کد خبر 374454
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰

محقق و نویسنده مشهور کتاب «بحران ساختگی» در یادداشتی تمدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ را ترفند واشنگتن برای امتیازگیری از ایران در مذاکرات هسته‌ای خوانده است.

به گزارش مشرق، «گرت پورتر»، نویسنده مشهور کتاب «بحران ساختگی» درباره برنامه هسته‌ای ایران در یادداشتی نوشت دولت آمریکا انگیزه‌ای برای توافق هسته‌ای با ایران ندارد.

این تاریخدان و روزنامه‌نگار تحقیقی در یادداشتی در پایگاه خبری «میدل‌ایست آی» با بیان اینکه توافق جامع هسته‌ای با ایران در راستای منافع آمریکا است تصریح کرده این توافق، در صورت انجام می‌تواند یکی از دستاوردهای عمده در سیاست خارجی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا باشد.

وی به رغم این افزوده شواهد حاکی از آن است که دولت آمریکا امتیازهای لازم را به ایران برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای نخواهد داد.

وی در توضیح بیشتر در این باره می‌نویسد: «از یک سو، نظام قانونی آمریکا طی بیش از دو دهه به گونه‌ای توسط منافع اسرائیل تغییر شکل داده که موانعی که اوباما باید برای رفع تحریم‌های ایران از آنها عبور کند از لحاظ سیاسی به مراتب سخت‌تر از موانعی است که باید برای رفع تحریم‌ها کوبا از آن عبور می‌کرد.

در ادامه این یادداشت آمده است: «و از سوی دیگر، دولت آمریکا به رغم اختلافاتش با بنیامین نتانیاهو بر سر مذاکرات به واقع به روایتی جعلی از تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران و یک "فریب هسته‌ای" که اسرائیل آن را از دیرباز ترویج کرده، معتقد است.»

گرت پورتر اظهارات «وندی شرمن» سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا که ایران را به خاطر آنکه فریبکاری بخشی از ژنش است، غیرقابل اعتماد خوانده بود نمونه‌ای از سلطه دیدگاه‌های آسرائیل بر آمریکا درباره ایران خوانده است. 

وی در ادامه می‌نویسد: «اما نکته حتی مهم‌تر اینکه شواهد حاکی از آن است که دولت (آمریکا) احساس می‌کند مشوق‌های لازم برای رسیدن به توافق با ایران ندارد، چرا که واشنگتن در شرایط فعلی هم آنچه خواهان آن است را به دست می‌آورد.»

این تاریخدان آمریکایی با بیان اینکه گاهی محتوای تفکر سیاستمداران را بیش از آنچه گفته می‌شود می‌توان از آنچه گفته نمی‌شود فهمید، می‌افزاید: «احمقانه است که ما در شرایطی که زمان گریز هسته‌ای به جای کمتر شدن بیشتر شده عقب بکشیم.»

پورتر خاطرنشان می‌کند منظور کری "برنامه اقدام مشترک" است که قرار بود پل موقتی برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای باشد.

پورتر در ادامه با بیان اینکه این اظهارات جان کری، البته توضیح واضحات است می‌نویسد نکته‌ای که او در نظر نگرفته این است که تمامی این دستاوردهای موقتی بدون رسیدن به توافق جامع هسته‌ای از دست خواهند رفت.

پورتر در ادامه به گزارشی از نشریه پولیتیکو اشاره می‌کند که مدعی است تصمیم به تمدید مذاکرات بر محاسبات مذاکراتی آمریکا مبتنی بود.

به نوشته این محقق آمریکایی در گزارش پولیتیکو به صراحت، گذشت زمان به نفع آمریکا قلمداد شده چرا که در حین تمدید مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران متوقف می‌ماند اما تحریم‌ها اقتصاد آن را متلاشی می‌کنند.

بر این اساس، پورتر تصمیم به تمدید ۷ ماهه مذاکرات را بخشی از راهبرد آمریکا می‌داند که بر اساس آن واشنگتن در پی آن است تا با کِش دادن مذاکرات، ایران را به پذیرفتن مطالبات آمریکا در زمینه غنی‌سازی و رفع تحریم‌ها وادار کند.   

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس