کد خبر 374870
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱

گروهی از عشایر استان «دیر الزور» در شرق سوریه در بیانیه‌ای اعلام کردند، «جبهه ‌مقاومت مردمی» را علیه «داعش» تشکیل داده‌اند که مهمترین هدف آن بیرون راندن این گروه تروریستی تکفیری از منطقه و پاکسازی آن از لوث تروریسم است.

به گزارش مشرق، گروهی از عشایر مناطق شرقی سوریه با انتشار فیلمی در پایگاه‌های مختلف اینترنتی از تشکیل «جبهه ‌مقاومت مردمی» علیه «داعش» و مبارزه با این گروه تروریستی تکفیری در کنار ارتش و نیروهای مسلح سوریه با هدف پاکسازی این مناطق از لوث گروه‌های تروریستی تکفیری خبر دادند.

این گروه از عشایر مناطق شرقی سوریه در بیانیه‌ای اعلام کردند، به دلیل  جنایات بی‌شمار داعش علیه اهالی مناطق شرقی سوریه بدست گروه‌های تروریستی تکفیری – وهابی و در دفاع از سوریه و دیر الزور تشکیل «جبهه ‌مقاومت مردمی» علیه «داعش» را اعلام می‌کنیم.

تشکیل

موقعیت استان دیرالزور در سوریه//منطقه البوکمال از جمله مناطق هم مرز با عراق است که عشایر آن علیه داعش بپاخاسته‌اند

این بیانیه در ادامه افزوده است:‌ این جبهه تروریست‌هایی را هدف قرار می‌دهد که کشور را به تباهی و فساد و نابودی کشاندند و مبارزه با آنها و هدف قرار دادن آنها را اقدامی مشروع و بر حق می‌داند.

بیانیه مذکور افشا کرد که «جبهه ‌مقاومت مردمی» علیه «داعش» مسئولیت تمام عملیات‌های قنص و هدف گیری مستقیم و غیر مستقیم عناصر داعش در دیر الزور بخصوص طی 4 ماه گذشته را برعهده می‌گیرد و به مردم سوریه مقاومت سرسختانه علیه تروریسم را وعده می‌دهد.

این بیانیه متعهد شده تمام نقاط استان دیر الزور و ریف آن را به آغوش وطن باز می‌گرداند و از تمام اهالی می‌خواهد، از مقرها و مراکز تجمع داعش در این استان و ریف آن دوری کنند، چراکه هدف رزمندگان این جبهه خواهد بود و در این میان ضروری است که اهالی استان همکاری لازم با این جبهه برای بیرون راندن داعش از تک تک مناطق دیر الزور را داشته باشند.

ریف دیر الزور در ماه‌های گذشته شاهد چندین عملیات علیه داعش بود که مقرها و مراکز تجمع این گروه تروریستی تکفیری را هدف قرار داد و آخرین آن انفجار 2 دستگاه خودرو بمبگذاری شده در شهر «میادین» و در یکی از مقرهای داعش بود.

از دیر الزور همچنین گزارش شده که روز گذشته راننده یک دستگاه تانکر سوخت پس از درگیری لفظی با یکی از سرکردگان تونسی الاصل داعش در شهر «الهول» در شرق استان «حسکه» وی را در شهر به قتل رساند، تا پس از آن اهالی این شهر با عناصر داعش در الهول درگیر شوند.

 

تشکیل

مناطق سکونت عشیره الشعیطات در کادر قرمز مشخص شده

پیشتر در خبرها آمده بود که صدها نفر از افراد قبیله «الشعیطات» در دیر الزور پس از دیدن دوره‌‌های آموزش نظامی برای مبارزه با داعش به ارتش و نیروهای سوریه ملحق شده بودند.

به این ترتیب هر روز که می‌گذرد، تعدادی بیشتری از عشایر این بخش از سوریه به ارتش و نیروهای مسلح این کشور برای مقابله با داعش ملحق می‌شوند.

عشیرة «الشعیطات» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهمترین عشایر استان دیر الزور از جمله این عشایر هستند که حتی گفته شده، افراد آن در دفع حملات داعش به فرودگاه نظامی دیر الزور در کنار نیروهای ارتش سوریه حضور داشتند و شماری از آنها کشته شدند.

این عشیره از جمله عشایر شرق سوریه بود که از بیعت با داعش سر باز زد و به همین دلیل داعش صدها نفر از جوانان این عشیره را قتل عام و بسیاری را بازداشت و زنان و کودکان آنها را از مناطق سکونت خود آواره کرد.

 

تشکیل

کشتار جوانان الشعیطات بدست داعش

اما استان دیر الزور در شرق سوریه به دلیل هم مرز بودن با استان الانبار عراق به عنوان یکی از مناطقی که داعش در آن تمرکز و فعالیت گسترده دارد، به شدت تحت تاثیر و نفوذ داعش است، به گونه‌ای که بخش قابل توجهی از چاه‌های نفتی سوریه در این منطقه تحت تصرف این گروه تروریستی تکفیری است.

بافت عشیره‌ای و دور بودن این منطقه از مرکز و به حاشیه رانده شدن آن و غالب بودن مذهب سنی بر عشایر این منطقه، در کنار شعارها و وعده‌های دروغینی که گروه‌های تروریستی مسلح در ابتدای بحران سوریه سر می‌دادند، موجب شد، تا شماری از این عشایر به عنوان مخالف نظام به گروه‌های تروریستی از جمله داعش ملحق شوند، اما برملا شدن ماهیت واقعی این گروه‌ها و جنایات بی‌شماری که علیه این عشایر مرتکب آن شدند و در قتل عام و کشتار بسیاری از جوانان و به اسارت گرفتن مردان و آواره کردن زنان و کودکان و سالمندان از مناطق سکونت‌اشان نمود پیدا کرد، خیلی زود این عشایر از این گروه‌ها روگردان کرد.

تنها در یکی از این جنایات طی ماه آگوست گذشته داعش بیش از 700 نفر از افراد عشیره الشعیطات را اعدام و پس از بریدن سر این افراد، آنها در نقاط مختلف شهرک‌های «غرانیج»، «ابو حمام» و «الکشکیه» آویزان کرد که مهمترین مناطق سکونت این عشیره شمرده می‌شود.

 تشکیل

این جنایات موجب شد تا داعش یکی از مهمترین مراکز نفوذ و سیطره خود را چه از بعد اجتماعی و چه از بعد جغرافیایی از دست بدهد، این درحالی است که منابع نزدیک به داعش تاکید می‌کنند که برخی از سرکردگان این عشایر در کادرهای رهبری داعش مشغول به فعالیت هستند و ارتکاب چنین جنایاتی در منطقه‌ای که بر آن بافت عشیره‌ای و قبیله‌ای غالب است، برای این کادرها خوشایند نیست و موجب بروز اختلافات و شکاف‌ها در این گروه تروریستی تکفیری می‌شود که در خبرها نیز به بخشی از این اختلافات اشاره شده بود.

به همین هم اکنون گرایش و تمایل شدیدی میان شیوخ و روسای قبایل و عشایر مناطق شرقی سوریه برای تشکیل ائتلاف‌ها و اتحادهایی جهت مقابله با داعش و بطور کلی تروریسم مشاهده می‌شود و همین موجب شده، هر روز از تعداد افراد این عشایر که به داعش ملحق می‌شوند، کاسته شود که راهاورد آن افول قدرت و نفوذ داعش در این مناطق است.  

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس