بررسی عملکرد تازه واردهای خارجی به لیگ برتر فوتبال ایران تا حدودی نشان می دهد که درون این هندوانه های در بسته چه رنگ و طعمی دارد.

گروه ورزشی مشرق - با پایان نقل و انتقالات نیم فصل تیم ها یک خانه تکانی نسبی اجام دادند و با شناسایی نقاط ضعف خود در صدد ترمیم آن برآمدند. (گزارش کامل مشرق از نقل و انتقالات نیم فصل)

در این میان 13 بازیکن خارجی نیز راهی تیم‌های مختلف لیگ برتر شدند که 3 بازیکن با دو تیم محبوب پایتخت قرارداد بستند و سپاهان هم  2 بازیکن خوب از لحاظ آماری جذب کرد. البته پرسپولیس تا چند روز آینده یک مدافع چپ هم از میان دو گزینه خارجی که آمار و کارنامه نسبتا خوبی دارند جذب خواهد کرد.

خبرنگار مشرق در گزارش زیر 5 بازیکن خارجی استقلال، پرسپولیس و سپاهان را زیر ذره بین خود برده و به تشریح کارنامه آنها پرداخته است. سرخابی‌ها سه بازیکن جدید را جذب کرده‌اند تا بلکه مشکلات‌شان در فاز هجومی کم شود. استقلال هندریک هلمکه (Hendrik Helmke) آلمانی را از جارو فنلاند به خدمت گرفت و پرسپولیس
خوزه تادئو (José Tadeu) و روجریو میراندا سیلوا (Rogério Miranda Silva) برزیلی ملقب به روجرینهو را در پست‌های مهاجم و هافبک تهاجمی جذب کرده است.

در کنار سرخابی ها سپاهان هم دو خرید آن طرف آبی انجام داد. دو خرید در فاز دفاعی. اولین انتخاب نصف جهانی ها مارسیو پاسوس (Márcio Passos) برزیلی در پست مدافع چپ بود و گزینه دوم فوضیل موسایف (Fozil Musaev) ازبک با ویژگی بازی در پست هافبک دفاعی. قابل تامل اینکه آمار نشان می دهد دو صید تازه نصف جهانی ها اوضاع بهتری نسبت به خریدهای پرسپولیس و شاید استقلال دارند.

اما آیا این خارجی‌ها به درد امیر قلعه‌نویی، حمید درخشان و حسین فرکی خواهند خورد؟

بررسی عملکرد این خارجی‌ها نشان می‌دهد روی کاغذ خریدهای درجه یکی نیستند. آینده را نمی‌توان با آمار پیش‌بینی کرد اما به هر تقدیر می‌توان تا حدودی با شرایط خریدهای جدید سرخابی آشنا شد.

درخشش هلمکه برابر صدرنشین لیگ فنلاند

هندریک هلمکه آلمانی هافبک تهاجمی جدید آبی‌هاست. هافبکی نسبتا بلندقامت که سابقه بازی در لوبک آلمان و صباح مالزی را دارد. از نکات برجسته عملکرد این بازیکن حضور تقریبا مستمرش در بازی‌هاست. هندریک فصل قبل در لیگ فنلاند برای جارو تیم میانه جدولی لیگ این کشور 31 مرتبه به میدان آمد و طی 2758 دقیقه تلاش موفق شد 8 مرتبه گلزنی کند.


ازهندوانه‌های دربسته سرخابی تا خربزه شیرین اصفهانی

هلمکه آخرین بار در دیدار با تیم صدرنشین HJK موفق به گلزنی برای جارو شد. هرچند که تیمش بازی یکشنبه 9 شهریور سال 93 را 5 بر یک شکست خورد.

بازیکن جدید استقلال برای آخرین بار شنبه 3 آبان با پیراهن جارو برابر اینتر تیورکا به میدان آمد تا امروز پس از 2 ماه و 5 روز یک استقلالی باشد.

جدول عملکرد هندریک هلمکه خرید خارجی استقلال

هندوانه‌های دربسته


مهاجمی باسابقه حضور در پالمیراس

خوزه تادو مهاجم جدید پرسپولیس اولین‌بار با یوونتود در سری A برزیل پای به دنیای حرفه‌ای فوتبال گذاشت. خوزه در فصول 2008 تا 2010 به بورسا اسپور در لیگ برتر ترکیه پیوست، اما چندان موفق نبود. تادو فصل اول تنها 7 مرتبه فرصت بازی پیدا کرد و فصل بعد 6 بازی که البته فقط 45 دقیقه پیراهن تیم ترکیه‌ای را برتن کرد.

ازهندوانه‌های دربسته سرخابی تا خربزه شیرین اصفهانی

تادو سپس به گرمیو در سری A برزیل رفت و بعد سر از پالمیراس درآورد. این مهاجم طی 9822 دقیقه بازی تا پیش از پیوستن به پرسپولیس در مجموع 48 گل به ثمر رساند در حالی که بهترین فصل فوتبالی خود را سال 2013 پشت سر گذاشت. گلزنی در سری B برزیل با پیراهن ایکاسا وقتی برای تادو خوشایند بود که تعداد توپ‌هایی که به تور دروازه رقبا رساند به عدد 11 رسید. ماجرای اضافه وزن این بازیکن هم این روزها بسیار نقل می شود.

روجریو هر 485 دقیقه یک گل زده

پرسپولیس می‌خواهد برای تکمیل شدن پازل تاکتیکی حمید درخشان در فاز هجومی از روجریوی برزیلی در پست هافبک تهاجمی استفاده کند. با این حال روی کاغذ بازیکن اسبق ویسل‌کوبه ژاپن چندان- در فاز تهاجمی- موفق نبوده است.

میراندا سیلوا تاکنون در لیگ‌های مختلف برزیل وجی‌لیگ 11 هزار و 642 دقیقه بازی کرده تا طی این مدت فقط 24 گل زده باشد. در واقع این هافبک- مهاجم هر 485 دقیقه یک بار موفق به گلزنی شده است.

ازهندوانه‌های دربسته سرخابی تا خربزه شیرین اصفهانی

بازیکن جدید قرمزها سال 2014 ‌با ABC در لیگ سری B برزیل 16 بازی انجام داد و 3 بار گل زد. این در شرایطی است که موفق شد 15 بار در ترکیب اصلی تیمش قرار بگیرد.

عملکرد روجریو میراندا سیلوا- هافبک تهاجمی جدید پرسپولیس

هندوانه‌های دربسته


جدول عملکرد خوزه تادئو برزیلی- مهاجم جدید پرسپولیس

هندوانه‌های دربسته



بررسی خریدهای خارجی سپاهان در نیم‌فصل

سپاهان کمربندش را سفت کرد

به گزارش مشرق، نصف‌جهانی‌ها همیشه خریدهای خارجی خوبی داشته‌اند. از جابا مجیری گرجستانی و میلوراد یانوش صرب گرفته تا برونوسزار برزیلی و اروین بولکوی آلبانیایی.

سپاهان تیم دو جدول که با امتیاز برابر(33) و به خاطر تفاضل گل کمتر، پایین‌تر از نفت صدرنشین قرار گرفته، قصد دارد در نیمه دوم رقابت‌های این فصل بر استحکام خط دفاعی‌اش بیفزاید. حسین فرکی با جذب دو هافبک‌دفاعی و مدافع خارجی قصد دارد تیمی داشته باشد که سیستم دفاعی‌اش برتر از فولاد(12)، سایپا(13) و نفت(13) باشد که کمتر از 16 گل دریافت کرده‌اند.

سابقه دو تازه‌وارد سپاهان روی کاغذ قابل توجه است. مارسیو پاسوس برزیلی اگرچه تاکنون پایش را از لیگ سری B برزیل بالاتر نگذاشته، اما در اکثر سال‌های دوران فوتبالش جزو نفرات اصلی حاضر در زمین بوده است.

خرید دوم نصف‌جهانی‌ها مثل مارسیو یک مدافع چپ نیست اما فوضیل موسی اف با خصوصیات دفاعی خود هافبکی قابل اعتماد است که می‌تواند خلأ خروج امید ابراهیمی از لیست سپاهانی‌ها را پر کند.

فوضیل سابقه بازی در لیگ ستارگان قطر را دارد و با 26 سال سن از بازیکنان حاضر در لیست اصلی ملی‌پوشان ازبکستان می‌باشد.

پاسوس هر 1736 دقیقه کارت قرمز گرفته

مارسیو پاسوس 29 ساله پنجمین برزیلی تاریخ باشگاه سپاهان است. پس از رودریگو داروسا، فابیو جانواریو، برونو سزار و لوسیانو پریرا، مارسیو پنجمین برزیلی نصف‌جهانی‌هاست که برخلاف سایرین برای گل زدن به اصفهان نیامده بلکه تلاش می‌کند تا سپاهانی‌ها در خط هافبک استحکام بیشتری داشته باشند.

ازهندوانه‌های دربسته سرخابی تا خربزه شیرین اصفهانی

پاسوس در لیگ‌های استانی، منطقه‌ای، سائوپائولو و سری C و B برزیل مجموعا 167 بازی برای 5 تیم انجام داده و جالب اینکه در 161 دیدار به عنوان بازیکن اصلی وارد زمین شده است.

مارسیو از سال 2011 به آمریکا RNبرزیل پیوست و از آن پس دیگر تغییر تیم نداد. این هافبک دفاعی طی 13891 دقیقه بازی در برزیل 44 مرتبه کارت زرد گرفت و 8 بار اخراج شد. دریافت یک اخطار در هر 315 دقیقه برای بازیکنی در پست مارسیو چندان عملکرد بدی نیست. پاسوس هر 1736 دقیقه یک بار هم از زمین اخراج شده است. هرچند که بیشترین آمار گرفتن کارت قرمز او به دو فصل 2012 و 2013 فوتبالش بازمی‌گردد که مجموعا 6 مرتبه از زمین مسابقه اخراج شد.

گل زد و اخراج شد

بازی از یاد نرفتنی مارسیو تقابل آمریکا RN با کونفیانکا در لیگ استانی برزیل بود. چهارشنبه 9 بهمن 92 کونفیانکا با گل بی‌یی از روی نقطه پنالتی(76) جلو بود که گل دقیقه 93 مارسیو بازی را به تساوی کشاند. با این حال دو دقیقه پس از گل پاسوس به رای داور از زمین اخراج شد تا بازی 11 ماه و 3 روز قبل آمریکا RN برای برزیلی تازه‌وارد سپاهان از یاد نرفتنی شود.

بدترین خاطره

شاید بدترین خاطره پاسوس از فوتبال برزیل مربوط به بازی آخرش برابر پارانا باشد. مارسیو شنبه 8 آذر 93 یعنی یک ماه و 3 روز قبل برای آخرین مرتبه پیراهن آمریکا RN را برتن کرد،‌ اما فقط 23 دقیقه برابر حریف بازی کرد و پس از آن به دلیل مصدومیت تعویض شد. آمریکا RN هم آن بازی را 4 بر یک باخت تا تلخی از دست دادن بازی برای مارسیو بیشتر و بیشتر شود.

عمکرد خرید برزیلی سپاهان- مارسیو پاسوس

هندوانه‌های دربسته


یک ازبک با سابقه حضور در لیگ ستارگان قطر

فوزیل موسی‌اف مدافع چپ جدید سپاهان طی 5 فصل فوتبالی خود 8397 دقیقه به میدان رفته است.

مدافعی 26 ساله با 187 سانتی‌متر بلندی قامت که فقط یک‌بار تجربه بازی خارجی از مرزهای ازبکستان را پشت سر گذاشته است. موسی‌اف بعد از اینکه در سال‌های 2010 تا 2013 برای تیم‌های ازبکی مشعل، نسف قارشی و بنیادکار بازی کرد سری هم به لیگ ستارگان قطر زد.

حضور در المعیدر قطر در فصل 14-2013 باعث شد تا فوضیل در 15 بازی وارد ترکیب اصلی این تیم قطری شود. حاصل 1350 دقیقه بازی در لیگ ستارگان به جز رسیدن به ترکیب اولیه المعیدر یک گل هم به نام موسی‌اف ثبت کرد، گلی که این هافبک تدافعی برابر الخریطیات به ثمر رساند.

ازهندوانه‌های دربسته سرخابی تا خربزه شیرین اصفهانی

با لوکوموتیو از تاشکند تا اصفهان

موسی‌اف پس از لیگ ستارگان دوباره به فوتبال ازبکستان بازگشت و این‌بار پیراهن لوکوموتیو را پوشید. در سال 2014، فوضیل 19 بار به ترکیب اصلی تیم جدیدش وارد شد و 3 بار به عنوان بازیکن جانشین به برای رفت تا 1533 دقیقه باری لکوموتیورانان تلاش کرده باشد.

فوزیل فصل قبل 2 گل هم برای لکوموتیو زد. گل اول او برابر با ژورو به ثمر رسید و گل دومش مقابل متالورگ. گل دوم او سه‌شنبه چهاردهم مرداد‌ماه یعنی 4 ماه و 27 روز قبل به ثمر رسید تا آخرین گل او در لیگ برتر ازبکستان از عوامل پیروزی 5 بر یک تیمش برابر رقیب باشد.

جالب اینکه آخرین بازی فوزیل برای لوکوموتیو مقابل تیم سابقش بنیادکار برگزار شد. در سوپرکاپ فوتبال ازبکستان، موسی‌اف 90 دقیقه حضور داشت و تیمش جمعه 30 آبان‌ماه سال 93 یک بر صفر پیروز شد. به این ترتیب خداحافظی فوزیل با فوتبال ازبکستان همراه با کسب یک جام ارزشمند بود.

عملکرد هافبک تازه‌وارد ازبکستانی سپاهان- فوزیل موسی اف

هندوانه‌های دربسته

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • داود ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    مشرقی ها خسته نباشید : کامل و عالی
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    بابا ما از این خارجیها خیری ندیدیم انقد نیارین اینا رو
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    آمار کامل و خوبی بود ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس