کد خبر 374718
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰

رئیس سمینار دو روزه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران بر لزوم معاینه سالیانه چشم افراد دارای سن بیش از ۵۵ سال برای تشخیص دیابت تاکید کرد و گفت: تنبلی چشم ایرانیان که در دو دهه گذشته در حدود ۵ درصد بود به کمتر از نیم درصد رسیده است.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، محمدرضا زرین رئیس سمینار دو روزه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار داشت: افراد دارای سن بیش از 55 سال باید برای کنترل دیابت احتمالی، سالی دو بار توسط اپتومتریست‌ها معاینه شوند تا در صورت داشتن مشکل سریعاً در صدد حل مشکل برآیند، اظهار داشت: عدم تشخیص و درمان به موقع دیابت باعث بروز عوارضی مانند اختلال در بینایی، آب‌مروارید در سنین پایین، آب سیاه و خونریزی پرده چشم می‌شود.

زرین بر لزوم بینایی سنجی کودکان نیز تأکید کرد و گفت: کودکان نیز باید مورد بینایی سنجی قرار گیرند تا مواردی مانند انحراف و تنبلی چشم به موقع در آنان تشخیص داده شود تا در صورت وجود مشکل این عوارض حل شود و در غیر این صورت تا سن 13 سالگی سالی دو بار به اپتومتریست مراجعه کنند.

رئیس سمینار دو روزه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با تنبلی چشم و تاثیرات غربالگری تنبلی چشم در ایران نیز عنوان کرد: با توجه به غربالگری تنبلی چشم در ایران، تنبلی چشم که در دو دهه گذشته در حدود 5 درصد بوده است اکنون به کمتر از نیم درصد رسیده است که در این راستا نقش اپتومتریست‌ها به عنوان مراقبان اولیه چشم بسیار پر رنگ بوده است.

پرستارانی که صلاحیت ندارند

در ادامه سید رفیع حسینی اپتومتریست  در سمینار دو روزه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در برخی بیمارستان‌ها پرستاران را بعد از دوره‌های کوتاه آموزشی مسئول انجام خدمات پاراکلینیکی چشم قرار دادند که به هیچ وجه در صلاحیت آنان نیست و این خدمات در شرح وظایف اپتومتریست‌ها قرار دارد.

وی تصریح کرد: در برخی بیمارستانهای دولتی و خصوصی از جمله بیمارستان فارابی و الزهراء زاهدان پرستاران را طی آموزش‌های کوتاه مدتی مسئول ارائه و انجام تست‌های پاراکلینیک کردند چرا که این پرستاران با حقوق کمتری این خدمات را انجام می‌دهند در حالی که قطعاً این اقدام مشکلاتی در پی خواهد داشت.

حسینی گفت: این پرستاران خدمات پاراکلینیکی نظیر اکوی چشم و سنجش میزان بینایی و کارهایی نظیر آن را انجام می‌دهند در حالیکه این اقدامات باید توسط اپتومتریست‌ها که برای انجام این کار چندین واحد درسی پاس کردند انجام شود چنانکه این گونه اقدامات در تمام کشورهای دنیا توسط اپتومتریست‌ها صورت می‌پذیرد.

این اپتومتریست گفت: اگر در خصوص این موضوع چاره‌اندیشی نشود اکثر مراکز این کار را انجام خواهند داد ضمن اینکه احتمالاً مراکز زیادی این کار را انجام می‌دهند که ما از آن اطلاع نداریم.

حسینی فقدان اطلاعات کافی از حیطه خدمات و شرح وظایف اپتومتریست‌ها را یکی دیگر از مشکلات صنفی اپتومتریست‌ها دانست و گفت: در این راستا ما مشکلاتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم چرا که هر از گاهی به بهانه نداشتن مجوز کسب از این وزارتخانه دفاتر اپتومتریست‌ها را پلمپ می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام غیرقانونی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی است که بر اساس رأی دیوان عدالت اداری اپتومتریست‌ها از قانون نظام صنفی مستثنی هستند و باید از وزارت بهداشت مجوز کار بگیرند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس