دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فتنه ۸۸ خسارات بسیار بزرگی به کشور زد و یکی از عوامل تحریم‌های ایران بود.

به گزارش مشرق، محسن رضایی با حضور در برنامه متن-حاشیه شبکه سوم سیما، درباره فتنه 88 و همچنین حماسه 9 دی گفت: رهبری زمان امام همردیف برخی افراد بودند و پس از رهبری، خیلی‌ها به ایشان حسادت کردند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌هایش در ایام پس از انتخابات 88 برای اینکه موسوی و کروبی از طریق قانونی اعتراضات خود را پیگیری کنند، اظهار داشت: من با موسوی و کروبی در این باره تماس گرفتم. آقای موسوی گفت که با ستادم مشورت می کنم و به شما می گویم ولی فردایش مشخص شد که مشورتهایش جواب نداده است. من سعی کردم صادقانه به آنها بگویم که الان گارد شورای نگهبان باز است و می توانید اعتراض خود را به صورت قانونی دنبال کنید.

محسن رضایی همچنین تاکید کرد: من خودم به عنوان یکی از نامزدها، در هیچکدام از راهپیمایی‌ها شرکت نکردم و مسیرم یک مسیر قانونی بود.

این کاندیدای ریاست جمهوری سال 88 در ادامه به تلاش خود برای حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد در سال 88 اشاره  کرد و گفت: خیلی تلاش کردم که ایشان را به این  جلسه بیاورم ولی ظاهراً ایشان به شمال رفته بودند و نشد که شرکت کنند.

رضایی در پاسخ به این سوال که شما به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری آن سال، آیا سندی از معترضین در رابطه با تقلب در انتخابات دیدید یا خیر؟ تاکید کرد: من خودم از تعدادی از اعضای ستادهای موسوی و کروبی که همراه دوستان ما خدمت مقام معظم رهبری رفته بودند شنیدم که گفتند "مطمئنیم تقلب نشده است."

وی با اشاره به حضور خود در راهپیمایی 9 دی، خاطرنشان کرد: کاندیداهای معترض حرف ما را گوش نکرده و حاضر به مشورت با ما نشدند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: من اگر آن سال اختیاری داشتم یا پوزیشن بیشتری می داشتم، مثلا رئیس مجلس بودم، مساله را حل میکردم. کاملا برایم روشن بود که قابل حل بود.

رضایی درباره علت خروش مردم در 9 دی 88 گفت: چند دلیل باعث شد مردم به خیابانها بیایند. اول آنکه تظاهرات معترضین به خشونتهای خسارت آفرین به اموال عمومی و کشور تبدیل شده بود. مساله دوم اهانت به نمادهای مراسم حضرت اباعبدالله توسط معترضان بود و مساله بعد پاره شدن عکس امام بود و عدم برخورد جدی با این مساله توسط هدایت کنندگان معترضین؛ لذا مردم احساس کردند باید کاری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در بعضی افرادی که در راهپیمای 9 دی حضور داشتند دستبند سبز به دست داشتند، خاطرنشان کرد: همین امر موجب شد که من مطمئن شدم که مساله تمام شده است. یعنی 9 دی را فقط طرفداران احمدی‌نژاد درست نکردند بلکه همه مردم به صحنه آمدند و از نظام و رهبری دفاع کردند.

رضایی ادامه داد: بعد از 9 دی به رهبر انقلاب نوشتم و گفتم در خیابانها بودم و امواج مردمی را دیدم، ماجرا  تمام شده است و وحدتی به وجود آمده که  کاش به نخبگان منتقل شود. بعد از آن راهپیمایی نگرانی ام نخبگان کشور بودند. چرا که حادثه و معجزه ای رخ داده بود و  آنجا از رهبری تقاضا کردم که فکری کنید تا نخبگان هم حول محور وحدت جمع شوند.

این کاندیدای ریاست جمهوری سال 88 با بیان اینکه من بارها عدم تبعیت از قانون در سال 88 را محکوم کردم، گفت: بعضا ناچار می شدیم ضرب المثل هم بزنیم. در یک اطلاعیه‌ آن روزهایم حتی این خاطره را هم گفتم که یه نفر من را دیده و  گفته که به موسوی و کروبی بگویید تا دیر نشده خود را از این ماجراها کنار بکشند.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا به عملکرد خود در سال 88 نقدی هم دارید، اظهار داشت: قائدتا ما که معصوم نیستیم. من بعضی از ملاحضات را باید کنار می‌گذاشتم و جدی‌تر وارد صحنه می شدم. باید سعی می‌کردیم ماجرا را زودتر جمع و جور کنیم. خودم همه پیش‌بینی ها را کرده بودم. البته سن ما رفته بالا و ما آقا محسن دوران جوانی نیستیم که آن دخالت‌ها را می‌کردیم. شاید البته این محافظه کاری موثر بود. ولی من و امثال  من باید جدی تر وارد صحنه می شدیم.

وی همچنین درباره خسارات فتنه 88 گفت: حوادث 88 خسارات زیادی داشت که یکی از آنها همین تحریم ها بود. البته من معتقد نیستم صرفاً فتنه باعث تحیرم‌ها شد، بلکه هم فتنه و هم طولانی شدن فتنه در تحریم ها موثر بود و از سوی دیگر بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها و کسب و کارها خوابید و خسارات زیادی به اموال مردم وارد شد.

رضایی در ادامه با بیان اینکه فتنه باعث شد یک جمعیتی از کادر انقلاب کنار رفتند، تصریح کرد: عده ای از اصلاح‌طلبان که جزو مذهبی‌ها بودند، رد صلاحیت شدند. البته من معترض و منتقد رد صلاحیت آنها نیستم، بلکه می‌گویم اگر فتنه نبود اینها امروز در صحنه فعال بودند. اگر موسوی و کروبی فتنه را جمع میکردند امروز دو نیرو از نیروهای موثر کشور بودند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه در اعتراضات باید مرزبندی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: حتی در اعتراضات قانونی، معترضان باید مرزبندی با دشمنان و رقبای ایران در منطقه مرزشان را تفکیک کنند.

رضایی افزود: و البته آنها که مقابل  معترضین هستند باید جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشند. هر دوی این شاخصه را در صحبتهای رهبرمعظم انقلاب دیدیم.

وی تاکید کرد: ما از این حادثه باید به این نتیجه برسیم که اگر قوای مسئول و دولتمردان، با قاطعیت وظایفشان را انجام داده و به موقع ورود  کنند احتمالا جلوی خیلی از حوادث گرفته شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری سال 88 در پاسخ به این سوال که خطاکارترین فرد در فتنه 88 را چه کسی می‌دانید، گفت: من این گفتمان را تنزل دادن یک حادثه بزرگ به یک و دو آدم می دانم، در حالی که واقعا این حادثه خسارات بزرگی برای کشور داشت. از کجا معلوم همین کسانی که مقابل موسوی و کروبی هستند فردا فتنه بزرگ درست نکنند؟ مگر موسوی و کروبی قبلا جلوی فتنه‌ها نایستاده بودند، ولی امروز دچار فتنه شدند؟ لذا من مخالف این گفتمان صداوسیما هستم که روی اشخاص متمرکز می‌شود.

رضایی همچنین با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی با تدبیر قاطعانه مساله حصر را حل می‌کند و من روی این مساله نگرانی ندارم، افزود: نظام روی منافع ملی و ارزشهای انقلاب مساله حصر را حل میکند و دوباره عده‌ای نباید از این جریان یک فتنه دیگر درست کنند.

وی خاطرنشان کرد: موسوی احساسات و عواطف هواداران احمدی‌نژاد را رعایت نکرد و البته احمدی‌نژاد هم وقتی گفت خس و خاشاک،‌ بعدش عده‌ای  به خیابان آمدند. البته احمدی‌نژاد بعد از سخنرانی‌اش اطلاعیه داد و گفت که منظورش این نبوده است.

رضایی با تاکید بر اینکه ادبیاتی مانند "بیسواد" و "تازه به دوران رسیده" خواندن طرف مقابل باید از فضای سیاسی ایران بیرون برود، تاکید کرد: واقعا جمهوری اسلامی که اینهمه شهید داده جای خودنمایی و قهرمان پروری و بی اهمیتی به احساسات مردم، باید به آنها شخصیت بدهیم. صادقانه با مردم صحبت کنیم. ما بهترین مردم را در این کشور داریم و باید دست تک تک آنها را دولتها ببوسند. کما اینکه اگر مردم در 9 دی نیامده بودند نهادهای دولتی و مخالفین به بن بست رسیده بودند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    سایت شما( تابناک ) دیشب تیتری زده بود که فتنه عامل تحریم نبوده خیلی سریع خبر برداشتید بعد از گذشت 30 دقیقه
  • مهدی ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    ای کاش روزی برسد که تمامی سیاسیون کشور اعم از چپ و راست و ملی گرا و اصولگرا و ... دوشادوش هم و دست در دست یکدیگر در کنار جمعیت میلیونی مردم به سمت شهر کوفه و به جهت برگزاری نماز جماعت به امامت حضرت حجه ابن الحسن العسگری (عج) حرکت کنند. به راستی چه نماز پرشکوه و عظیمی شود آن نماز جماعت...... مولا و سرور ما، عشق به شما در دل ما همیشه فروزان و آتشین است....
  • مهدی ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    محسن رضائی یک شخصیت میانه رو و صادق معرفی کرد و حقیقتا لذت بردیم
  • سعید ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    همین که آقای محسن رضایی به اشتباه خود اعتراف می کند جای خیلی شکر دارد و امیدوارم به مرور بقیه خواصی که در آن برهه مرتکب اشتباه شدند به خود بیایند.
  • ناشناس ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    من احترام زیادی برای آقای رضایی به خاطر خدماتشون به کشورم قائلم ولی ایشون هم در آن برهه اشتباهات فاحشی کردند که فساد سیاسی 88 پدید آمد. ایشون و ستاد انتخابات کاندیداهای دیگه که خدمت بزرگ ما رسیدن و گفتن که تقلب نشده پس چرا بعد از آن حوادث این دیدار رو اعلام نکردن؟ من خدا شاهده منظورم ایشون نیستا ولی خدا نگذره از انسانهایی که به خاطر مصالح شخصی و حزبیشون به یک نحوی به آتش فتنه دمیدن و آبروی انقلاب رو به باد دادن...
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    اینجا تابناک نیست داداش. آدرس رو اشتباهی اومدی.
  • حميد ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    محسن رضايي هميشه حرف حق رو ميزنه.
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    آقای دکتر من طرفدار شما هستم اما این که احمدی نژاد به مردم گفت خس و خاشاک من عوام هم فهمیدم که ایشان با گفتن 40 میلیون مردم ایران همه برنده انتخابات هستند عده ای خس و خاشاک که متعرضین به حرمت امنیت کشور بودند که نهاتیا همان خس و خاشاک به حرمت عزای ابا عبدالله الحسین متعرض شدند و از خس و خاشاک هم پست تر هستند منظور احمدی نژاد همان عوامل مخرب و منافق بودند- برای من گاهی این سوء تفاهم پیش می آید که شما لیدر ها مارا خیلی عوام فرض می کنید {تاکید می کنم احمدی نژاد گفتند برنده انتخابات ایران 40 میلیون نفر هستند پس منظور ایشان روشن است وقتی می گویند عده قلیل خس و خاشاک مشخص است{ به بانوی مورد نظر بی بی سی که زهرانوردچه صفتی غیر از خس و خاشاک زیبنده است و موسوی را خسر الدنیا و آخره کرد و حیف از توان سیاسی موسوی که بدست یک زن نالایق لجن مال شد جز خس و خاشاک چه می شود گفت به آن زن و در درجه اول خائنین به موسوی که چه آسان انتقام خدمت موسوی به نظام را به دست خود ایشان گرفتند اگر به اطرافیان موسوی ناآگاه نباشند قطعا خائن به ملت و کشور بودند ) ما مردم خنگول نیستیم که با این ترفند به ایشان انگ این که ایشان به ...خش وخاشاک گفتند جفا به شان حقیقت گوئی است نباید به هر قسم و قیمتی مقبولیت خودمان به خودمان را تایید کنیم که این ترفند نتیجه معکوس می دهد} تقوای الهی را باید در همه حال رعایت کنیم - یک بار دیگر سخنان احمدی نژاد را گوش بدهید و گرنه نفی واقعیت گفتار و تعمیم ناروا به گفتار کسی -شنونده را نه تنها به باور مورد نظر گوینده نمی رساند بلکه گوینده را از آن چه می گوید می سنجند و خودرا از گوینده کنار می کشند.
  • mohsen ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    انصافا منطقی ترین کاندید چند دوره اخیر انتخابات آقای رضایی بودند.
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    «اگر دستیابی به دانش انرژی هسته‌ای چندان مهم نیست و دستاوردی برای ملت ایران ندارد پس چرا غربی‌ها به صورت همه‌جانبه در مقابل دستیابی ما به این دانش ایستاده‌اند و انواع تحریم‌ها و توطئه‌ها را به کار گرفته‌اند»
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    همین که محسن رضایی این حرف رو زده یعنی ... !! اما تو هم که ادم نمیشی سگ مزدور.... نظرات غیر قابل انتشار چند برابر منتشر شده هاست!! پس .... با سایتت
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    آقای رضایی! شما فقط می خواستید از خودتان تعریف و تمجید کنید. بعد هم می فرمایید مناظره جرقه اعتراضات بوده! کجای اغتشاشات خیابانی اسمی از مناظره بردند؟ هر فرد عادی امروز میداند فتنه از ماه ها قبل و به صورت کاملا منظم و هماهنگ با عوامل داخلی کلید خورده بود.
  • علی اصغر کوثری ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    آقای دکتر الان با افشاگریهای خود گذشته را جبران کنید
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    حرف دل خیلیا رو زدی. اینقدر جلبکا رو این دروغ سرمایه گذاشتن که گاهی بچه حزب اللهی های با معلومات هم اشتباه میکنن چه برسه به بقیه.
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    فتنه گران مثل مرغ اند که هم در عزا و هم شادی کاربرد دارند. الان که فراری و خارج از کشور اند در دور زدن تحریم با عوامل داخلی فعالیت دارند و وقتی هم داخل بودند در کل امور فعالیت داشتند.
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    خدا وکیلی آدمه منطقی تو زندگیت دیدی ؟
  • مهدی مرادیفر ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    ایکاش اقای رضایی سال 88 فتنه را محکوم میکرد بقول معروف بعد از مرگ سهراب میکروکروم (نوشدارو)
  • ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    اينم ميگه پوزيشن !!!!! كمپرسي كي شن بُرد؟
  • ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    و منطقی ترین طرح ایشان هم لابد همان فدرالیسم و بعد هم طرح ادعایی فدرالیسم اقتصادی !! در حالی اصلا یکپارجگی اقتصادی مقدم بر یکپارچگی سیاسی است و همین گروه یورو اول مرزهای اقتصادیش را بر می دارد تا روزی بتواند مرزهای سیاسیش را هم حذف کند. همین کار را دارد آسه آن هم انجام می دهد. پیمان بنلوکس هم قبلا مشابه آن را انجام داد و اصلا این یک اصل است. فدرالیسم فقط در امور سیاسی معنا دارد آنهم تازه به شرطی که وحدت اقتصادی پدید آمده باشد و مقرارت مالی در مادرید و هلسینکی تفاوتی نداشته باشند. اما این آقا در روندی کاملا معکوس می خواست در کشوری یکپارچه چند کشور اقتصادی ایجاد کند! و این یعنی پایان کار ایران. اما از همه بدتر اینکه یک عده آدم ساده لوح با شنیدن چند تا ژست متفکرانه و تعدادی کلمه قلمبه و سلمبه شنیدن فکر کردند که چقدر این آقای رضایی بسیار فهمیده و باهوش است
  • ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    عجب؟؟ اما همه مردم میدونن شما افراطیها و احمدی نژاد عاملش بودید!! طفلکها چقدر زور میزنید که انکار کنید و چقدر بد مشرق سانسور میکونه اما فایده نداره
  • گمنام ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    اگر از گذشته عبور کنیم در آینده سقوط خواهیم کرد همانطور که زندگی امروز ما شاید باعث عزت و شاید باعث ذلت آیندگان باشد امروز زندگی میکنیم تا فرصتی یابیم برای جبران خسارتهای گذشته امروز درد میکشیم بخاطر خسارت های گذشته که به خود روا داشیم راحت نمی شود از گذشته گذشت چون به آینده اطمینانی نیست گذشته زمینه ساز اعتماد و اطمینان آینده است گذشته چشمه ایست که دریای بی کران آینده جای آن را نخواهد گرفت ما با گذشته خود زنده ایم تا در آینده زندگی کنیم اما عبور از این گذشته و دستیابی به فرصت هایی در آینده لازم ملزوم تصمیم گیری ها در شرایط خاص است که غیر از یاری خدا از قدرت انسان بدور است جبران خسارت سخت است اما لازم حتی در درگاه الهی آینده را میسازیم اگر که خود را ساخته باشیم زندگی را سپری می کنیم روزگار چراغ قرمزهایی دارد تا از خطهایی عبور نکنیم باید چراغ قرمز را دید و شناخت تا تجربه عبور از خط را تکرار نکنیم
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    مجبوری دروغ بگی؟.؟
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    اینجا مشرق است برار
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    تابناک خخخخخخخخخخ
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    همین رو به این منافقین جدید بگو
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    اینو به این شیرزاد خائن وطن فروش بگو
  • saeed ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    دکتر جان منظورش سایت تابناکه...
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    دوستان من فکر میکنم مخاطب ایشون آقای رضایی هست نا من و شما و مشرق!
  • اوس موسی ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    محسن رضایی جان واقعا با این تحلیلت از عدم دخالت آمریکا تو فتنه 88 که تا آخرش تو بهش گفتی حادثه باید بهت بگم خسته نباشی!
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    دقت کنید دوستان منظور ایشون سایت تابناک منسوب به اقای رضایی بوده
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    نظر شما محترم ولی به نظر من ایشون او ذکاوت و تیزبینی سیاسی رو ندارند.مدیر خوبی هستند اما نه برای رییس جمهور شدن. اون طرح فدرالی کردن سیاست و اقتصاد ایشون نشون داد که مال این حرفها نیست
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    خاک تو سرت مشرق..... به شرف نداشتت ... این همتون.
  • سلمان ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    خدا خیرت بده نکته واقعا به جایی بود آقای رضایی در گفتگوی ویزه خبری شبکه 2 همون موقع با کمال بی انصافی این مسئله رو مطرح کردند که تنها موضع اغتشاش گران رو تقویت می کرد
  • سلمان ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    این همه مردم رو به من نشون بده مردم اونایی بودن که نظامشون رو هیچ وقت تنها نگذاشتن نه اون هایی که خون به دل رهبر کردن
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    اینکه خودت رو عوام و خس وخاشاک فرض میکنی مهم نیست از جانب دیگران سخنگو نباش! در ضمن کجای دنیا جمعیت معترض به یک قضیه رو ( چه درست و چه غلط و نابجا) منافق و خس و خاشاک می نامند؟همه که قرار نبوده به قبله عالم شما ( احمدی نژاد) رای بدن! منظور احمدی نژاد از خس و خاشاک فقط رهنورد بوده ؟ جمعیت معترض همه خس و خاشاک بودن؟ چرا میخواید نقش احمدی رو در فتنه ماست مالی کنین؟ عزیز دل هم احمدی نژاد و هم موسوی و کروبی مردم رو عوام میدونن نه اینکه فرض کنن! مردم این وسط بازیچه اند
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    سلمان عزیز در فتنه 88 اولا همه معترضین برعلیه نظام نبودن ، یه عده به توهم گرفتن حق ضایع شده پا به میدان گذاشتن، یه عده هم واقعا برای ایجاد آشوب و براندازی ، ولی در کل نقش احمدی نژاد با رفتار نسنجیده اش به عنوان یکی از مسببین فتنه 88 غیرقابل انکاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس