نگاهی به شورای سیاستگذاری و کمیته علمی کنفرانس نشان می‌دهد که اکثریت این کمیته‌ها را اقتصاددانان همسو با مسعود نیلی و همکاران قدیمی وی یا اعضای دولت یازدهم تشکیل می‌دهند که در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور از آنها به عنوان تکنوکرات‌ها و ..... نام برده می‌شود.

گروه اقتصادی مشرق-از فردا کنفرانس اقتصادی با حضور تمامی دولتمردان و اقتصاددانان نزدیک به دولت یازدهم و تعداد اندکی از کارشناسان مستقل و با عنوان «اولین کنفرانس اقتصاد ایران» برگزار خواهد شد.

مسئول برگزارکننده این کنفرانس، مسعود نیلی مشاور اقتصادی روحانی است که برخی تفکرات اقتصادی وی از دو دهه پیش مورد انتقاد طرفداران اقتصاد اسلامی و دلسوزان انقلاب قرار داشته است.

نگاهی به شورای سیاستگذاری و کمیته علمی کنفرانس نشان می‌دهد که اکثریت این کمیته‌ها را اقتصاددانان همسو با مسعود نیلی و همکاران قدیمی وی یا اعضای دولت یازدهم تشکیل می‌دهند که در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور از آنها به عنوان تکنوکرات‌ها و ..... نام برده می‌شود.

بی‌توجهی محض به اقتصاد مقاومتی در کنفرانس اقتصادی دولت

البته در میان 15 عضو شورای سیاستگذاری و 21 عضو کمیته علمی کنفرانس اقتصادی دولت یازدهم، یکی دو اقتصاددان غیرهمفکر با مسعود نیلی ، همچون غلامرضا مصباحی‌مقدم هم دیده می‌شود که طبیعی است حضور این معدود افراد خوشنام، تغییری در رویکرد کلی حاکم بر کنفرانس ایجاد نمی‌کند.

در میان اهداف 6گانه کنفرانس دولت، هیچ اشاره‌ای به اجرای اقتصاد مقاومتی نشده است.

بی‌توجهی محض به اقتصاد مقاومتی در کنفرانس اقتصادی دولت
برای این کنفرانس، 7 محور کلی اعلام شده که سومین آنها اقتصاد مقاومتی است، اما نگاهی به جزئیات نشست‌ها و مقالاتی که قرار است در کنفرانس اقتصادی دولت یازدهم ارائه شوند، نشان می‌دهد اقتصاد مقاومتی نقش تزئینی در این کنفرانس داشته و عملا قرار است تفکرات دلخواه اقتصاددانان طرفدار دولت بازنشر شود، نه راهکارهای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی.

از نشست‌های متعددی که قرار است در کنفرانس اقتصادی دولت برگزار شود، فقط یک نشست یک ساعت و نیمه به اقتصاد مقاومتی اختصاص یافته است.

جالب آن که در این نشست قرار است 7 مقاله ارائه شود که 3 مقاله آن هیچ ربطی به اقتصاد مقاومتی ندارد و گویا برای پر کردن نشست انتخاب شده‌اند. یکی از اقتصاددانانی که قرار است در این نشست، مقاله ارائه کند و البته مقاله‌اش هیچ ارتباطی هم به اقتصاد مقاومتی ندارد، از طرفداران مشهور اقتصاد لیبرالیستی است که تاکنون حتی یک جمله هم در حمایت از اقتصاد مقاومتی سخنی نگفته است.

 این در حالی است که درباره اقتصاد مقاومتی، به اندازه ده‌ها برابر ظرفیت کنفرانس اقتصادی دولت یازدهم، می‌توان مقاله و مطلب ارائه کرد اما گویا تفکرات حاکم بر گردانندگان این نشست سبب شده جهت خالی نبودن عریضه، یک نشست هم برای اقتصاد مقاومتی اختصاص یابد.

گردانندگان کنفرانس اقتصادی دولت یازدهم هدف از برگزاری این کنفرانس پرهزینه را «يافتن راه حل براى مشكلات اقتصاد كلان ايران» اعلام کرده‌اند.

مسعود نیلی گفته است:‌ «با توجه به هدفمند بودن برگزارى كنفرانس مبنى بر رفع مشكلات اقتصادى كنونى و به دست آوردن راه حل براى مشكلات اقتصادى كشور در آينده، لازم است كه از ظرفيت علمى اقتصاددانان و صاحب نظران داخل و خارج از كشور استفاده كرد.»

این در حالی است که یک ماه پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی، «راه‌حل» مشکلات اقتصادی کشور در شرایط فعلی را «اقتصاد مقاومتی» خواندند. ایشان در دیدار اعضاى مجمع عالى بسیج مستضعفین در 6 آذرماه 1393 فرمودند: «یکى از افراد هیئت مذاکره‌کننده چندى پیش حرف خوبى زد، گفت اگر به توافق هم نرسیدیم، آسمان به زمین نمى‌آید، دنیا به آخر نمیرسد؛ خب، نشود. حرف درستى است. ما آن‌چنان که حالا آنها خیال کردند، ضرر نمیکنیم؛ تصوّر کردند که اگرچنانچه چنین بشود، چنان خواهد شد؛ نه، راه حل وجود دارد، راه حل همین اقتصاد مقاومتى است که ضربه‌هاى دشمن را اوّل کم اثر میکند، کاهش میدهد که این مالِ کوتاه‌مدّت است، در میان‌مدّت و بلندمدّت به حرکت عظیمِ مردم اوج میدهد. اقتصاد مقاومتى این‌جورى است. آن‌کسانى که صاحب‌نظر در زمینه‌ى اقتصادند، بعد از آنکه ما اقتصاد مقاومتى را اعلام کردیم، قضاوتشان این بود. ما راه حل داریم، آنها راه حل ندارند.»

رهبر انقلاب در طول سال جاری چندین بار دیگر نیز بر ضرورت توجه جدی به اقتصاد مقاومتی به عنوان محور سیاست‌های اقتصادی کشور تاکید کرده‌اند.

ایشان در دیدار مسئولان نظام در 16 تیرماه 1393 فرمودند: «به مسئولین دولت عرض میکنم: اقتصاد مقاومتی را جدّی بگیرید. خب، رئیس جمهور محترم گفتند، مسئولین دیگر هم کم‌وبیش اظهار کرده‌اند، گفته‌اند، منتها باید عمل کرد: وَ لا مِمَّن عَلی‌ غَیرِ عَمَلٍ یَتَّکِل؛ این‌جور نباشد که به زبان بگوییم، در عمل کُند حرکت بکنیم. در اقتصاد مقاومتی تکیه بر تولید داخلی است، بر استحکام بنیه‌ی درونیِ اقتصاد است. رونق اقتصادی هم این است؛ رونق اقتصادی با تولید حاصل میشود، با فعّال کردن ظرفیّتهای درونی کشور حاصل میشود، نه با چیز دیگر.»

رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى در 4 خرداد 1393 هم تاکید کردند: «من بر روى اقتصاد مقاومتى تکیه میکنم. اوّلِ سال هم عرض کردم، به شما هم حالا توصیه خواهم کرد، در برنامه‌ى ششم که در پیش است، روى اقتصاد و روى فرهنگ و روى علم باید تکیه کنید. اقتصاد مقاومتى قدم بلندى است که در این زمینه‌ها میتوان برداشت و دستگاه‌هاى دولتى و دستگاه‌هاى مدیریّت کشور - چه در مجلس، چه در دولت، چه بخشهاى گوناگون - وظایفى در این زمینه دارند. علاج مشکلات کشور، اقتصاد مقاومتى است. علاج مشکلات کشور را - چه مشکلات اقتصادى، چه مشکلات سیاسى - بیرون از این مرزها نمیشود پیدا کرد. کار بکنند؛ هرکس هر تلاشى بلد است، انجام بدهد؛ ما هم موافقیم، بارها هم گفته‌ایم، از همه‌ى کسانى که در بخشهاى مختلف - خارجى، داخلى - ابتکار دارند و حرکت دارند و تحرّک دارند، ما دفاع میکنیم - دفاع صمیمانه و واقعى، نه دفاع صورى - امّا معتقدیم آن‌چیزى که علاج مشکلات کشور است، در درون کشور است، در درون وجود من و شما است. ما هستیم که میتوانیم اقدام بکنیم؛ بلد باشیم که چه‌کار بکنیم و بفهمیم که راه درست کدام است و با جرأت و دلیرى آن کار را انجام بدهیم؛ آن‌وقت مشکلات کشور بلاشک حل خواهد شد. یک گام بزرگ و بلند، همین اقتصاد مقاومتى است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • منوچهر ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    سلام چقدر همایش ؟ ته این نمایش ها و دستاورد اینا چیه خدا میدونه
  • غلامرضا ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    با این کاهش قیمت نفت و کسری بودجه دولت ، این همه همایش با هزینه های چند صد میلیونی به چه درد می خوره تازه اینا که همه دولتی هستند و همدیگر رو هر روز میبینند ف چرا دیگر همایش و کنفرانس میزارن
  • جعفر ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    اگر دولت مسئولین اقتصادی دولتی به اقتصاد مقاومتی اعتقاد داشتند که اینهمه واردات کالای لوکس اتفاق نمی افتاد و حذف ایران کد و شبنم نشون داد که این دولت چه راهکاری برای اقتصاد ایران دارد
  • حسن آقا ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    باید دولت را برای رسیدن به اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی کمک کرد .البت نه با همایش از عمل کار برآید
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    فدای اون آقای دوراندیشی که اقتصاد مقاومتی را مطرح نمود فدات شویم سید علی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس