به گزارش مشرق به نقل از ايرنا، به عقيده بسياري از کارشناسان ، مجموعه هاي تلويزيوني نوروز امسال از منظر کيفي روند مطلوب نداشت و بسياري از آنها از موضوع هاي تکراري که آفت مهلکي در اين دست توليدات بدل شده ، رنج مي برد. به عنوان مثال مي توان به مجموعه تلويزيوني 'راه دررو' اشاره کرد که کپي کمرنگ و ضعيف مجموعه 'زن بابا' ساخته سعيد آقاخاني بود، اشاره کرد که بدآموزي هاي پيشين را با همان روند به همراه داشت.
بسياري از نکات ابتدايي در فيلمنامه اين اثر رعايت نشده و شخصيت ها کاريکاتوري از جامعه واقعي خود بوده اند. مقروض بودن شديد شخصيت اصلي کار با بازي هميشگي مهران غفوريان تا به پايان براي تماشاگر توضيح داده نشد و تنها در قصه راه دررو به عشق پيرانه سرانه گلي و عموي بازرگاني ها پرداخته شد.
بازنده بزرگ شبکه هاي تلويزيوني در ايام نوروز را مي توان شبکه سوم دانست که با مجموعه يادشده و مسابقه قوي ترين مردان در رقابت با ديگر شبکه ها، عرصه را واگذار کرد.
مسابقه قويترين مردان پس از دوازده سال اجرا همچنان با کاستي هاي بسياري روبه رو بود و بخش هاي تدارک ديده شده در آن قابليت ايجاد هيجان در مخاطبان را نداشت. هرچند ضعف در اجرا نيز معضل بزرگي براي قوي ترين مردان سال 1390 بود که به شدت به چشم مي آمد.
به اعتقاد منتقدان تلويزيوني، مجموعه 'بچه ها نگاه مي کنند' ساخته حميدرضا صلاحمند نيز در جلب نظر مساعد بينندگان موفق عمل نکرد و حفره هاي عميقي در فيلمنامه اش به چشم مي خورد که در راس آنها بايد به باورناپذيري شخصيت هاي اصلي آن اشاره کرد.
ايده اوليه کار مبني بر مردسالار بودن خانواده 'آتيلا پسياني' و تقابل او با خواهرش به نظر به قدري براي تهيه کنندگان کار جذاب بوده که عدم کشش قصه براي طرح در 14 قسمت مورد غفلت سازندگان آن قرار گرفت.
مجموعه بچه ها نگاه مي کنندبه دليل نبود ظرفيت قصه و کشش لازم از قسمت چهار و پنج به شدت افت کرد و در سراشيبي سقوط قرار گرفت.
در اين بين حضور بازيگران باسابقه اي همچون پسياني که بازي درخشانش در نقش تقي تاکسي مجموعه چارديواري در نوروز سال گذشته همچنان در يادها مانده و گوهر خير انديش و هدايت هاشمي نيز کمک چنداني به کيفيت کار نکرد.
اما برنامه جذاب و تماشايي 'کلاه قرمزي و پسرخاله' غافلگيري بزرگ شبکه دوم سيما بود که با استقبال فراوان مخاطبان روبه رو شد.
ايرج تهماسب همراه با يار ديرينه اش حميد جبلي با استفاده از متن هايي سنجيده علاوه بر سرگرمي قشر کودک و نوجوان از انتقال پيام نيز غافل نبود.با اين تفاوت که سازندگان اين کار را به شکلي کاملا زير پوستي انجام داده و از پيام مستقيم به شدت دوري ورزيده اند.
خلق شخصيت هاي جديد همچون:فاميل دور و ببعي جذابيت هاي کار را دوچندان کرد و نگاه ها را به سمت شخصيت هاي جديد خود معطوف کرد. برنامه کلاه قرمزي با توجه به خلاقيت و تغيير ايجاد شده در آن به يکي از محبوب ترين و پربيننده ترين برنامه هاي نوروزي شبکه دو در ايام نوروز تبديل شد.
مجموعه 'پايتخت' ساخته سيروس مقدم که از آن به عنوان موفق ترين مجموعه نوروزي يادمي شود، نقاط قوت آن بر ضعف هايش مستولي شد.
کارگرداني سنجيده و هوشمندانه مقدم در کنار فيلمنامه پر از ظرافت آن را مي توان مهمترين نقطه قوت مجموعه پايتخت عنوان کرد که تکريم پسر توسط پدر را مي توان اوج آن به حساب آورد.
شبکه چهار نيز واسطه ساختار خاص خود، مخاطبان محدودتري داشت و کارهاي متفاوت تري را در نوروز روي آنتن برد. به عنوان مثال مي توان به تله تئاتر سيزده قسمتي 'ديوانگان متفکر' اشاره کرد که لحظات درخشاني را در خود داشت. متن هاي پر ظرافت در کنار بازي هاي درخشان بازيگراني چون رضا بابک و زهره مجابي را مي توان نقاط قوت کار ياد شده دانست که خوشبختانه مورد توجه مخاطبين شبکه چهار قرار گرفت.
برنامه راز با اجراي نادر طالب زاده و حضور ابراهيم حاتمي کيا در اين برنامه در ايام نوروز مخاطبان بسياري را جذب و آن را به بهترين گفت وگو هاي سيما با محور سينما تبدل کرد.
پخش رگباري فيلم هاي جديد سينمايي که عمدتا هاليوودي بود ازديگر مواردي است که ضعف هاي بسياري در آن نهان بود.
به عقيده صاحب نظران ، تازگي فيلم هاي به نمايش درآمده در تلويزيون به خودي خود کار ارزشمند و قابل تقديري است که شتابزدگي در ترجمه و دوبلاژ آن ، روند پخش آن و ارتباط گيري مخاطبان بخصوص مشتاقان هنر هفتم را با مشکل روبه رو ساخت.
کمبود گويندگان باتجربه در ارايه فيلم هاي يادشده به عنوان معضل منجر به پخش صداهاي تکراري شد که اين موضوع نيز به کيفيت آثار دوبله شده، صدمه وارد کرد.
شبکه تهران نيز به مانند سالهاي پيشين در توليد برنامه هاي سرگرم کننده چندان موفق عمل نکرد و با مجموعه آشفته و بي در و پيکر 'موج و صخره' رتبه آخر مجموعه هاي تلويزيوني را به خود اختصاص داد.
مجموعه ياد شده که با مشارکت چند سازمان همچون عمران کي و بانک صادرات ساخته شد، از فيلمنامه اي به شدت الکن و ضعيف برخوردار بود و چيزي به نام شخصيت پردازي و منطق داستاني در آن به چشم نمي خورد.
بازي هاي تکراري علي صادقي و مجيد صالحي به همراه تبليغات بشدت عيان بانک صادرات، ضعف مجموعه موج و صخره را مضاعف ساخت.
اما مستند حيات وحش خريداري شده توسط اين شبکه، جذاب و تماشايي از کار درآمد و بينندگان ثابتي را براي خود دست و پا کرد. دوبله مناسب و ترجمه دقيق نيز در اين موفقيت اين اثر بي تاثيرنبود و لحظات نابي را براي مخاطبان خود رقم زد.
به اعتقاد بسياري از کارشناسان، شبکه هاي مختلف سيما در نوروز امسال به رغم تدارک برنامه ها و آثار متنوع همچنان در شناخت علايق و سلايق مخاطبان بيگانه نشان دادند و نتوانستند آنگونه که شايسته است،اوقات فراغت آنها را غني سازند.
کد خبر 37649
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
- ۰ نظر
- چاپ
توليد و عرضه مجموعه هاي مناسبتي در نوروز امسال نيز همچون ايام مشابه در دستور کار شبکه هاي مختلف تلويزيوني قرار داشت.توليداتي که با مشکلاتي همراه بود. <BR>