مدیر کل مناسب سازی و سرپرست گلزارهای شهدا با بیان این که حدود 6 هزار و 500 جانباز تحت پوشش طرح مناسب سازی قرار گرفته‌اند، گفت: این پوشش باید به بیش از 95 درصد برسد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، دهمین نشست از سلسله نشست‌های مسئولین بنیاد شهید و امور ایثارگران، پیش از ظهر امروز با حضور علیرضا امینی مدیر کل مناسب سازی و سرپرست گلزارهای شهدا برگزار شد.

امینی با بیان شرح وظایف در حوزه مناسب سازی اظهار داشت: بحث اول در خصوص محیط داخلی منزل و زیست شخصی ایثارگران جسمی و حرکتی که امکانات داخل منزل از جمله سرویس بهداشتی، فضای خواب و حمام را برای خدمت ویژه به جانبازان قطع عضو و ویلچری شامل می‌شود.

گلزار شهدای تهران ثبت جهانی می‌شود

وی افزود: از دیگر وظایف بحث ورودی، بالابر، آسانسور، عرض درب‌ها، نوع پنجره‌ها و شرایط حمام و سرویس بهداشتی قابل استفاده جانبازان است که طبق قانون در بازدید از خانه‌های جانبازان 70 درصد باید امکانات لازم را در اختیار آنان قرار داد.

مدیرکل مناسب سازی بنیاد شهید با اشاره به مسائل سالمندی والدین شهدا و تخصیص امکانات به آنان بیان کرد: بحث ایجاد حداقل امکانات منزل والدین شهدا برای برطرف کردن مشکلات شخصی آنان دو سال است که آغاز شده است.

امینی به مناسب سازی حدود 500 ساختمان بنیاد شهید براساس استانداردها اشاره کرد و افزود: از دیگر وظایف این سازمان مناسب‌سازی شهری است که دستگاه‌های متولی از جمله وزارت کشور، استانداران، شهرداری‌ها و وزارت شهرسازی باید براساس قانون برای مناسب سازی معابر شهرها اقدام کنند.

وی با ابراز تاسف کم کاری سازمان‌ها در موضوع مناسب سازی به اقدامات بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: اداره کل مناسب سازی بنیاد به عنوان پیگیر امور ایثارگران این مساله را قوی دنبال کرده و طی برنامه یک ساله مسئولیت این کار را به وزارت کشور محول کرد.

امینی با بیان اینکه عملکرد ما در سال‌های 91،90 و 92 تنظیم مصوبات خوبی را در سال جاری نشان می‌دهد، بیشترین اشکال در حوزه مناسب سازی محیط شهری را بحث فرهنگ و نهادینه نشدن انجام این کار از سوی دستگاه‌های مربوطه دانست و عنوان کرد: همه شهرداران باید به انضمام برنامه‌های عمرانی خود برنامه مناسب سازی را برای معلولین، جانبازان، سالمندان و کودکان انجام دهند.

امینی با بیان این که بنیاد شهید مسئول اجرای استانداردهای مناسب سازی نیست بیان داشت: ما در ستاد ملی مناسب سازی عضو اصلی هستیم. طرح‌های ویِژه‌ای از سوی شهرداری برای برطرف کردن مشکلات در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم تا 5 سال آینده به حداقل استانداردهایی در این زمینه برسیم.

وی با بیان این که حدود 6 هزار و 500 نفر از جانبازان تحت پوشش طرح مناسب سازی قرار گرفته‌اند اظهار داشت: عملکرد ما پوشش بالای 95 درصد جانبازان جسمی و حرکتی را شامل می‌شود که اولویت با جانبازان 70 درصد بوده که 5 درصد جانبازان باقی مانده به دلیل مراجعه نکردن از قلم افتاده‌اند. همچنین پوشش والدین شهدا در این طرح 10 هزار خانواده شهید را شامل می‌شود که باید به 40 هزار خانواده برسند.

امینی با بیان این که به دنبال ثبت جهانی گلزار شهدای تهران هستیم، گفت: فصل اول ساماندهی گلزار شهدا فضای بیرونی، قطعات گلزار، خیابان‌های اطراف، وسایل کمکی و کف سازی‌ها را شامل می‌شود که آنها ساماندهی کرده و برخی قطعات مسقف شده است.

وی با بیان این که بحث کف سازی در قطعه شهدای گمنام پایان یافته افزود: قطعه شهدای گمنام بهشت زهرا حدود 5 هزار شهید را شامل می‌شود که خانواده‌های شهدا با دیدن ساماندهی این قطعه به تدریج به ساماندهی قطعات شهدای خود رضایت می‌دهند. کار طراحی قطعات شهدا با همکاری شهرداری انجام شده است و در بحث ساماندهی نیز به دنبال مسقف سازی نیستیم چرا که اعتقاد داریم عبور شهدا باید در بطن مردم باشد البته مسائل طبیعی، گرما و سرما از عواملی است که در کار به آن توجه می‌شود.

امینی تعداد گلزارهای کشور را 19 هزار و 600 گلزار عنوان کرد و افزود: بزرگترین آن گلزار شهدای تهران و کوچک ترین آن گلزار یک شهیدی است تا امروز 11 هزار و 500 گلزار ساماندهی و 60 درصد کار انجام شده است.

سرپرست مناسب سازی گلزارهای شهدا با بیان این مطلب که اغلب مراسم‌های مذهبی از جمله دعای کمیل، ندبه و برنامه‌های فرهنگی شهرستانها در گلزار شهدا برگزار می‌شود اظهار داشت: قرار است تا مراکز فرهنگی برای برگزاری مراسمات و حضور مردم داشته باشیم البته اعلام شده است که این اقدامات نباید کف سازی و تعویض زنگ عبور را طولانی کند به همین منظور حداکثر یک ماه زمان را برای گلزارهای کوچک و دو ماه زمان را برای گلزارهای بزرگ اختصاص دادیم.

امینی با اشاره به این که هیچ گلزار شهیدی به دلیل کمبود اعتبار کار کف سازی و تعویض سنگ قبور را متوقف نکرده‌اند عنوان کرد: پس از اخذ رضایت از خانواده شهید طرح ساماندهی به کمیته فنی متشکل از اساتید اشکالات طرح را گرفته و پس از تصویب آن منابع لازم برای انجام کار تامین می‌شود. وی با تاکید بر این موضوع که طرح ساماندهی تا سه سال آینده به پایان می‌رسد افزود: کار ساماندهی 130 هزار مزار شهید خاتمه یافته و ساماندهی 53 هزار مزار را در دستورکار داریم.

مسئول ساماندهی گلزار شهدا به طرح ساماندهی گلزارهای شهید روستاهای خالی از سکنه و یا در حال تخلیه اشاره و بیان کرد: حفظ و نگهداری گلزارهای شهید خالی در روستاهای خالی از سکنه و کم جمعیت پررنگ‌تر دنبال می‌کنیم البته تا این لحظه طبق گزارش‌ها روستایی که دارای گلزار شهیدی باشد خالی از سکنه نشده است.

امینی با بیان این مطلب که تاکنون هیچ اعتراضی از طرف خانواده‌ها در خصوص ساماندهی نداشتیم افزود: از سال 1375 به طور رسمی کار ساماندهی را آغاز کرده در این مدت تمامی گلزارهای شهدای اقلیت را ساماندهی کردیم و در جدیدترین اقدام گلزار شهدای کلیمی ساماندهی شد. در بحث شهدای اهل سنت تمامی شرایط آنان لحاظ شده است.

مسئول ساماندهی گلزار شهدا با اشاره به این که 85 درصد خانواده های شهدا با موضوع مناسب سازی موافق هستند تصریح کرد: ممکن است گروه‌های از سر دلسوزی مخالفت‌های داشته باشند و معتقد باشند این کار فضای معنوی و فرهنگی گلزارها را تغییر می دهد ما طبق فرمایش مقام معظم رهبری در پی از بین بردن مشکلات هستیم و به ماندگاری سنگ نوشته‌ها، خاطرات، المان‌ها، معماری اسلامی و نشاط گلزارها توجه داریم.
*دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس