کد خبر 376572
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشوربا بیان اینکه نخستین موضوع مطرح شده در سیاست‌های جمعیتی رفع موانع ازدواج است، گفت: سن ازدواج به 28 سال برای مردان و حدود 24 سال برای زنان رسیده است. این آمار نشان‌دهنده وجود موانعی برای ازدواج است؛ البته دولت و خانواده‌ها در کنار هم در این زمینه نقش دارند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، علی‌اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال، افزود: در زمینه چهار واقعه حیاتی پیش‌بینی‌های خوبی نمی‌کنیم. نرخ باروری یا متوسط تعداد فرزند، کمتر از 2.1 یعنی سطح جانشینی است، بطوریکه رشد جمعیت در کشور با این شرایط در سال‌های آینده به صفر می‌رسد و سپس رشد منفی را تجربه می‌کند.

وی با بیان اینکه در صورت استفاده از ظرفیت کنونی جمعیت می‌توانیم از کاهش جمعیت و رشد منفی آن پیشگیری کنیم، اظهارکرد: در سیاست‌های جمعیتی به طور دقیق راهکارهای جلوگیری از کاهش جمعیت ذکر شده است که لازم است به خطوط کلی نظام که در سیاست‌های جمعیتی به آن پرداخته شده، توجه کنیم.

محزون گفت: بهتر است دولت و مجلس روی برنامه ششم توسعه به عنوان اولین گام اجرایی کردن سیاست‌های جمعیتی متمرکز شوند.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشوردر ادامه با بیان اینکه آمار طلاق نگران کننده است، اظهار کرد: در حال حاضر ولادت و ازدواج به عنوان دو واقعه مثبت کاهش و وفات و طلاق به عنوان دو واقعه منفی، افزایش یافته است.

محزون در عین حال گفت: طی 9 ماهه سال جاری یک میلیون و 137 هزار و 915 واقعه ولادت ثبت شده است. این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 درصد رشد کرده است. این رشد اگرچه ملایم است اما می‌تواند پایداری مثبتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه پایداری مثبت افزایش ولادت به چند عامل بستگی دارد، اظهارکرد: اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی یکی از این عواملی است که رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند، علاوه بر آن در تحلیلی که خانواده باید از شرایط اجتماعی و اقتصادی خود و آینده فرزندانش داشته باشد، موثر است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور افزود: سیاست‌های حمایتی و تشویقی دولت‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. این سیاست‌ها نیاز به قانون دارد که باید در مجلس پیگیری شود که متاسفانه روند کندی را طی می‌کند. علاوه بر آن در دولت تقسیم کار بین دستگاه‌های اجرایی شده است که باید در دولت زودتر به نتیجه برسد.

محزون در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا وضع سیاست‌های تنبیهی می‌تواند باعث افزایش جمعیت شود گفت: سیاست‌های تنبیهی جدید نیستند چراکه در قانون مدنی از زمان شاه مطرح بوده است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    خب که چی؟ همش حرف می زنن
  • جواد ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    "در صورت استفاده از ظرفیت کنونی جمعیت می‌توانیم از کاهش جمعیت و رشد منفی آن پیشگیری کنیم" خداوکیلی اصلا میدونی جمعیت یکنواخت چیه؟ حتما دوباره میخوای بلایی که سر بچه های دهه شصت آوردید رو با این تفکر اشتباه سر متولدین دهه نود هم در بیارید و جمعیتشون رو حسابی بالا ببرید بعد دوباره سال 1400 تا 1410 بگید فرزند کمتر زندگی بهتر؟! عوض این کارها شرایط زندگی رو واسه قشر جوان و متوسط تسهیل کنید (به همراه فرهنگ سازی برای ساده زیستی) بعدش ببینید مردم خودشون بچه میارن یا نه. بنده خودم یک بچه توی راهی دارم که ایشالا خردادماه سالم و سلامت دنیا میاد. یک حساب سر انگشتی نشون میده درآمد ماهانه 800 هزار تومانی که دارم توی شهر اصفهان با اجاره خانه و قسط وام ازدواج و ... با بچه دار شدن نمیخونه. دلم از دولت خیلی پره و واسه فرزندم هیچ امیدی به دولت ندارم. فقط امیدم به خداست.
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    چه عجبی .... سن ازدواج در غرب و دیگر کشور ها را بررسی نکردید .
  • علی ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    بابا جان خیی سخته .خیلی سخته. پول کتاب ودفتر و قلم و مهد کدک و پمپرز و وو..و..وو..و.و خیلی سخته سنو گرافی ریشه ادمه در میاره و . وضع پولی خیلی تاثیر داره با حقوق ماه دومیلیونی زندگی فقط برا داشتن یه فزرند خوبه
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    دهه شصت نسل سوخته،بدبخت و بیچاره
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    اگه امیدت به خداست حساب سرانگشتیت را بذار به حساب خدا و بفهم که حتی فقر هم بی حکمت نیست من دهه شصتیم اگه کسی احساس سوختگی میکنه من یکی که با اینکه در خانواده تجملی نبودم احساس سدختگی نمیکنم
    • عقل گرا و منطقی نه احساسی و جو زده IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      0 0
      نظر شما برام محترمه ولی آیا واقعا درسته تو همچین مسائلی اعتقادات رو وارد کنیم به نظر بنده بیشتر مشکلات ما وارد کردن عقاید تو مسایل عقلی و اقتصادیه.مثه این میمونه شما بگی من به خدا اعتقاد دارم و ازم محافظت میکنه بری خودتو از بالای ۱۰ طبقه بندازی پایین...مسایل اعتقادی خوبه ولی بشرطی که همراه با عقل و منطق صحیح و تلاش باشه.یا اینکه بعضی ها میگن بچه با خودش روزیشو میاره.پس یعنی لازم نیس واسش شیر خشک ‌ پوشک و.. خرید خود بچه یا پوشک میاره یا پولشو نقدی میده.این یه اصطلاحه یعنی عشق والدین به فرزند سبب میشه بیشتر تلاش کنن و یا در گذشته بچه ها از سنین کم در کار کشاورزی و دامداری کمک میکردن...شما اگر خودتون جیبتون پر پوله خواهشا به بقیه راهنمایی اشتباه و بدون فکر ندین که اگر خدای نخاسته تاکید میکنم خدای نخاسته بر اثر حرف شما مشکلی برای زندگی کسی پیش بیاد آیا شما پاسخگو هستید؟اینطور حرف زدن ها نه تنها به رواج دینداری و خداباوری کمکی نمیکنه بلکه بالعکس نتیجه منفی داره
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    حقوقم زیر یک میلیونه و تازه از مستاجری در آمدم و سه تا بچه دارم و دوتاشون هم مدرسه ایند و خوش و خرمیم کم بنال برادر بیشتر تجملات داغونمون کرده
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    شما چه طوری چشم بچتو کنترل می کنی؟ الآن نوزادش هم تبلت داره...
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    همه چیز درمان داره الا غرور و خودپسندی خانواده ها و چشم و هم چشمیهای شیطان پسندانه
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    فقط میدونم با این شکل پیش بریم گورمون کندست فقط با کمک خدا خود جوانها باید دست بکار بشن تا همه ابعاد این مشکل بر طرف بشه از مسکنو غیره گرفته تا اشتغال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس