبل از این «کناره‌گیری بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه از قدرت را پیش‌شرط هر راهکاری سیاسی برای حل بحران سوریه مطرح می‌کردند.

اما پس از آنکه وبگاه خبری تحلیلی «دبکا» نزدیک به محافل اطلاعاتی اسرائیل از آغاز احتمال تغییر سیاست دولت آمریکا در برابر شخص اسد خبر داد، روزنامه الاخبار نیز چندی پیش از جلسه 11 دسامبر وزرای خارجه اتحادیه اروپا خبر داد که در آن تصریح شده بود که سیاست اروپا برای براندازی اسد اشتباه بوده است و باید این سیاست تعدیل شود.

سرانجام بشار اسد در سخنانی که روزنامه الاخبار به او منسوب کرد که در جمع جمعی از جوانان عضو حزب بعث سوریه بیان شده بود، گفته بود که چرخش سیاسی اروپا و آمریکا در قبال سوریه آغاز شده است اما این چرخش کند است و برای اصلاح نیازمند گذر بیشتر زمان است.

آغاز تعدیل سیاست ترکیه مقابل سوریه

اکنون روزنامه الاخبار در شماره امروز (دوشنبه) از آغاز چرخش سیاست ترکیه در قبال سوریه خبر داد و نوشت که کناره‌گیری بشار اسد دیگر پیش‌شرط ترکیه برای مشارکت در راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه نیست.

الاخبار نوشت: «از میان همه کشورهایی که با بحران سوریه مرتبطند، امروز فقط سوریه است که راهبردی روشن و تعیین‌کننده ندارد. بلکه هر روز که می‌گذرد، تغییر مواضعی طبق متغیرها(ی سیاسی) دیده می‌شود. البته منطقی نیست که تصور کنیم اردوغان بزودی به دمشق می‌رود. بلکه کاملا روشن شده است که ترکیه سیاست جدیدی در پیش گرفته که در ارتباط با متغیرها(ی سیاسی) اخیر در منطقه است. دشواری اصلی مقابل ترکیه این است که تک‌روی کرد و خطی مخصوص به خود را در پیش گرفت که پس از آغاز عملیات ناتون علیه داعش و پس از جنگ آشکار ایران با داعش (در عراق) دیگر قابل اجرا (و ادامه دادن) نیست.

مشکلات ترکیه برای بازگشت از سیاست قبل

الاخبار در ادامه با اشاره به مشکلات ترکیه برای بازگشت از سیاست قبل خود در قبال دمشق، مسئله عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا و موانع آن را ذکر کرد و در کنار آن به مشکلات داخلی ترکیه اشاره کرد و نوشت که «وضعیت داخلی هر روز پیچیده‌تر می‌شود بخصوص در سایه رشد جریان افراطی حامی تفکر و اقدامات داعش در مقابل رشد تفکری که در ترکیه و عربستان الحادی نامیده می‌شود زیرا دین را سبب مشکلات منطقه می‌داند».

طبق این گزارش، «اما ترکیه امروز یک دغدغه دیگر نیز دارد و گویا در میدانی مغناطیسی بسیار قوی قرار دارد. از یک طرف سعودی‌ها و آمریکایی‌ها تلاش دارند ترکیه را قانع کنند تا به راهبرد آنها در سوریه، مصر و عراق و ادراک (پیامدهای) رابطه با ایران بکشانند؛ آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در این زمینه مقدمات بسیاری برای گسترش نقش ترکیه انجام داده‌اند که از جمله آنها می‌توان به تلاش برای آشتی ترکیه با مصر و تسویه حساب‌های قبلی اشاره کرد. غرب و عربستان عملا از ترکیه می‌خواهند از راهبرد تک‌روی خود در پرونده‌ها و موضوعات مهم دست بردارد.

«از طرفی دیگر، روس‌ها و ایرانی‌ها سعی در اجرای طرح‌های عملیاتی در خصوص ترکیه دارند. روس‌ها اعلام کرده‌اند که آماده‌اند ترکیه را به گذرگاه اصلی گاز تبدیل کنند و از سوی یگر اعلام آمادگی کرده‌اند تا تفاهمی راهبردی منعقد شود که به واسطه آن نقش ترکیه در آسیای میانه گسترش می‌یابد و نیز نقش مهم آن در منطقه عربی حفظ می‌شود».

بر اساس این گزارش، «اما ایران به صراحت به رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده است که مانعی برای اتحاد دوگانه ترکی-ایرانی نمی‌بیند. اتحادی که بر اساس تفاهم در موضوعات اساسی و مسأله عراق و سوریه بنا شود و به صورتی باشد که غرب و شرق را ناگزیر از توجه به این اتحاد به عنوان یک "نیروی برتر" کند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    اگر نگوییم احمقانه،تصور تغییر سیاست ترکیه در این باره ساده لوحانه است
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    هر راهکاری بدون تکه تکه کردن بشاراسد خیانت به خون صدها هزار مظلومی است که قربانی قدرت طلبی یک دیکتاتور و حامیان آن شدند هست. حسباالله نعم الوکیل
  • کنده ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    دیکتاتورو باید در کشورهای دیگر جستجو کنی و تکه تکه کنی نه کسی که تو انتخابات پیروز شده اصلا مگه تو سوری هستی شاید اونا میخوان مثل بحرین و قطر و عربستان و امارات و اردن و عمان و بعثی های عراق دیکتاتورشون یکتیکه باشه و شما ترورش نکنی آیا شما با این قضیه مشکل داری؟؟
  • علی م ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    درجواب ناشناس 9.50بایداونهایی تکه تکه بشوند که این حرام زاده های داعشی را که ملیت وهویتشان معلوم نیست به جان مسلمانان بیچاره انداختندوبا الله اکبر ولااله الا الله آدم سر می برند وآن وحشیگری ها را انجام می دهند.در ضمن از آیه قرانی هم درست استفاده کن ودرست هم بنویس حسبنا الله ونعم الوکیل
  • علی م ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    درجواب ناشناس 9.50بایداونهایی تکه تکه بشوند که این حرام زاده های داعشی را که ملیت وهویتشان معلوم نیست به جان مسلمانان بیچاره انداختندوبا الله اکبر ولااله الا الله آدم سر می برند وآن وحشیگری ها را انجام می دهند.در ضمن از آیه قرانی هم درست استفاده کن ودرست هم بنویس حسبنا الله ونعم الوکیل
  • علی م ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    درجواب ناشناس 9.50بایداونهایی تکه تکه بشوند که این حرام زاده های داعشی را که ملیت وهویتشان معلوم نیست به جان مسلمانان بیچاره انداختندوبا الله اکبر ولااله الا الله آدم سر می برند وآن وحشیگری ها را انجام می دهند.در ضمن از آیه قرانی هم درست استفاده کن ودرست هم بنویس حسبنا الله ونعم الوکیل
  • شاکر ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    ناشناس عزیز توهم از ماهستی هم خون ماهستی هم وطن ماهستی. ولی توصیه مینمایم واقع بین باشید. نمیخواهم به شما توصیه کنم ، ولی دوست دارم در قبال وقایع منطقه از روی علم و آگاهی نظر بدهید. نه با چشمان بسته. ساموئل هانتیگتون نظریه پرداز آمریکائی به آمریکا پیشنهاد کرد پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ونابودی ابر قدرت شرق ، برای نمایش قدرت و ماندن در اقتدار جهانی ، آمریکا نیاز به یک دشمن دائمی دارد تا با مقابله با آن همیشه قدرت خود را به رخ جهان بکشد. هانتیگتون اسلام را بهترین دشمن معرفی کرد چرا که با جمعیت میلیاردی پیروان این دین براحتی به چالش کشیده میشوند. آمریکا هم از سال 1991 همزمان با فروپاشی شوروی شروع اقدامات عملی را آغاز نمود تا اسلام را در مقابل اسلام قرار دهد. با ایجاد ، سازماندهی، پشتیبانی، هدایت و رهبری گروههای تروریستی وحشی با نام اسلامی همه منطقه را به آشوب کشید و جنایت ها آفرید تا رژیم صهیونیستی در حاشیه امن قرار گیرد. در این میان از همه امکانات وپتانسیل منطقه ای بهره برد وهمه را در گیر کرد تا بقول کاندولیزا رایس وایهود اولمرت خاورمیانه جدیدی با مرز بندی جدید ایجاد کنند ازسودان شروع کردند وآنرا تجزیه کردند مناطق کویر وبیابانی مسلمانان ومناطق نفتی وحاصلخیز به مسیحیان سپرده شد!! در سوریه وعراق ولبنان ومصز ولیبی وتونس و... همین اتفاق خواهد افتاد اگر امثال شماها باورتان شود که مسببین این کشت وکشتار و خرابیها وبیخانمانیها ویتیمی ها وتجاوزها و... امثال بشاراسد باشند!!!! نه عزیز آنها برای همه ما خواب دیده اند، طالبان القاعده النصره داعش بوکوحرام احرار شام خوراسان الشباب سپاه صحابه و....دهها گروه تروریستی صهیونیستی با طراحی انگلیس وهزینه وهابی ها روزگار مردم منطقه را سیاه کرده اند . وما هنوز خوابیم این سیل هولناکی که غربیها برای ما براه انداخته اند اگر دیر بجنبیم ما را هم در خود خواهد بلعید. از شما خواهش میکنم با وقایع پیرامونی بهتر وسنجیده تر برخورد داشته باشید.
  • شاکر ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    بنام خدا با سلام در پاسخ به ناشناس 9:50ناشناس عزیز توهم از ماهستی هم خون ماهستی هم وطن ماهستی. ولی توصیه مینمایم واقع بین باشید. نمیخواهم به شما توصیه کنم ، ولی دوست دارم در قبال وقایع منطقه از روی علم و آگاهی نظر بدهید. نه با چشمان بسته. ساموئل هانتیگتون نظریه پرداز آمریکائی به آمریکا پیشنهاد کرد پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ونابودی ابر قدرت شرق ، برای نمایش قدرت و ماندن در اقتدار جهانی ، آمریکا نیاز به یک دشمن دائمی دارد تا با مقابله با آن همیشه قدرت خود را به رخ جهان بکشد. هانتیگتون اسلام را بهترین دشمن معرفی کرد چرا که با جمعیت میلیاردی پیروان این دین براحتی به چالش کشیده میشوند. آمریکا هم از سال 1991 همزمان با فروپاشی شوروی شروع اقدامات عملی را آغاز نمود تا اسلام را در مقابل اسلام قرار دهد. با ایجاد ، سازماندهی، پشتیبانی، هدایت و رهبری گروههای تروریستی وحشی با نام اسلامی همه منطقه را به آشوب کشید و جنایت ها آفرید تا رژیم صهیونیستی در حاشیه امن قرار گیرد. در این میان از همه امکانات وپتانسیل منطقه ای بهره برد وهمه را در گیر کرد تا بقول کاندولیزا رایس وایهود اولمرت خاورمیانه جدیدی با مرز بندی جدید ایجاد کنند ازسودان شروع کردند وآنرا تجزیه کردند مناطق کویر وبیابانی مسلمانان ومناطق نفتی وحاصلخیز به مسیحیان سپرده شد!! در سوریه وعراق ولبنان ومصز ولیبی وتونس و... همین اتفاق خواهد افتاد اگر امثال شماها باورتان شود که مسببین این کشت وکشتار و خرابیها وبیخانمانیها ویتیمی ها وتجاوزها و... امثال بشاراسد باشند!!!! نه عزیز آنها برای همه ما خواب دیده اند، طالبان القاعده النصره داعش بوکوحرام احرار شام خوراسان الشباب سپاه صحابه و....دهها گروه تروریستی صهیونیستی با طراحی انگلیس وهزینه وهابی ها روزگار مردم منطقه را سیاه کرده اند . وما هنوز خوابیم این سیل هولناکی که غربیها برای ما براه انداخته اند اگر دیر بجنبیم ما را هم در خود خواهد بلعید. از شما خواهش میکنم با وقایع پیرامونی بهتر وسنجیده تر برخورد داشته باشید.
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    شبیه داعشی ها متن نوشتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس