در شرایطی که اعتراضات به مصرف مشروبات الکلی در حال افزایش است و به حرکتی مردمی تبدیل شده؛ اما دولت انگلیس توانی برای مبارزه با مافیا و کارتل‌ها را ندارد.

گروه ورزشی مشرق- مقامات عالی رتبه و پزشکان ارشد اتحادیه پزشکان بریتانیا و جامعه پرستاران فعال بریتانیا در نامه های رسمی و جداگانه از اتحادیه فوتبال انگلیس به صورت هشدارآمیز درخواست کرده اند تا از این پس هیچ مجوزی به کارخانه های تولید مشروبات الکلی برای حمایت مالی از باشگاه های ورزشی و تیم‌های فوتبال صادر نکند.

بحران گسترش مصرف مشروبات الکلی در اروپا و شاید در تمام نقاط جهان، جامعه پزشکان بدون مرز و سازمان های مردم نهاد بین المللی را نگران کرده است. در حالی‌که بسیاری از کشورهای بزرگ و صنعتی دنیا خود را در صف اول مبارزه با تضعیف حقوق شهروندان بر می شمرند، بسیاری از خبرنگاران و نویسندگان آزاد و مستقل معتقدند در همین کشورها اصولی ترین امور در حفظ حریم شهروندی رعایت نمی شود. به عنوان مثال، تبلیغ بیش از حد و پافشاری در گسترش مصرف مشروبات الکلی در ورزش و مناسبت های ورزشی به ضورت واضح و شفاف، توهین به حق شهروندی و حمله مستقیم به حریم مردم است. در حالی که خانواده های انگلیسی تلاش می‌کنند با همراه داشتن کودکان خود در استادیوم ها نشان دهند از فضایی آزاد و دلچسب در فوتبال جزیره لدت می برند؛ اما نمی‌توانند این حقیقت را کتمان کنند که وجود ده‌ها تابلوی تبلیغاتی درباره مشروبات الکلی و جملات بسیار ضداخلاقی در فضای ورزشگاه آنها را آزار می دهد.

باشگاه های بزرگی چون سلتیک اسکاتلند و اورتون انگلیس نه تنها اسپانسر تولید آب جو و مشروبات الکلی دارند؛ بلکه عملا اداره باشگاه خود را نیز به واگذاری سهام خود به همین تولیدکنندگان که عمدتا یهودی و بسیار ثروتمند هستند، تحویل داده و دیگر توان قطع همکاری با این کارخانجات را ندارند. والدینی که فرزندان خود را در آکادمی چنین باشگاه هایی ثبت نام می کنند از خود می پرسند که دور تا دور زمین چمن آکادمی را چرا یک تبلیغ کاملا ضد اخلاقی درباره ارتباطات جنسی فرا گرفته یا چرا از خوبی های یک نوشیدنی الکلی آنهم به دروغ در تمام فضای این باشگاه ورزشی نوشته شده است؟

همه علیه مشروبات الکی در جزیره/ وقتی دولت انگلیس توان مبارزه ندارد ++++

این پزشکان در نامه‏‌ای تحت عنوان «حمایت از کودکان با توقف تبلیغ الکل در فوتبال» از اتحادیه فوتبال انگلیس و مقامات ورزشی این کشور خواستند هر چه سریعتر تصمیمی قاطعانه برای این فضای نگران کننده اتخاذ کنند. نکته عجیب اینکه این پزشکان که اسامی آنها به اصرار خودشان در وب سایت خبری گاردین منتشر شده بود از سوی چند فرد شرور تهدید به مرگ شده اند و مشخص است که این تهدیدات در واقع از کدام جهت ریشه گرفته است.

در نامه این پزشکان بریتانیایی آمده است: "ادعا می کنیم فوتبال، ورزش ملی انگلیس است. اکنون تصورش را بکنید که کودکان انگلیسی مشغول تماشای فوتبال هستند و مدام تابلوی تبلیغاتی مشروبات الکلی را مشاهده می کنند و از والدین خود می پرسند که این همه ستاره که بت زندگی آنها هم هستند روی پیراهنشان چه آرمی دارند و چرا در خانه خود از این محصولات استفاده نمی کنند؟"

در ادامه این نامه نوشته شده است: "باشگاه های بزرگ در انگلیس به سفیران توتون و تنباکو، مشروبات الکلی، بدرفتاری های توام با نژادپرستی و بی اخلاقی های عجیب تبدیل شده اند. این نهایت تاسف است که جامعه پزشکی بریتانیا که برای رسیدن به اهدافش باید از ورزش کمک بگیرد، دشمن اول خود را همین جامعه ورزشی می بیند."

باشگاه سلتیک اسکاتلند، قراردادی سه ساله با کارخانه تولید مشروبات الکلی Magners منعقد کرده و در هر سال معادل یک و نیم میلیون پوند دریافت می کند. این در حالی است که یک کارخانه محصولات بهداشتی در اسکاتلند بیش از این رقم را به این باشگاه برای حمایت مالی پیشنهاد کرده اما پیشنهاد آنها رد شده است!

کالج سلطنتی پزشکان بریتانیا نیز در کنار سایر اصناف پزشکی این نامه را امضا کرده و از مقامات ورزشی خواسته هر طور شده مقابل این کارخانجات بایستند و به هر قیمتی که شده اجازه ندهند، نوجوانان تحت تاثیر این تبلیغات باشند.

در یکی از بخش‌های مهم این نامه جملاتی تند علیه دولت انگلیس نوشته شده که وب سایت گاردین در اولین خبر منتشر شده این جملات را از اصل نامه حذف کرده بود و به فاصله 6 ساعت در خبری مجزا که هرگز تیتر اول وب سایت نشد، اصل نامه را نیز منتشر کرد: "ما پزشکان بریتانیایی به خوبی بر این حقیقت واقفیم که دولت توان مبارزه با مافیای برآمده از کارخانجات تولید مشروبات الکلی را ندارد و شاید این یک زیاده خواهی باشد که توقع داشته باشیم مجوز این تبلیغات شوم را در فوتبال لغو کند؛ اما به امید روزی هستیم که ورزش اول انگلیس، فوتبال راهی باشد برای تبلیغ زندگی سالم نه یک زندگی سرشار از بی اخلاقی و درگیری و خشونت و مواد مخدر و الکل."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    چرت و پرت بود
  • خدایی ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    بحران گسترش مصرف مشروبات الکلی در اروپا و شاید در تمام نقاط جهان، جامعه پزشکان بدون مرز و سازمان های مردم نهاد بین المللی را نگران کرده است لون وقت یه عده تو ایران برا عیش ونوش خودشون هی میان از قانون ایارن ایراد میگیرن از فایده های مشروبات میگن
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    حالم خراب شد. نجاستخوارهای کثافت
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    چه عجب
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    بیچاره مردم انگلیس
  • ایرانی ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    دولت بی عرضه انگلیس اگه عرضه داشت جو تجاوز به کودکان و هزار تا کثافت کاری دیگه رو میگرفت
  • عطیه ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    پزشکای ما هم یه کم یاد بگیرن فقط دنبال سود خودشون نباشن فکر کنم مسائل مهمی هم مثل سلامتی مردم وجود داشته باشه
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    فساد از سر و کول لیگ برتر انگلیس بالا میره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس