کد خبر 374965
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴

این کاروان به مرور و روایت اتفاقات فتنه سال 88 پرداخته، و به گفته مجریان آن اقدامی مشابه کاروان راهیان‌نور است که جوانان، نوجوانان و همه اقشار را از نزدیک با اتفاقات فتنه سال 88 آشنا کرده و به بازسازی و تبیین مکان‌های وقوع حادثه در سال 88 می‌پردازد.

به گزارش مشرق، اولین مرحله از طرح روایت و بازخوانی وقایع فتنه 88 با عنوان کاروان «روایت فتنه» پس از دیدار با خانواده شهید ذوالعلی، از شهدای فتنه 88 به کار خود پایان داد.  

فعالیت کاروان روایت فتنه به صورت رسمی از روز پنج شنبه و با دیدار اعضای این کاروان با آیت آیت‌الله علوی‌گرگانی و برخی از علما و مراجع قم آغاز شد.

برگزاری طرح کاروان روایت فتنه در تهران و قم

این کاروان به مرور و روایت اتفاقات فتنه سال 88 پرداخته، و به گفته مجریان آن اقدامی مشابه کاروان راهیان‌نور است که جوانان، نوجوانان و همه اقشار را از نزدیک با اتفاقات فتنه سال 88 آشنا کرده و به بازسازی و تبیین مکان‌های وقوع حادثه در سال 88 می‌پردازد.

مهدی افراز مدیر اجرائی کاروان روایت فتنه درباره هدف از تاسیس این کاروان گفته است: فلسفه‌ برگزاری این کاروان که اعضای آن از طلاب حوزه‌ علمیه‌ قم مقدسه هستند،  پاسخ به تأکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم آشنایی نسل تازه با مقاطع حساس انقلاب اسلامی و خطر فراموشی و تحریف این برهه‌هاست؛ خطری که با تشکیک‌های گستاخانه‌ جریان ابطال‌طلب به مسلمات فتنه‌ سبز در ماه‌های اخیر غیرقابل انکار است.

این کاروان با شعار «نه می بخشیم و نه فراموش می کنیم» طی سفری کوتاه به روایت تفصیلی برخی از رخدادهای فتنه 88 از بیان شاهدان عینی تا تحلیل‌گران اجتماعی پرداخت .

احمد جهان‌بزرگی، سعید قاسمی، جعفر جهروتی‌زاده، رحیم مخدومی، مهدی ابراهیم‌زاده، وحید یامین‌پور، علی‌محمد مؤدب، جعفر فرجی، سیدمحمدصادق امامیان، سیدمصطفا مطهری‌نیا، محمدحسین کشکولی، هادی خادم، محمد ذوقی، مهند حامد و سیدهادی آیت برخی از روایان این کاروان بودند.

کاروان روایت فتنه، حاصل هم‌کاری مدرسه‌ شیعی وتر به‌عنوان طراح مفهومی، و گروه فرهنگی عهد به‌عنوان مجری میدانی است و ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه‌ نه دی و سازمان بسیج طلاب و روحانیون نیز از حامیان این کاروان بوده و در پی آن است تا آغازی بر جریان تدوین تاریخ شفاهی فتنه‌ سال هشتاد و هشت و شروعی بر کاروان‌های راهیان نور هشت ماه دفاع مقدس به مقصد قم و تهران باشد.

ریشه فتنه در اتاق فکرهایی است که جامعه را دوقطبی می‌کند

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در جمع اولین کاروان روایت فتنه در مسجد لولاگر تهران با اشاره به ریشه‌های بروز فتنه 88 گفت: ریشه فتنه 88 در جنگ روانی بود که برخی رسانه‌ها در دسته‌بندی میان مردم آغاز کرده بودند.

وی با بیان اینکه تمام این بسته‌بندی‌ها دروغ بود، اظهار داشت: نه اصلاح‌طلب‌ها یک دست سکولار بودند و نه اصولگرایان یک دست مطابق ارزش‌ها بودند.

برگزاری طرح کاروان روایت فتنه در تهران و قم

پناهیان با تأکید بر اینکه دسته‌بندی اصولگرا و اصلاح‌طلب هیچ گاه دسته‌بندی درستی نبوده است، اظهار داشت:‌ این دسته‌بندی‌ها توسط یک باند ماهر انجام شد تا بین مردم دشمنی ایجاد شود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: فتنه فقط محدود به این نمی‌شود که کلمه تقلب دروغ بود یا رفتار غیرقانونی در برابر شورای نگهبان جرم بزرگی است بلکه ریشه آن به اختلافات موهوم برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون نیز برخی سیاست‌مداران ساده‌لوح به این مسئله دامن می‌زنند و اگر دولت محترم بیاید و بگوید عده‌ای می‌خواهند دولت موفق نشود و این گروه را به عنوان یک جریان معرفی کند و خود را مظلوم نشان دهد قطعا ریشه فتنه بعدی همین خواهد بود.

پناهیان با بیان اینکه باید دید در چه اتاق فکرهایی دوگانگی اصولگرا و اصلاح‌طلب شکل گرفته اظهار داشت: یکی از ریشه‌های مهم فتنه دو قطبی کردن نابجای جامعه بود.

وی اضافه کرد: کسانی که دوقطبی در جامعه ایجاد می‌کنند دنبال این هستند که در خیابان‌ها دعوا به راه بیندازند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه فتنه و مشکلات پیرامون آن باعث رشد جامعه ما شد، اظهار داشت:‌نظام اجازه داد سوءتفاهم‌ها در میدان حل شود و 9 دی در واقع پایان هر نوع سوءتفاهمی بود.

وی افزود: به عقیده من وقت آن رسیده که عناصر سیاسی و فرهنگی کشور بر این موضوعات وارد شوند و با هر فردی که اختلاف ایجاد می‌کند برخورد کنند.

برگزاری طرح کاروان روایت فتنه در تهران و قم

وی با بیان اینکه 9 دی پایانی بر دو قطبی کردن جامعه بود، اظهار داشت: هم اکنون نباید اجازه بدهیم که دوقطبی دیگری در جامعه ایجاد شود.

پناهیان با اشاره به برخی هنجارشکنی‌های از سوی فتنه‌گران در سال 88 تأکید کرد: کسانی که مردم را به تظاهرات تحریک کردند اگر پیش‌بینی این مسائل از قبیل حمله به مساجد و هیأت‌ها را نمی‌کردند که ساده‌لوح سیاسی هستند و اگر پیش‌بینی آن را می‌کردند قطعا خائن هستند.

وی در پایان با تأکید بر مردمی بودن واقعه 9 دی اظهار داشت: در 9 دی مردم به صحنه آمدند و قطعا همین حضور باعث شد که فتنه سال 88 دفع شود.

برگزاری طرح کاروان روایت فتنه در تهران و قم

برنامه‌های این کاروان در روزهای پنج شنبه و جمعه گذشته به شرح زیر بوده است:

پنج‌شنبه، 4 دی 1393

مدرسه‌ی مبارکه‌ی فیضیه: افتتاحیه، سخن‌رانی محمد عالم‌زاده‌ی نوری

بقعه‌ی شیخ فضل‌الله نوری: روایت مهدی همازاده از  شیخ فضل‌الله در فتنه‌ی مشروطیت

صحن آیینه‌ی حرم مطهر: روایت حرمت‌شکنی‌های منافقین سبز در حرم مطهر

خیابان ارم، ستاد میرحسین موسوی: روایت هم‌بسته‌گی روحانیون ستاد موسوی و گروهک چریک‌های فدائی خلق

چهارراه شهداء: روایت تشیع حسین‌علی منتظری

خیابان ساحلی: روایت نقش حسین‌علی منتظری و یوسف صانعی در فتنه

حرکت به سمت تهران: پخش بیانیات حضرت آقا در باره‌ی فتنه

لانه‌ی جاسوسی امریکا: سخن‌رانی احمد جهان‌بزرگی، جریان‌شناسانی فتنه‌ی سال هشتاد و هشت

لانه‌ی جاسوسی امریکا: روایت علی‌محمد مؤدب از فضای ادبی در دوران فتنه

لانه‌ی جاسوسی امریکا: روایت سیدمحمدصادق امامیان از فضای خارج از کشور (بریتانیا) در دوران فتنه

لانه‌ی جاسوسی امریکا: روایت جعفر فرجی از اتفاقات ستاد‌های انتخاباتی و نشست انتخاباتی سرنوشت‌ساز حضرت آقا با نماینده‌گان نام‌زدها

جمعه، 5 دی 1393

خیابان طالقانی و مفتح، میدان هفت تیر: روایت 13 آبان 1388

چهارراه کالج، پاتوق کتاب: روایت محمد ذوقی از فاجعه‌ی عاشورای 1388

چهارراه کالج، پاتوق کتاب: روایت سیدهادی آیت از فاجعه‌ی عاشورای 1388

چهارراه کالج، پاتوق کتاب: روایت رحیم مخدومی از تدوین تاریخ شفاهی فتنه

چهارراه کالج، پاتوق کتاب: روایت سعید تاجیک از فتنه‌ی سال هشتاد و هشت

خیابان 16 آذر، حسینیه‌ی هنر: روایت سعید قاسمی از فتنه‌ی سال هشتاد و هشت

خیابان 16 آذر: روایت آخرین نماز جمعه‌ی هاشمی رفسنجانی

خیابان آزادی: روایت سیدمصطفا مطهری‌نیا از اقدامات مسلحانه‌ی منافقین سبز در 26 خرداد 1388

میدان آزادی، کوچه‌ی صفا: توجیه ابتدائی حوزه‌ی 117 نینوا

خیابان آزادی، ناحیه‌ی مقاومت مقداد: روایت محمد جعفری از درگیری منافقین سبز با بسیج در 25 خرداد 1388

مسجد لولاگر: روایت برادر عموئیان از درگیری بسیج با منافقین سبز در مسجد لولاگر

مسجد لولاگر: روایت ریشه‌های فتنه‌ی سال هشتاد و هشت

مسجد لولاگر: روایت علی‌محمد نائینی از نه دی 1388

بیت شهید امیرحسام ذوالعلی: روایت جعفر جهروتی از فتنه‌ی سال هشتاد و هشت

منبع: رجا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس